Mercedes-Benz показа чрез експерименталния автомобил S 500 INTELLIGENT DRIVE през август 2013 г. по историческата отсечка от зората на автомобилостроенето, че автономното шофиране е възможно в междуградски и градски условия. Дългият около 100 километра маршрут от Манхайм до Пфорцхайм следваше стъпките на новаторката Берта Бенц, която преди точно 125 години се осмелила да предприеме първото извънградско пътуване. В натоварения трафик на 21-ви век самостоятелно шофиращата S-класа трябваше да се справи автономно с много сложни ситуации – със светофари, кръгови движения, пешеходци, колоездачи и трамваи. Отличителното: този показателен успех не е реализиран чрез екстремно скъпа върхова технология, а с помощта на близка до серийното производство техника, която е подобна на наличната в новата E-класа и S-класа. Така проектът маркира важен етап по пътя от (самостоятелно задвижвания) до автономния (самостоятелно шофиращия) автомобил.
През август 1888 г. Берта Бенц започва своето известно първо автомобилно междуградско пътуване от Манхайм до Пфорцхайм. С това съпругата на Карл Бенц доказва, че патентованият от Бенц автомобил е годен за всекидневието и така подготвя пътя за световния успех на автомобила. 125 години по-късно по същия маршрут Mercedes-Benz прави едно не по-малко забележително новаторско постижение.
– С тази S-класа ясно демонстрираме къде искаме да отидем с „Intelligent Drive“ и какъв голям потенциал има във вече наличната техника – споделя д-р Дитер Цетче, председател на управителния съвет на Daimler AG и ръководител на Mercedes-Benz Cars. – Сигурно щеше да е по-лесно, ако за автономното пътуване от Манхайм до Пфорцхайм беше използвана магистралата. Но за нас беше специална мотивация да завършим автономното пътуване тъкмо по историческата отсечка и 125 години след Берта Бенц. Не бихме били Mercedes-Benz, ако не си поставяхме амбициозни цели, които след това изпълняваме.
Автономност на пътя чрез близка до серийното производство система от датчици Експерименталният автомобил Mercedes-Benz S 500 INTELLIGENT DRIVE е оборудван за проекта с близка до серийното производство система от датчици. Въз основа на усъвършенствани датчици от новата S-класа развойните инженери са научили технологичната платформа да разпознава къде се намира, какво точно вижда и как трябва самостоятелно да реагира: Автомобилът намира своя път през натоварения градски и междуградски трафик съвсем сам чрез високоавтоматизирания „Пътен пилот“ (Route Pilot).
– Автономните автомобили са важна стъпка по пътя към безаварийното шофиране. Те повишават допълнително комфорта и безопасността за всички участници в пътното движение. Защото автономните автомобили реагират и тогава, когато водачът не внимава или не забелязва нещо и го отменят при неприятни или трудни задачи, свързани със шофирането – сподели д-р Цетче.
Основните предимства на автономното шофиране са очевидни: стигате бързо, безопасно и спокойно до целта. Преди всички при рутинни пътувания, в задръстване, по пълни магистрали с ограничение на скоростта и склонни към злополуки отсечки автономният автомобил може да подпомага водача и да поеме досадните рутинни задачи. Изживяването от шофирането и удоволствието от самостоятелното шофиране обаче не се губят.
Има три степени на автономното шофиране, които бяха дефинирани от работна група на Съюза на автомобилната индустрия (VDA), заедно с Федералния институт за изследване на пътищата в Германия (BASt): частично автоматизирано, високо автоматизирано и изцяло автоматизирано.
При частично автоматизирано шофиране водачът трябва непрекъснато да следи автоматичните функции и не може да се занимава с неща, несвързани с шофирането.
При високо автоматизираното шофиране водачът не трябва непрекъснато да наблюдава системата. Тогава в ограничена степен са възможни дейности, които не са свързани със шофирането. Системата сама разпознава границите си и предава шофирането обратно на водача своевременно и при достатъчен запас от време.
При изцяло автоматизирано шофиране системата може автономно да се справи с всички ситуации; водачът не трябва да наблюдава системата и може да се занимава с дейности, които не са свързани със шофирането. В тази степен също така е възможно и шофиране без водач.
Mercedes-Benz водачите могат още сега да се наслаждават на частично автоматизирано шофиране в новите модели на E-класата и S-класата: Новият DISTRONIC PLUS с асистент за волана и Stop&Go-Pilot управлява автомобила до голяма степен автоматично през задръстването. Така тази система образува ядрото на „Mercedes-Benz Intelligent Drive“, на интелигентното свързване в мрежа на всички системи за безопасност и комфорт на пътя за безаварийно до автономно шофиране.
В тестовите автомобили са използвани само сензорни технологии, подобни на серийните автомобили Mercedes-Benz. Защото тези технологии вече са подходящи за ежедневна употреба и достъпни, което прави по-лесно преминаването им в следващите серийни модели. Допълнително са разработени броя и разположението на датчиците, за да се постигне по-обхватно покритие на пространството около автомобила във всички посоки и да се получава допълнителна информация за него.
Въз основа на данните от тези датчици, определянето на собствената позиция на автомобила и посредством информация от дигитална карта в автономно движещите се автомобили се извършва анализ на достъпното за шофиране свободно пространство и планиране на собствения път.