Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Маса и Марморини за магията на Монца и важността на двигателите на...

Маса и Марморини за магията на Монца и важността на двигателите на италианското трасе

64
0
Лука Марморини

Гран при на Италия е специално състезание за Ферари и всички хора в екипа от Маранело. Фелипе Маса например смята надпреварата за свой втори домашен старт след Бразилия.

Пилотът е наясно какво се очаква от него и твърди, че не се поддава на напрежението. Преди да стъпи на пистата обаче и той е подвластен на магията на легендарното трасе.

Надпреварата на Монца е различна от всички останали – най-бързата в календара, с най-високите скорости, с фантастични фенове, претъпкали трибуните. А когато караш Ферари, всичко това е още по-специално. Аз съм бразилец, но семейството ми произхожда от Италия, така че това дори в известна степен е домашно състезание за мен. Имам и италиански паспорт, а всички водим почти италиански начин на живот. Това прави уикенда на Монца безкрайно специален за мен. Тук съм по-мотивиран да се представя на ниво, защото наистина чувствам старта като домашен, въпреки че по принцип живея в Монако. През 2010 г. завърших трети и бях на подиума, но всъщност не това е най-хубавият ми спомен – той е отпреди времето ми във Формула 1. В по-малките категории печелех всичките си състезания на Монца: два пъти във Формула Рено, веднъж във Формула 3000, а победите винаги са най-прекрасните спомени – обясни Маса.

Не само състезателите се поддават на очарованието и историята, лъхащи отвсякъде на пистата. Дори иначе винаги прагматичните и разумни технически специалисти се потапят в уникалното усещане.

Ако си италиански инженер, работещ във Формула 1, то Монца е едно от малкото толкова специални трасета, на които откриваш всичко прекрасно от спорта. Определено се надяваш да спечелиш тук, ако си специалист по моторите. Имам толкова много спомени от тази писта, но не ми се ще да избирам само един. Когато обаче преди две години Фернандо [Алонсо] спечели, а Фелипе бе трети, това бе един наистина изключителен резултат. Монца заедно със Спа е трасе, където двигателят има сериозна роля в цялостното представяне на автомобила. Всяка конска сила оказва влияние върху времето за обиколка. Конфигурацията е трудна, тъй като пилотите карат на пълна газ почти през целия тур – около 80% от дистанцията. Ето защо и издръжливостта на агрегата е ключов фактор – заяви шефът на отдела за двигатели и електроника Лука Марморини.

Маса добави, че разликите във времената на италианското трасе са много малки и трябва наистина да се постараеш да направиш силен тур в квалификацията. Позицията на грида не е толкова важна, колкото на други трасета, но място по-напред на стартовата решетка помага да се избегне хаосът в първия тур. В завоите също трябва да се внимава, тъй като едно неправилно взимане на крива може да коства сериозна загуба на време на следващата права.

Да напаснеш толкова неща не е лесно. Максималната скорост всъщност малко падна след промените в правилата, но честно казано, не се усеща кой знае каква разлика. Помня с колко вървяхме, когато двигателите бяха V10. Просто чувството не е толкова различно, когато се движиш с 360 или 340 км/ч – допълни бразилецът.

Правилникът постановява, че един пилот може да използва само осем двигателя на сезон. За Спа и Монца обаче отборите предпочитат нови мотори.

Естествено, ние работим упорито да намаляваме загубите, но един нов агрегат си е по-добър вариант от вече използван. Следващият сезон пък започва след само шест месеца и може да се каже, че основите вече са положени. Отдавна работим по проекта и всичко върви по план. Можем само да се надяваме всичко да е наред. В първата година на използването на V8 конфигурацията на Монца спечели двигател Ферари. Би било страхотно и в последния старт от V8 ерата пръв да е мотор от Маранело – допълни Марморини.