Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Минарди и бъдещето на двигателите V10

Минарди и бъдещето на двигателите V10

45
0

Снимки: пресслужба Минарди

Представянето и пускането в състезание на Минарди PS05 в Гран при на Сан Марино бе недиректно потвърждение на намерението на Пол Стодарт и екипа му да карат с двигател 3000 куб. см V10 през 2006/2007 г. Защо иначе отбор с толкова ограничен бюджет ще вади напълно ново шаси само за 16 старта? Определени елементи от PS04 датираха на практика от 2002 г., така че тимът явно се надява някои от тях да продължат да “живеят” в новия си вид и след надпреварата в Китай тази година. А този прецедент е важен за цялата Формула 1, защото битката за това двигателите V10 да се запазят продължава.

В техническите правила на ФИА за 2005 г. има конкретен член, който би могъл да позволи използването на V10, защото в него са упоменати промените за следващия сезон:

Член 22: Промени за 2006

5.2 Алтернативни двигатели

Само за 2006 и 2007 г. ФИА си запазва правото да разреши на който и да е отбор да използва двигател, отговарящ на правилата за моторите за 2005 г., но при положение, че скоростното въртене на коляновия вал не надвишава лимит, определян в дадени моменти от ФИА, като това се прави с цел такъв агрегат да се използва от отбор, нямащ достъп до конкурентноспособен 2,4-литров V8 мотор.

Стодарт цитира това по време на вечеря на Имола и Минарди наистина биха могли да продължат да използват модифицираната версия на Косуърт TJ2005 до изтичането на настоящото споразумение Конкорд през 2007 г. Стига единствените въпросителни да са около ограничителя на оборотите, който ФИА налага по свое усмотрение.

Е, има и вариант с “подсладител” за бойния австралиец: да приеме условията за нов Конкорд и да си ползва двигатели с 19 000 об/мин; иначе ще му ги ограничат на 12 500. Но това е друга тема.

Дали наистина е очаквал правилото да остане в сила в същия си вид и през следващите две години? Защото ако нещо се промени, ФИА спокойно може да го принуди да вземе V8. Като се има предвид все още съществуващата враждебност между брадатия пушач и управляващата организация, появила се в резултат на драмата от Мелбърн и съда там, колко сигурен е Стодарт, че изключение може да се направи за него?

– Ами, приятелю, ако не стане, отивам право в съда. Правилото съществува, за да се подсигури на отборите икономична алтернатива. А какво е по-икономично от това да използваш тазгодишните шаси и мотори?

Виж какво ще ти кажа: ако те (ФИА – б.а.) променят формулировката или махнат правилото, ще трябва да се борят. Ние спечелихме в Мелбърн и им показахме някои неща, ако се налага ще спечелим пак. И този път няма да мина по бързата процедура както беше в Мелбърн. Там си седях в хотелската стая, облечен в пингвинския си костюм (смокинг – б.р.), след като ме извикаха навън от Гран при бала, не бях спал 40 часа, а от другата страна на телефона ми висяха сума ти хора, докато Макс Мозли даваше инструкции на 20 души как да ме принудят да се оттегля от съдебно дело. Такова нещо няма пак да се случи, уверявам те.

Как според Стодарт е щяло да се развие едно дело при положение, че родината му, където се прилага Уестминстърската законова система*, няма да е домакин на първото състезание от световния шампионат през 2006 г.?

– Според мен който и да е съд, работещ по законовата система на Уестминстър, щеше да отсъди в наша полза през март и би направил същото в който и да е момент в бъдеще. А аз случайно знам къде ще първият старт през 2006 г. Юридическата система на тази страна е базирана на Уестминстърския модел.

Значи не само е вероятно на стартовата решетка на първата надпревара догодина да има поне два 10-цилиндрови агрегата, но и тази Гран при ще се проведе на Сепанг, тъй като Малайзия (като бивша британска колония б.а.) има точно такава законова система.

Къде обаче оставя всичко това Косуърт, чийто шеф Кевин Калховен долетя в Имола и присъства там на първата си Гран при откакто купи компанията от Форд миналия ноември?

Говори се, че фирмата разработва дяволски 2 400-кубиков V8 и от тази гледна точка на Косуърт много би им се искало Минарди да се …