Преди началото на новия сезон, естествено, най-често задаваните въпроси са: Кой къде е? Кой има предимство? Кой колко е бърз?
Традиционно хората в падока са предпазливи в отговори си. Крият се зад несигурността относно количеството гориво или типовете гуми. Но истината е, че почти винаги след края на тестовете всички са наясно как ще започне първенството. В екипите са записали и анализирали обиколките на съперниците, сериите, моментите на поставяне на нови гуми, разликите с техните коли и т.н. Картината всъщност съвсем не е толкова мътна, но всеки е предпазлив, дори суеверен – това си е част от играта, пък и наистина тази година има ЕДНА ГОЛЯМА ОСОБЕНОСТ: успехът може би няма да зависи толкова от чистата скорост, а състезанията е възможно да заприличат на Льо Ман, където не е важно колко напред тръгваш, а къде стигаш на финала.
Като чиста скорост нещата трудно могат да се скрият. Спомняте ли си, когато Браун се появи за първи път на тестовете в Барселона през 2009 г.? Другите замряха. После стана същото и в състезанията. Ами Ферари преди години – същата история. Да не се връщам към онзи Макларън MP4/4 от 1988 г., който излезе само за седмица преди сезонът да започне и после полетя пред другите, като изпусна да спечели едно-единствено състезание.
Да, имало е и случаи като скоростта на Прост, за да се съберат спонсори, но това е приоритет на малките отбори.
В същото време, пак преди два сезона, Макларън бяха безнадеждни в Испания и… с огромни усилия се оправиха през… лятото.
Затова няма как да пренебрегнем листа с топвремената от класическата писта край Барселона и от тях да не заключим, че Мерцедес, Ферари, Ред Бул и Заубер са бързи! Ако за италианците и хората на Кристиан Хорнер обаче се говори като за фаворити цяла зима, то представянето на Мерцедес предизвика сензация.
Колата им обаче бе силно развита, появи се с нови крила (предното с 3 елемента, както писахме в последния брой на ClubS1), задното бе с нова основа, имаше нови кутии за радиаторите и изтеглени напред ауспуси.
Преди това бях свидетел как в падока почти се подиграваха, че Михаел Шумахер ще се бори с Торо Росо и че той всъщност изостава в серия от турове не с 1, а 2 сек от Ферари и Ред Бул. Михаел Шмид от Ауто Мотор унд Шпорт слезе да пита Норберт Хауг наистина ли е толкова зле положението, нищо, че колата постигна най-високата максимална скорост от всички – 316 км/ч на правата. Оказа се все пак, че онова, което Рос Браун ни обеща, се сбъдна и подобренията дадоха ефект.
Но в тази връзка може да се отбележи, че Ред Бул и Ферари не интегрираха същото количество новости в колите си – а като го направят в Мелбърн и в следващите два старта, дори новите неща да дадат дори половината от ефекта на елементите при Мерцедес вероятно отново ще излязат пак напред. Тук обаче влизаме в сферата на предсказанията…
В първите екипи като скорост се подреди и Заубер. Няма изненада в това, че Джеймс Кий прави бързи коли. Видяхме това, когато работеше във Форс Индия.
Сега колата му няма скорост само в шиканите, но все пак, ако има съмнения, че някои малко повечко е олекотил автомобила си от разрешеното, то това вероятно е бил тимът от Хинвил.
На следващите места се подреждат като скорост Рено, Уилямс и Торо Росо. При определени условия те очевидно ще могат да изпреварят някои от лидерите, особено в квалификациите. И трите тима имат много оригинални технически решения, които видимо им дадоха добра скорост в тестовете и ви разказваме за тях в новия брой на Club S1 с графиките на вездесъщия Крейг Скарбъро. Всяко от тези решения обаче трудно би могло да даде окончателно предимство в целия сезон, но поне в началото ще е любопитен неговият ефект.
Но ГОЛЯМАТА ОСОБЕНОСТ е тази, че успехът през 2011 г. изглежда няма да зависи чак толкова така много от чистата скорост, както досега. При положение, че гумите Пирели (според желанието на тимовете и ФИА) ще се износват много по-бързо, може би трябва да гледаме за първи път не толкова топобиколките, а сериите от турове на всеки от пилотите, защото какво като ще тръгнеш първи, ако ще трябва след 10 обиколки да минеш през бокса за нови гуми, а другите останат на трасето?
В това отношение почти всички са единодушни, че предимството е на страната на Ферари. Ако внимателно се проследят колоните от цифри обаче изглежда, че може би мнозина подценяват Ред Бул! Според мен тяхното темпо бе почти идентично, а не по-слабо със секунда, както се твърди. При Мерцедес има малко по-голяма загуба на темпо, но вероятно това е, върху което сега е насочено внимание за самите състезания, след като бе намерена нужната скорост.
Интересно е и друго по отношение на темпото в сериите – има разлика не само между колите, но и между пилотите. Съвсем очаквано например, опитните Ник Хайдфелд и Рубенс Барикело са далеч по-добри от своите съотборници.
Важно е и това, че Ник и Рубенс предпочитат неутрално балансирана кола. Те не са от групата състезатели, които играят със задницата, а това с гумите Пирели може да се окаже ключа към успеха. Точно с подобен стил на каране може да се обясни например и по-голямата загуба в темпо при Мерцедес. Стилът на Нико Розберг и Михаел е близък, като и двамата карат с плъзгане на задницата, а това не е предимство с гумите Пирели и фиксираното от правилата разпределение на теглата. Вариантите за промени на баланса са най-вече в аеродинамиката и настройките й, а той идва трудно и обикновено води до нежелани компромиси.
В този план се очаква с огромен интерес представянето на Макларън. Тимът от Уокинг рискува с кола, чиято аеродинамика и множество други решения се различават радикално от тези на съперниците. Многото повреди обаче така и не позволиха на екипа дори да се доближи до най-прецизните настройки на колата и естествено, да достигне максималното си възможно темпо и скорост в един тур.
Наистина е много е интересно как точно ще се представи екипът от Уокинг, защото индикациите не показаха категорично, че Дженсън Бътън ще може да се възползва от новата ситуация с гумите предвид мекия си стил на каране. Наблюдатели отбелязаха, че всъщност дори и той няма как да успее да запази кой знае колко по-дълго гумите си с тази кола, но пък и наистина МР4-26 бе най-незавършеният автомобил от фаворитите. Колата се появи по-късно и изпускателната й система например така и не бе готова за тестовете. За нея се говори като за нещо революционно, с променящи сечението си ауспуси, които ще създават нов ефект на обдухване на задната част (малка революция като F-duct през 2010 г.), но дали всичко ще проработи и ще позволи на Бътън и на Люис Хамилтън да се борят в челото, отново е тема на наблюдения и анализ на цифри, а не на гадателство…