Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Крис Дайър – инженерът на Шумахер

Крис Дайър – инженерът на Шумахер

69
0

От: Йордан Севов
Снимки: Arthur Thill ATP Sportnews Luxembourg, Getty Images Shell

Работата на рейс инженера е една от най-напрегнатите във Формула 1. Работата на рейс инженера във Ферари, обслужващ световния шампион Михаел Шумахер е още по-напрегната. Дълги години до германеца бе Лука Балдизери, но от миналата година италианецът бе повишен в йерархията и на негово място бе поставен младият Крис Дайър. Австралиецът върши с усърдие своята работа и резултатите са налице. Михаел Шумахер спечели шестата си световна титла, а началото на новия сезон бе невероятно: германецът спечели трите първи старта. Въпреки това обаче, според хора от Скудерията, с Дайър още не са съвсем приятели, но и нямало нищо вярно за конфликти в началото.

За това разбира се си има и основателни причини: “По време на състезания, тестове, анализиране на данните, при посещенията във фабриката и при търсенето на още малко допълнително бързина сме толкова заети с работата си, че въобще не ни остава време да станем приятели. Нямаме време да говорим за личния си живот и за своите семейства”, описва ситуацията Дайър и допълва: “Въпреки това заради тестове, състезания и други професионални ангажименти ние прекарваме повече време заедно, отколкото със собствените си жени.”

35-годишният Дайър започва своята кариера в шампионатите с туристически автомобили, като работи за известния и много успешен отбор на Холдън в Австралия. Впоследствие се присъединява към отбора на Ероуз. Като австралиец, произхождащ от малкото селскостопанско селище Бендиго в щата Виктория, не му е много лесно да свикне с живота в Англия, където прекарва близо четири години с екипа на “стрелите”. След това преминава във Ферари и вече от три години живее в Италия, където по-бързо успява да влезе в ритъм.

За това време процесът на работа на Крис почти не се е променил, независимо дали работи с Верстапен, Хил, Такаги или Михаел Шумахер: “Голямата разлика е, че тук, във Ферари четирима човека правят това, което аз сам вършех в Ероуз.”
Дайър изпълнява ролята на координатор на информацията, която постъпва при него. Ключът към успеха в тима на “червените” е добрата работа в екип. В него той има една немного забележима, но важна роля: “В качеството си на рейс инженер аз само събирам и анализирам информацията, която получавам от една голяма група колеги. Всеки от тях предоставя много важни данни по време на състезание или на тренировки. Разговаряме помежду си и решаваме в каква посока да насочим усилията си. Не мога да се сетя за случай, когато някой е налагал своето мнение на останалите”, скромно разяснява работата си австралиецът.
Грубо казано в една кола от Формула 1 всеки механик отговаря и се грижи за своя собствена гайка. И всички тези специалисти се нуждаят от координация – това именно е работата на Дайър.

2003 г. бе доста трудна за него и за целия екип. За Крис това бе първата година зад гърба на Михаел Шумахер, който пък в разгара на лятото изглеждаше доста “остарял”, за да се справи с атаките на “младите”. Както самият Дайър признава, сезон ’03 е бил най-трудният в неговия живот и няма място за сравнение с 2002 г., когато Ферари тотално доминираше: “Тогава не бе нужно да се използва пълният потенциал на колата, стигаха и 97%. През 2003 г. обаче това вече не стигаше. Знаехме, че трябва да стигнем 100-те процента, а последните три са най-трудните”, разкрива младият инженер нещата от кухнята. Сега признава, че се е намирал под доста голямо психическо напрежение още когато бе назначен от отговорните ръководители за състезателен инженер на Шумахер. В началото на миналата година всички виждахме, че не всичко при шампиона е ОК, а Дайър логично бе сочен за виновник. “Всички се чудеха какво е станало с Михаел в сравнение с предишния сезон. И всички разбира се си казваха: а, наистина, той има нов рейс инженер, само в това е причината, сигурен съм. По едно време дори аз започнах да мисля по този начин”, спомня си Дайър. Тогава той анализира методично проблемите и ги решава по начина, който вече всички са свикнали да виждат. Михаел печели четвърта поредна титла и всичко си идва на място.
За Дайър Шумахер е една жива, органична база данни. Работата си с германеца той описва като нож с две остриета и обяснява защо това е така: “Много е просто да работиш с него. Той е преди всичко едно добро, възпитано момче, винаги спокоен и излъчващ увереност, която се прехвърля неминуемо и върху хората около него. Разполага с огромен опит и може да се сети за всеки малък проблем, който е изпитвал на всяка писта в течение на годините. Все едно, че има вградена база данни в себе си, така че може да опише всички системи в колата и начина им на работа и е в състояние да направи перфектен анализ на всяка ситуация и да намери решение, което да ни помогне да решим проблемите, с които се сблъскваме. От друга страна е много изморително да се работи с него, защото винаги сме под напрежение да печелим и сме много напрегнати – особено, когато има състезания като през миналата година.”

За Дайър Шумахер притежава “животинска” енергия. Австралиецът е …………