Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Макларън отново в битка за титлите

Макларън отново в битка за титлите

70
0

Макларън винаги е бил сред тимовете с претенции и то с основание. 630 старта, 156 победи, 133 първи позиции, 133 най-бързи обиколки, 11 титли при пилотите и 8 при конструкторите. Рон Денис и Норберт Хауг със сигурност изпитват гордост от тези факти. Но едва ли така стои въпроса с номерата 22 и 23 които пилотите на екипа ще носят през този сезон.
Колко необичайни са те показа и опита на Рон Денис да превърне проблемите на отбора от миналата година в положителен знак за тази. Новата кола МР4-23 на тима бе представена в 14:23 минути на 23 рожден ден на Люис Хамилтън. Болидът също носеше номер 23, но не Люис както се предполагаше ще стартира с този номер през новия сезон. Новобранецът на годината от миналия сезон ще стартира с номер 22, но това не е от значение нито за него, нито за тима. Защото и за двете страни от значение са само победите и титлите, всичко останало се възприема като загуба. Със сигурност през следващата година на колите на отбора ще стоят едноцифрени числа, като всички в Макларън се надяват това да са първите две числа.
Отбора
За първи път от началото на партньорството между Макларън и Мерцедес болид от Гран при бе представен на немска земя. И то къде – в музея на Мерцедес в Щутгарт, наред с легендарните Сребърни стрели и другите култови автомобили на германската фирма. Това отново предизвика спекулации за поемането на контролния пакет акции от Мерцедес и за пенсионирането на Рон Денис. Нещо, което за пореден път бе опровергано, но както знаем, където има дим, най-вероятно има и огън. Персонални промени в екипа така или иначе не настъпиха, а очакванията както и през миналата година са за борба за двете титли и най-после успех след почти десет години суша.
Единствената по-сериозна персонална промяна е отсъствието на шеф дизайнера Майк Кулън, който след миналогодишния скандал нямаше как да остане в екипа. Така относно дизайна се очаква отбора да е на ниво, най-вече заради колектива, който го е създал. Колектив, който е достатъчно голям и достатъчно качествен.
Все пак и през зимната подготовка имаше още известни притеснения свързани със скандала от миналата година, след като членове на екипа отново бяха привиквани и разпитвани от италианските съдебни власти. Но всичко мина леко и спокойно, без особено напрежение, без нови скандали и без ново вътрешно напрежение в тима.
Колата
Много рядко от екипа на Макларън са представяли колата си толкова рано. По-рано от тях и то само с един ден се представиха конкурентите от Ферари. Нещо, което определено не бе възприето като лоша поличба от шефовете на тима.
Базата на МР4-23 е леко удължена, като това трябва да даде повече възможности за разпределението на тежестите. В сравнение с конкурентите от Ферари това е точно противоположната посока на развитие, защото Червените от своя страна пък намалиха своята база.
Зад представянето на колата все още стоят малки въпросителни. Новата Сребърна стрела е бърза, поне що се отнася до представянето и в една обиколка. Все още обаче изглежда, че в серия от обиколки тя изостава от новатата кола на Ферари. От тази гледна точка все още не е ясно дали в Мелбърн отново няма да наблюдаваме червена доминация подобно на миналата година. Като цяло мненията на експертите и пилотите се различават коренно. От Макларън се виждат на едно ниво с Ферари, не така обаче смятат специалистите, впечатлени най-вече от времената на Червените в Бахрейн. Все пак Макларън има и други предимства освен изключителното квалификационно темпо, което налагат. Колата изглежда изключително надеждна, подобно на миналата година, когато нямаше нито едно отпадане заради технически причини. Притиснителните течове на масло от миналогодишната подготовка се оказаха преодолени.
Проблем обаче може да се окаже обаче спирането на разработките и развитието на системи, започнати като цяло от Ферари.
Пилотите
Само след година като титулярен пилот Люис Хамилтън вече е лидер в екипа на Макларън след напускането на Фернандо Алонсо. Както и през миналата година от него се очаква да се бори за спечелването на титлата при пилотите. Очаква се също така и малко, но съществени и в крайна сметка съдбоносни грешки, които той (и разбира се тима) направи през миналата година да не се повтарят.
Неговият нов съотборник Хейки Ковалайнен определено е много бърз и дори с повече опит във Формула 1 от Хамилтън. Защото докато Хамилтън участва единствено в предсезонната подготовка преди да дебютира миналата година в Мелбърн, то Ковалайнен вече бе изкарал една година като тест пилот в шампионския отбор на Рено. В началото на дебютния си сезон миналата година Хейки определено изпита известни трудности, но те до голяма степен бяха предизвикани от невъзможността Рено да се справи с проблемите в колата си. В крайна сметка обаче Ковалайнен се справи с ветерана в екипа Фисикела и дори успя да намери място на подиума в Япония. Така че сега се очаква Ковалайнен да направи много по-силен старт от миналогодишния.
Хейки бе едва третия избор на Макларън за заместник на Алонсо, но след отказите на двамата германци, Нико Розберг и Себастиян Фетел, от Макларън все пак се спряха на него.
Ковалайнен определено не е типичен представител на финландската школа във Формула 1 подобно на Кими Райконен или Мика Хакинен. Той е доста по-отворен към публиката и медии, говори прекрасно английски език, при това с удоволствие и по много. Така че той едва ли ще бъде изолиран от отбора, въпреки че е новобранец там. Като вицешампион в GP2 (завърши зад Розберг в първата година на този шампионат) той доказа че може да се бори за победи и титли, и да кара в челото. Резултатите му от тестовете направиха силно впечатление като в много от дните той бе по-бърз от Хамилтън. Дали заради различната им програма или поради друга причина все още не е ясно. От Макларън продължават да се кълнат в равноправието на двамата си пилоти, но дали това ще е така предстои да видим. Със сигурност обаче Хейки не е от хората, които се примиряват дори в един момент съотборника им да се представя по-силно.
Голямата въпросителна е дали двамата пилоти чиито общ опит не надхвърля 35 състезания в Гран при ще могат да насочат достатъчно точно и ясно инженерите и дизайнерите при развитието на колата. Защото това определено може да се превърне в препъни камък за екипа. Затова тук е важна ролята на тест пилота, а Педро де ла Роса, който вече е и на доста години едва ли работи със същата мотивация, както през миналата година рамо до рамо с Алонсо. Според двукратния световен шампион през миналата зима той е дал поне половин секунда на новия си тогава екип. Дали сега това няма да липсва на отбора предстои да разберем след по-малко от две седмици.

Плюсове: Перфектната техническа база и запазването на колектива
Минуси: Неопитните пилоти и последствията от миналогодишния скандал

Статус: Като цяло колата изглежда доста стабилна и много бърза в една обиколка. Скоростта в серия от обиколки също е много добра, но е под въпрос дали е на нивото на Ферари. Със сигурност има неща, които от Макларън са успели да прикрият и със сигурност ще са сред претендентите за титлите.
Прогноза: Макларън иска титлите и трябва да ги спечели, за да не изпадне в поредната дупка в историята си. Предпоставките са налице. Съвместната работа с Мерцедес изглежда върви все по-добре и колата изглежда отново на ниво. Така че решаващи най-вероятно ще се окажат и най-малките детайли. Те ще са от най-голямо значение, наред надеждността, бързината, грешките и силните страни на конкурентите. Надяваме се този път политиката да не се намесва въобще в спорта, въпреки че противоречията заради новата единна електроника на Макларън започнаха още преди началото на зимните тестове.