Начало Избрани Крак: F1 трябва да се развива, но да запази и своята ДНК

Крак: F1 трябва да се развива, но да запази и своята ДНК

522
0
Майк Крак, Астън Марти
Майк Крак, снимка Астън Мартин

Майк Крак коментира намерението на F1 да направи промени във формата на спринтовите уикенди. Шефът на Астън Мартин частично подкрепи идеята на еволюцията на спорта. В същото време той заяви, че F1 трябва да запази своята ДНК.

Сезон 2023 в F1 ще включва общо 29 състезания. 23 от тях ще са основни, а останалите- спринтови. За разлика от 2021 и 2022-ра, броят на тазгодишните кратки съботни надпревари е двойно по-голям.

Спринтовете за 2023 г. ще се проведат на пистите в Азербайджан, Австрия, Белгия, Катар, САЩ (Остин) и Бразилия. Досега уикендите със спринтови състезания включваха две тренировки вместо обичайните три, тъй като допълнителното състезание заемаше един от слотовете

Тази година бе предложена промяна по време на този тип уикенди. Според нея ще има само една свободна тренировка в петък, последвана от квалификация, която ще определи стартовата решетка за неделната Гран при. След това втората свободна тренировка в събота ще бъде заменена от спринтова квалификация. Тя ще определи стартовата решетка за спринта, който ще се проведе в съботния следобед. Сесията ще бъде малко по-различна тъй като състезателите ще имат време само за една бърза обиколка.

Предложението все още не е официално одобрено от Световния съвет за моторни спортове на ФИА и от Комисията за F1. Въпреки това експерименталния формат получи единодушната подкрепа на всичките десет отбора от световния шампионат. Седемратният световен шампион Люис Хамилтън също даде палец нагоре за този нов формат.

Крак не се противопоставя на развитието на F1. Шефът на Астън Мартин обаче е на мнение, че трябва да се постигне правилният компромис. Той трябва да включва всички аспекти на събитието, било то технически или логистични.

„F1 трябва да се развива, но да запази и своята ДНК“, сподели Крак.  „Имаше доста конструктивни дискусии как да постигнем това. Трябва да разберем интересите на всички заинтересовани страни, което ние правим. Но също така имаме и много кратък график, свързан с правилата, наличността на гуми, пробега на двигателя и всичко останало.“

„Трябва да вземете предвид всички тези точки и да се опитате да намерите разумен компромис. Може би в един момент трябва да оставим настрана интереса на един отбор и да потърсим общата картина“, добави шефът на Астън Мартин.

Идеята за спринтови състезания бе въведена в моторните спортове още през 2019 г. Тогава WSBK въведе така наречените суперпол надпревари. Те се провеждат преди второто основно състезание в неделя и са с дължина от 10 обиколки. Резултатите в тези кратки надпревари определят стартовата решетка за второто състезание

Тази година MotoGP също въведе спринтови състезания. Те се провеждат няколко часа след края на квалификацията. Дължината на тези надпревари е 50% от пълната състезателна дистанция на всяка една писта. Победителят в спринта взима 12 точки, финиширалият на второ място- 9, а този на трето- 7. Останалите точки се разпределят до деветата позиция.