Шефът на Макларън Андреас Зайдл заяви, че решението на отбора да наложи отборни заповеди по време на Гран при на Азербайджан е било продиктувано от факта, че Даниел Рикиардо и Ландо Норис са били заклещени между двата автомобила на Алпин.
След разочароващата квалификационна сесия, Норис и Рикиардо стартираха от 11-та и 12-та позиция с различни стратегии за гумите. Двамата се опираха да покрият различни сценарии в опит да се придвижат напред в колоната.
Но липсата на максимална скорост в автомобила на Макларън означаваше, че нито един от пилотите не успя да се изкачи напред. Междувременно изключително бързият на правите Алпин на Фернандо Алонсо се оказа невъзможен за изпреварване.
В началния стинт, Рикиардо уведоми отбора по радиото че е по-бърз от своя съотборник. Въпреки това австралиецът не получи разрешение за изпреварване.
След това Рикиардо реши да заложи на алтернативна стратегия. Австралийският състезател стартира с твърди гуми. След това влезе в бокса за медиум по време на продължителната виртуална кола за сигурност. Този ход му позволи да излезе пред Норис след единствения си питстоп.
Именно Норис искаше да се изправи срещу австралиеца в заключителните етапи на надпреварата в Азербайджан. В крайна сметка Макларън отново инструктира пилотите си да запазят своите позиции и да финишират съответно осми и девети.
И двамата състезатели на британския тим запазиха своите позиции. Рикиардо заяви, че двете различни инструкции се отменят взаимно, тъй като Норис му е върнал услугата и останал зад него. Според Норис двете ситуации не са напълно сравними.
Зайдл обясни, че натискът от втория Алпин на Естебан Окон зад тях е означавал, че няма смисъл да оставя двамата си пилоти да се борят. В този случай Рикиардо и Норис не са изглеждали способни да предизвикат Алонсо, който се намираше пред тях.
„Нещата, които чухме по радио бяха тези, което бихте искали да чуете от всеки състезателен пилот, който е амбициозен и се опитва да проведе възможно най-доброто състезание за себе си„, каза Зайдл.
„Ето защо има екип, който гарантира, че ще постигнем най-добрия възможен резултат за отбора, без да рискуваме да загубим два автомобила на пистата. Не искаме те да се блъснат или загубят време в безсмислена битка.“
„Отборните заповеди в Азербайджан бяха заради болидите на Алпин. Ако Даниел беше минал покрай Ландо в началото на състезанието, просто щяхме да се окажем в ситуация на йо-йо. Видяхме подобен случай каквато видяхме при някои други отбори.“
„Идеята на тази заповеди беше да задържим двамата автомобила зад Алонсо. Междувременно се опитвахме да не допуснем да бъдем догонени от Окон.“
Макларън няма навика да налага отборни заповеди на своите пилоти. Британците винаги са оставяли своите пилоти да се състезават един срещу друг. Според Зайдл, обстоятелствата могат да оправдаят издаването на такава директива, какъвто беше случаят в Баку.
„Да, това винаги зависи от обстоятелствата.“
„Нашите пилоти са свободни да се състезават. Ние винаги се опитваме да предоставим и на двамата състезатели еднакви възможности да се справят добре, защото това е наша отговорност.
„Но ако имам различни стратегии и т.н. трябва да сме сигурни, че като екип ще постигнем максимално добър резултат.“
Serving up some fresh wallpapers from the #AzerbaijanGP for you to enjoy. 📸🧡🇦🇿
More sizes here! 👉 https://t.co/f6bFb1irUq pic.twitter.com/HWnJfTT4Lf
— McLaren (@McLarenF1) June 13, 2022