Начало Автомобилни новини Mercedes разработва боя, която генерира електричество

Mercedes разработва боя, която генерира електричество

212
0
Mercedes-Benz Vision EQXX

20 000 километра безплатно. Mercedes работи върху соларна боя, която ще зарежда електромобила, докато е паркиран или се движи на слънце.

Mercedes-Benz работи върху покритие, което замества познатата автомобилна боя и произвежда енергия за електромобила. Това може скоро да превърне в реалност мечтата за електрически автомобил, който се зарежда сам.

За да осъществят идеята, разработчиците искат да покрият автомобила с няколко слоя. Сепараторът, който екранира електропроводимите метални части, се нанася директно върху ламарината. Върху него се полага слой от проводящи пътеки. След това идва соларноактивното покритие, което отговаря за генерирането на електричество. Това не е класическо лаково покритие, а по-скоро вид печатен процес, с който се нанася соларноактивната паста. Тя превръща автомобила в подвижен соларен модул. Като горен и защитен слой се нанася полупрозрачен лак. Той не съдържа пигменти, а наночастици, които отразяват светлина само с дължина на вълната, отговаряща на желания цвят на автомобила. Останалата част от светлината – и следователно около 94% от нейната енергия – попада върху пастата и генерира електричество. Това не води до съществени загуби. С ефективност над 20% соларната боя е на нивото на конвенционалните соларни клетки.

По-евтино, по-издръжливо и без токсини

Технологията, върху която работи Mercedes, има общ резултат с конвенционалната слънчева клетка само по отношение на генерирането на енергия. Иначе тя притежава и други предимства. Например класическият соларен панел на силициева основа за монтиране на покрива е много крехък, неособено гъвкав и чувствителен към удари. Освен това производството му е много енергоемко и се използват токсични химикали. Нищо от това не се отнася за соларната боя. Според Йохен Шмид, ръководител на екипа, разработващ соларната боя за автомобили, новата технология не съдържа токсични вещества. Тя е много по-екологична от конвенционалните соларни клетки, а и производството ѝ е значително по-евтино.

Опитите със Sion, соларния автомобил на неуспелия стартъп Sono Motors, показаха, че и най-добрата соларна клетка не помага на сянка. Разбира се, това важи и за соларната боя на Mercedes. Ако обаче автомобилът е паркиран или се движи на слънце, пробегът се увеличава неимоверно. Според изчисленията за автомобил в Щутгарт са възможни 12 000 километра слънчево шофиране годишно. Изходната база е потребление от около 16 кВтч/100 км и около 11 кв. м площ – приблизително като на средноголям SUV. В по-южния Пекин биха били възможни 14 000 километра, а в слънчевия Лос Анджелис – дори до 20 000.

Автомобилът като домашна електроцентрала през лятото

Трябва обаче да се отбележи, че този пробег никога няма да бъде постигнат при реално шофиране. Поради променливата слънчева радиация между лятото и зимата, добивът на енергия също варира изключително много през годината. Следователно през зимата електромобилът ще трябва редовно да посещава станцията за зареждане въпреки соларното покритие. А през лятото няма как да съхранява енергия над капацитета на батерията си. Въпреки това, ако двупосочното зареждане, т.е. технологии като V2G (Vehicle2Grid), станат широко разпространени по времето, когато соларната боя бъде готова за пазара, покритият с нея електрически автомобил може да се превърне в подвижна домашна електроцентрала. През лятото например автомобилът може да снабдява с електричество собствената ви къща. Условието е да не е паркиран в гаража, а на улицата или още по-добре – на слънчева морава.

Токов удар в случай на катастрофа?

Но особено при паркиране на улицата – проблем, познат на много собственици – може да възникнат малки или големи инциденти. Докато конвенционалните соларни клетки с тяхната стъкловидна силициева структура могат да се начупят лесно, тънкото 5 микрометра соларно покритие почти няма да пострада, обяснява Шмид. Дори драскотините не са проблем, казва разработчикът. Могат да бъдат загубени няколко квадратни сантиметра. Функцията обаче не се нарушава значително, а ниското напрежение в едноцифрения волтов диапазон изключва опасност за водачите или околните.

Описаната технология обаче в момента е в начален стадий и не е готова за серийно производство. Все още трябва да се свърши много работа, преди боята – и преди всичко нейната функция – да бъде интегрирана в автомобила.

Сегашният рекордьор по пробег Mercedes EQXX вече стига доста далеч. В най-добрия случай той изразходва само 7,4 кВтч/100 км. Неговият соларен покрив обаче е с конвенционални слънчеви клетки с площ само 1,8 кв. м. Тук показваме снимки на одобрения за движение по пътищата прототип. А соларната боя е представена във видеото.