Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Конъли: Хората не разбират някои решения на стюардите, тъй като нямат цялата...

Конъли: Хората не разбират някои решения на стюардите, тъй като нямат цялата информация

46
0
Гари Конъли,Чарли Уайтинг

ФИА даде уникален достъп до света на стюардите във Формула 1 в новото си списание Auto, в което се обяснява подробно решението за отстраняване на Ромейн Грожан от един старт през изминалия сезон 2012 г. Френският пилот на Лотус бе санкциониран за катастрофата след старта на Гран при на Белгия, при която едва не отнесе главата на Фернандо Алонсо (Ферари). Стюардите решиха той да не участва следващия старт – на Монца в Италия.

Решението бе обсъждано още доста време най-вече с оглед представянето на Грожан и твърде многото му инциденти в първи тур на надпреварите през 2012-а. Причините за конкретната санкция обаче не свързани единствено с определения инцидент на Спа, разяснява Гари Конъли, който бе стюард в 7 от 20-те надпревари през 2012 г.

Да вземем за пример пилот, предизвикал катастрофа. По принцип това провинение се наказва с преминаване през питлейна, но напоследък имаше няколко случая, при които бе наложено наказание със спиране в бокса. По принцип това се случваше, тъй като инцидентът е бил втори или пореден за съответния състезател през сезона. Трябва да се гледа и какво е правил пилотът преди това – обясни Конъли. – Преценяваме освен това последствията от наказанието. Това не бе правено преди и може да наведе хората на мисълта за непостоянство в решенията. Ако обаче определен пилот е трети в състезанието и е на 50 секунди от този пред него, то минаването през питлейна на практика не е никакво наказание. Затова се преглежда какво ще последва.

Необходимо е освен това да се прецени какви ще са следствията от конкретните действия на състезателите, казва още Конъли.

В цивилния живот ако ви посегна, но ви изтърва, вероятно полицията ще ме обвини в опит за нападение или нещо подобно. Но ако ви счупя челюстта, ще бъда обвинен в нанасяне на тежка телесна повреда например. Това може да доведе до по-сериозни и тежки последствия за мен. В случая с Грожан катастрофата можеше изцяло да промени изхода от шампионата. Но Ромейн получи толкова строга санкция не за това или не изцяло за това. Когато един сравнително нов във Формула 1 пилот има привилегията да кара автомобил с потенциал за победа или място на подиума, той се озовава сред група състезатели с много повече години опит зад гърба си. Ето защо според нас на този човек подобава да кара с по-голямо внимание, тъй като – при цялото ни уважение – той е новакът в групата и може би не е същата класа като момчетата около него в този конкретен край на грида – каза още той.

Конъли допълни, че решението за Грожан е било много сериозно и взето със съответното внимание, след дълго преглеждане и преценяване на факти, доказателства, история, всичко. Той е категоричен, че стюардите не взимат с лекота нито едно решение.

Наскоро и президентът на ФИА Жан Тод изрази задоволството си от работата на стюардите, като ги призова само за повече постоянство. Той отбеляза, че сега те са улеснени в немалка степен благодарение на новите технологии и Конъли го потвърждава:

Отговорността е сериозна, но натоварването се облекчи заради наличните технологични средства. Имаме сериозно количество данни. Хората и не подозират, че разполагаме с някои от тях. Имаме целия видео поток, GPS проследяването, радиото на всички екипи (което е особено важно, тъй като ни позволява дали да разберем дали даден отбор е предупредил пилота си, че може да попречи на друг болид и дали състезателят е игнорирал тази информация). От това лято получаваме и телеметрия в реално време от автомобилите. Това е особено полезно, тъй като можем да наложим телеметричните данни от инцидент с тези от предходните обиколки и да разберем дали отделен състезател е направил нещо като да намали на жълти знамена например. При свързването на всички точки се получава цялостна картина на случилото се. Информацията е огромно количество и далеч не цялата е достъпна за публиката или отборите. Ето защо хората понякога не разбират решенията, но те просто нямат всички данни, които са на разположение на стюардите.