Начало Рали World RX: Годината на семейство Хансен

World RX: Годината на семейство Хансен

Тими Хансен
Тими Хансен; снимка: FIAWorldRallycross.com

Шестият сезон в световния раликрос шампионат (World RX) поднесе на феновете драма до последната серия. Шампионът за последните две години Йохан Кристоферсон нямаше възможност да се бори за трета поредна титла след оттеглянето от шампионата на PSRX Volkswagen. Шведът направи повече от успешен дебют в WTCC тази година и спечели 2 победи. Пежо също оттегли заводския си отбор. EKS загуби получаваната от Ауди заводска подкрепа и намали автомобилите от два на един с пилот Кристиан Сабо. Собственикът на EKS и  шампион  за 2016-та Матиас Екстрьом се появи само на Спа с втория автомобил. Оттеглянето на първенеца в първите два шампионата (2014 и 2015 г.) Петер Солберг  пък означаваше, че през 2019-та титлата ще спечели пилот, който не бе правил това досега. А кандидати не липсваха.

Цели шестима пилоти взеха победи в 10-те кръга през изминалия сезон

През сезон 2018 Кристоферсон спечели 11 от 12 възможни първи места.

Пистата Яс Марина в Абу Даби даде старт сезона в първия уикенд на април. Трасето не бе особено атрактивно, липсваха изпреварвания и пилотите се надлъгваха основно със стратегия. В третата квалификация Андреас Бакеруд допусна грешка и удари странично Тими Хансен при излизането си от жокер обиколката. Инцидентът доведе до дисквалификация на норвежеца, сълзи и сътресение за Тими. В интервю след инцидента Андреас поднесе своите извинения за допуснатата грешка.

Най-атрактивният момент може би за целия сезон дойде в полуфинал 1. При преминаването на втори завой Ренис Нитиш се изстреля от бордюрите и се озова върху тавана на Антон Марклунд. Във финала Никлас Грьонхолм пресече пръв финалната линия. Синът на Маркус Грьонхолм обаче трябваше да почака за своята дебютна победа в шампионата. Малко след края на състезанието съдиите присъдиха 3-секундно наказание на финландеца и победата отиде при Кевин Хансен. По-малкият от братята Хансен записа максимален актив (30 точки) при първата си победа в световния шампионат.

Слънчевата Барселона посрещна втория кръг от шампионата. Пистата край Монтмело е неизменно в календара от втория сезон. Тими Хансен се завърна по най-добрия начин след разочароващото състезание в Абу Даби. Той гарнира първата си победа от Гран при на Канада през 2016 г. с перфектните 30 точки. Кевин Хансен завърши втори и запази лидерската позиция в генералното класиране. Андреас Бакеруд положи неимоверни усилия да набере финансови средства за ремонт на колата си. В крайна сметка намери спонсори и успя да стартира и завърши трети.

Легендарната писта Спа домакинства на Гран при на Бенелюкс

След края на уикенда дори най-заклетите фенове на раликроса не съжаляваха за замяната на Метет със Спа. Организаторите бяха свършили перфектна работа. Съботният дъждовен ден и слънчевата неделя предложиха на състезателите по няколко състезателни линии в макадамовите участъци. Това даде възможност за множество изпреварвания. Руснакът Тимур Тимерзянов записа първа победа на своята сметка. Въпреки второто място във финала Бакеруд събра най-много точки от всички пилоти. Триумфът за Хюндай беше допълнен от третото място на Йони Уиман. Финландецът замести в този и следващия кръг сънародника си Никлас Грьонхолм, който се възстановяваше от операция на апандисит.

За втора поредна година Силвърстоун домакинстваше на Гран при на Великобритания

Несъмнено класическата писта Лидън Хил носи много повече емоции на феновете на раликроса. Но политиката на организаторите в последните години доведе до отпадането на редица специализирани писти от календара (Лидън Хил, Естеринг, Метет). Тими Хансен записа втората си победа за сезона, при това отново с максималните 30 точки. Кръг преди средата на шампионата се оформиха и тримата претенденти за титлата за сезон 2019. Тими Хансен водеше с 88 точки, с 4 пред по-малкия си брат Кевин Хансен и 11 пред Бакеруд.

Пистата в градчето Хел, намиращо се в близост до Тронхайм (Норвегия) затвори първата половина от сезона

След четири F1 писти най-накрая феновете щяха да се насладят на надпревара на класическо трасе. Холандецът Кевин Абринг направи дебют с Шкода и водеше до предпоследната обиколка във финала. След влизането си в жокера се смъкна до пето място.

Първи финалната линия пресече Антон Марклунд. Изглеждаше, че шведът е донесъл първа победа в шампионата за GCK. Техническата проверка след края на състезанието обече установи нередности в колата му и той беше дисквалифициран. Това означаваше, че победата отива при Никлас Грьонхолм, който се завърна след операция. Наследникът на Маркус записа максималните 30 точки в Гран при на Норвегия. След дисквалификацията на Марклунд втори се нареди Кевин Хансен, трети остана Янис Бауманис. На полусезона Тими Хансен оглавяваше генералното класиране със 107 точки. Кевин бе на точка от брат си. На 15 точки зад лидера бе Андреас Бакеруд. След три поредни подиума „Бейби блу“ не успя да достигне до финала в домашното си състезание.

Над 48 хиляди зрители видяха на живо в Хойес (Швеция) победата на Себастиан Ериксен

В единственото си състезание за сезона уайлд кард пилота на Olsbergs/MSE спечели 29 точки. Шведът стана петия различен победител за първите шест кръга. Във финала стартиращите от първа редица Себастиан Ериксен и Кевин Хансен бяха единствените, които останаха на основното трасе след втория завой. В третата обиколка Кевин опита пресичаща стратегия и влезе в жокера. При излизането се оказа зад брат си Тими. В края на обиколката имаше лек контакт между двамата. Това веднага накара спотера на Себастиан да го вкара в жокера. След излизането си Ериксен отново бе начело и до финала Себастиан удържа атаките на Кевин. Романтиката в Швеция допълни Ренис Нитиш. Латвиецът записа трето време и по този начин направи триумфа на пилотите с ограничена програма пълен.

През първия уикенд на август пистата Троа Ривиер край Монреал посрещна кервана. Андреас Бакеруд взе 29 точки и първо място. Триумфът бе първи за него от 2016, когато спечели Гран при на Аржентина в Росарио. Втори остана Янис Бауманис, като това бе най-доброто му постижение през целия сезон. Третото място зае Тимур Тимерзянов. След нулата която записа в Швеция, руснакът отново бе на познатото си ниво. Три кръга преди края Кевин водеше с 5 точки пред Бакеруд и с 14 пред Тими.

По традиция най-посетеното състезание от календара беше отново на пистата Лоеак в провинция Бретан (Франция). Четирима различни пилоти спечелиха квалификациите. В крайна сметка зрителите видяха изцяло шведски подиум. Тими Хансен записа трета победа през сезона и само точка не му достигна, за да направи перфектен уикенд. За него се наредиха Антон Марклунд и Кевин Хансен. Със записаните 23 точки и четвърто място на финала литовецът Рокас Бацюшка затвърди доброто представяне на GCK в домашното им състезание.

Преди състезанието в латвийската столица Рига Андреас Бакеруд се настани на върха, изпреварвайки с 2 точки братя Хансен

Бацюшка за втори пореден кръг оглавяваше класирането след края на съботния ден. В дъждовния неделен ден над всички беше Тими Хансен. Шведът за второ поредно състезание постигна 29 точки и записа четвърта победа през сезона. Никлас Грьонхолм остана втори, а Андреас Бакеруд – трети. В генералното класиране Тими Хансен излезна с точка пред „Бейби блу“ и осем пред Кевин. Никлас Грьонхолм изостана на 30 точки от първото място и вече дори на теория нямаше шанс да се пребори за титлата. Пропуснатите два кръга поради здравословни проблеми отнеха на финландеца възможността да се намеси в битката.

За трета поредна година Кейптаун домакинстваше на заключителния кръг от шампионата

В предишните издания Кристоферсон бе коронован далеч преди последното състезание. Сега цели трима пилоти участваха в битката за титлата.

Преди началото на уикенда организаторите от IMG удължиха договора с домакините за още две години. След близо два месеца пауза на старта на пистата Киларни застанаха едва 16 пилоти. Тази бройка коли означаваше, че състезателите ще бъдат разпределени в 4 състезания по 4 коли на старта. Това предполагаше повече свободно пространство и възможности за изпреварвания.

Проблеми с автомобила не позволиха на Лиам Дорън да стартира в Q1. Квалификацията беше спечелена от Тими Хансен. На втора позиция се нареди Бакеруд. Кевин остана четвърти. Във втората квалификация съотборниците в Хюндай Никлас Грьонхолм и Тимур Тимерзянов записаха съответно първо и второ време. Тройката допълни белгиецът Гийом де Риде от GCK Academy. Жребият отреди в неделя сутрин по-бавните пилоти да стартират първи.

В началото на Q3 дойде и един от най-противоречивите моменти през уикенда. Андреас Бакеруд завърши в Q2 на 11-то място. Това му отреждаше да стартира във втората серия от втора позиция. Но от отбора на Monster Energy RX Cartel решиха да изтеглят от квалификацията втория си пилот (Лиам Дорън). По този начин на грида останаха 15 автомобила и се наложи преразпределяне на стартовата решетка.

Пилотите бяха разпределени по петима в 3 серии

Това автоматично означаваше полпозишън за Андреас Бакеруд. Норвежецът записа второ най-добро време, като остана на близо две секунди зад Тими Хансен. Трети се нареди Кевин Хансен. Серия 4 от последната квалификация събра първите четирима от генералното класиране.

Никлас Грьонхолм отново беше най-бърз от всички и с това спечели комбинираното класиране от квалификациите. Втори се нареди Тими Хансен пред Бакеруд и Кевин Хансен. Това означаваше, че братята Хансен и Бакеруд щяха да стартират в различни полуфинали. Освен това Тими увеличи с една точка преднината си в генералното класиране и вече водеше с 2 пред Бакеруд. Кевин изостана на 10 и вече само чудо можеше да му донесе титлата.

В полуфинал 1 Бакеруд си свърши работата и завърши на първо място, оставяйки зад себе си двамата пилоти на GRX Taneco (Грьонхолм и Тимерзянов). В полуфинал 2 Кевин Хансен пазеше гърба на брат си през всичките 6 обиколки.

Така разликата от 2 точки между Тими и Андреас се запази преди финалната гонка. Сметките показваха, че Бакеруд ще стане шампион при победа и класиране на Тими на 3-то или по-задно място. При втора позиция за Бакеруд Тими трябваше да е пети или шести, за да напусне титлата за първи път Швеция.

На първа редица се наредиха двамата претенденти. Бакеруд направи страхотен старт и поведе. В края на първата обиколка Андреас допусна грешка и закачи стената. На трасето настана истински хаос. В суматохата Никлас Грьонхолм поведе и не изпусна лидерската позиция до финала. Бакеруд го следваше, а зад него бяха Тимерзянов и Тимо Шайдер. Тими Хансен беше пети и към този момент Андреас се виждаше като шампион. Проблем с колата извади от състезанието Тимо Шайдер. Така Тими се изкачи на четвърто място. За Бакеруд единственият шанс да вземе титлата беше да изпревари Никлас. Но финландецът беше неудържим и завърши на над 2 секунди пред Андреас.

В отборния шампионат титлата бе спечелена от Team Hansen MJP

Бакеруд и Тими Хансен завършиха с еднакъв актив шампионата – 211 точки. След близо тричасовото разследване на инцидента организаторите не наложиха наказания. Титлата отиде на сметката на шведа поради четирите му победи през сезона. Бакеруд се качи на най-високото стъпало единствено в Канада. Кевин Хансен взе бронзовото отличие само по-малко от месец след като триумфира в Titans-RX.

Класиране в световния раликрос шампионат за 2019 г.

Поз.ПилотКръгПолуфиналиФинали1-во място2-ро място3-то мястоТочки
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXX
1Тими Хансен83020301918429292487400211
2Андреас Бакеруд222272615172922262597132211
3Кевин Хансен30261315222512152120108131199
4Никлас Грьонхолм262230181920222987220186
5Тимур Тимерзянов1315258170247132094102142
6Янис Бауманис201616101710229611105011137
7Антон Марклунд1431421011151913994011119
8Лиам Дорън14101917142141013185001114
9Тимо Шайдер207101512081471693000109
10Кристиан Сабо1810715507811108200091
11Рокас Бацюшка1041101223165100076
12Герлен Шишери1010413932142126100073
13Сирил Реймон7167411072425100045
14Ренис Нитиш521143100140
15Йони Уиман25142100139
16
Кевин Абринг18172200035
17Себастиан Ериксен291110029
18Гийом де Риде17212031392000029
19Томас Хейкинен151000015
20Оливър Бенет00373020162000012
21Яре Калиокоски731000010
22Яни Пасонен13410000009
23Матиас Екстрьом8100008
24Кевин Ериксон8100008
25Пол Три310000004
26Жонатан Пайе40000004
27Фабиан Пайе13000004
28Матвей Фуражкин004000004
29Марк Хигинс2000002
30Кристофър Хой2000002
31Франсоа Дювал0000000
32Киетил Ларсен0000000
33Енцо Иде0000000
34Робин Ларсон0000000
35Грегоар Демустие0000000
36Филип Герман0000000
37Улрик Линеман0000000
38Томаш Карай0000000
39Ерв Напик000000000-15

 

Ако сте намерили правописна грешка, моля уведомете ни като маркирате текста и натиснете Ctrl+Enter