268 дни след зашеметяващия финал в Кейптаун световният раликрос шампионат (World RX) се завърна с двоен уикенд на пистата Хольес. Нямаше как да има по-подходящо място за повторен дебют на шампиона за 2017 и 2018 Йохан Кристоферсон. Миналата година шведът записа пълен сезон в WTCC, където постигна 3 победи. Световният шампион за 2016 Матиас Екстрьом замести в тима на KYB Team JC’s Янис Бауманис, който имаше затруднения с намирането на финансиране.
Перфектна събота
За първи път в историята на световния раликрос шампионат се проведоха два финала за един уикенд. Това наложи намаляването на квалификациите от четири на три и сгъстяване на интервалите между отделните сесии. Най-добре от всички в събота се справи Йохан Кристоферсон. Шведът нямаше конкуренция и постигна перфектните 30 точки, записвайки победи в Q1,Q3, полуфинала и финала. Единствено в Q2 имаше малки затруднения и остана 6-ти. Матиас Екстрьом беше най-бърз в Q2 и втория полуфинал. В крайна сметка Екстрьом остана втори във финала. Антон Марклунд с Renault Megane допълни шведския подиум. Но минути по-късно получи 30 секундно наказание за контакта си с Тими Хансен. От наказанието се възползва немският пилот на ALL-INKL.COM Тимо Шайдер. Финалната шестица допълниха Никлас Грьонхолм, Антон Марклунд и Тими Хансен.
Провал за „Бейби блу“
Вицешампионът за миналата година Андреас Бакеруд изживя истински кошмар на пистата в Хольес. По време на сутрешните тренировки норвежецът беше най-бърз в променливото време. Андреас беше пределно мотивиран след загубената титла в последния кръг миналата година. В Q1 колата на Бейби блу изгасна на старта и това предопредели 14-то време в квалификацията. Жребият отреди по-бавните от Q1 да стартират първи в Q2, което не даде възможност на Бакеруд да се възползва от подобряващото се сцепление на пистата. В крайна сметка Андреас остана с равни точки с 12-ия Тимур Тимерзянов, но с по-лоши показатели. Освен него отпаднаха Рене Мюник, Яни Пасонен, Герлен Шишери и съотборникът му в GCK RX Cartel Лиам Дорън.
В първия полуфинал шведът Робин Ларсон получи 3 секундно наказания за контакта си с Антон Марклунд, което го смъкна на четвърта позиция и отпадане от финала. Освен него отпаднаха още Кристиан Сабо с Hyundai i20 и Рокас Бацюшка с Renault Clio.
Във втория полуфинал миналогодишният победител от Хольес Себастиан Ериксен, заменил този път Ford Fiesta с Honda Civic, остана четвърти за тима на Olsbergs MSE.
Проект Е
За първи път в световния раликрос шампионат се появиха електричеки задвижвани автомобили. За съжаление в категорията взеха участие едва трима пилоти (Кен Блок, Натали Барет и Херман Нюбауер). След първия ден водач в класирането бе Кен Блок. И тримата пилотираха Ford Fiesta, задвижвани от електрически 450kW мотори.Ограниченията в пътуванията наложени заради разпространението на COVID-19 доведоха до забавяне на подготовката на Citroën C3 ERX. Матс Остберг ще трябва да изчака поне още един уикенд, за да дебютира в новите електрически серии.
Отново домакинска доминация
Световният шампион за 2016 Матиас Екстрьом затвърди отличното впечатление от първия кръг и постигна победа в неделя, стартирайки от втора редица. Още в първата обиколка пилотът на KYB Team JC влезна в жокера. В края на обиколката изпревари пилота на Monster Energy GCK RX Cartel Андреас Бакеруд. Във втората обиколка в жокера влязоха Тимо Шайдер и Робин Ларсон. Това осигури чиста писта пред Матиас и той започна да притиска победителя от първия кръг Йохан Кристоферсон. В крайна сметка след влизането си в по-дългата конфигурация на пистата в шестата обиколка Кристоферсон се озова зад Екстрьом и финишира втори. Малко по-късно беше наказан от рейс контрола за напускане ограниченията на пистата и остана трети. Така Кевин Хансен се озова на второ място и допълни изцяло шведския подиум. Тимо Шайдер остана в подножието на подиума, а след него се наредиха Робин Ларсон и получилият проблеми с автомобила Андреас Бакеруд.
Първият полуфинал предостави на телевизионните зрители невероятна битка. В него участие взеха братята Хансен, Йохан Кристоферсон, Антон Марклунд, Тимур Тимерзянов и жадният за реванш Андреас Бакеруд. Контакт в петата обиколка между Тими Хансен и Андреас Бакеруд доведе до дисквалификация на шведа. Така Бакеруд се изкачи трети и се добра до финала. Във втория полуфинал Никлас Грьонхолм завърши на 0.5 сек. зад третия Тимо Шайдер и остана извън финала. Освен него отпаднаха Кристиан Сабо и Рене Мюник, отказал се във втората обиколка.
Съотборниците в Unkorrupted Герлен Шишери и Рокас Бацюшка продължиха и в неделя с разочароващото представяне и останаха съответно 13-ти и 14-ти. Зад тях се нареди победителят от миналогодишното състезание Себастиан Ериксен. Финландецът Яни Пасонен записа първа точка за уикенда със своето 16-то място. Последен остана Лиам Дорън. Пилотът на Monster Energy GCK RX Cartel продължи да има технически проблеми през целия неделен ден.
KYB Team JC убедителен лидер
Победата бе първа в историята на KYB Team JC и номер 11 в кариерата на Матиас Екстрьом. Тимът събра 90 точки от първите два кръга и поведе с 28 на Team Hansen. Матиас потвърди и участието си в двойния уикенд на пистата във финландския град Коувола. Кевин Хансен записа първи подиум за тима този сезон. Със своето трето място Йохан продължи да оглавява временното класиране при пилотите в световния шампионат.
Американецът Кен Блок влезна в историята като първия победител в новата електрическа поддържаща серия на световния шампионат. След него останаха Натали Барет (Великобритания) и Херман Нюбауер (Австрия). Следващите състезания в електрическия клас са предвидени за Рига. Надеждите са в Латвия да има повече от три автомобила на стартовата решетка.
Следващия уикенд Финландия ще направи завръщане в световния шампионат след 6-годишна пауза. Предвиден е още един двоен уикенд в Рига за 19-20 септември. Актуалният календар включва 10 кръга изцяло в Европа. От последните 4 старта само пистата в Монталегре е класическо раликрос трасе. Останалите три ще са на използвани от Формула 1 писти.
In light of the cancellation of #AbuDhabiRX, here is the revised 2020 #WorldRX Calendar, including Support Categories pic.twitter.com/d9TSnf1w1C
— FIA World Rallycross Championship (@FIAWorldRX) July 30, 2020