Мишлен няма да се връща във Формула 1. Това заяви главният изпълнителен директор Флорент Менего. Той уточни, че френската компания не иска да участва в спорт, където гумите се износват по специален начин, който повлиява на зрелището на пистата.
Мишлен има дълга история във Формула 1. Французите са участвали в общо 215 старта от световния шампионат. Първият период на участие на Мишлен е 1977-1984 г. После компанията се завръща в спорта от 2001 до 2006 г. Оттогава Мишлен е извън Формула 1 и работи с други шампионат или серии.
Според Менего, Мишлен продължава да се интересува от развитието на Формула 1. Но от друга страна френският производител не е съгласен с визията на световния шампионат за типа гуми, които трябва да се използват
Миналия месец ФИА обяви конкурс за доставчик на гуми за Формула 1 от 2025 до 2027 г. Все още яма информация кои производители се интересуват от участие в световния шампионат.
В момента Формула 1 използва гуми на Пирели. Италианците са ексклузивен партньор на спорта от 2011 г. Преди това тази роля изпълняваше Бриджстоун.
Поканата за участие в конкурс е първата стъпка в процеса на номиниране на изключителен доставчик на гуми за трите големи шампионата за едноместни болиди. Избраният доставчик ще осигури 18-инчови смеси за сезоните 2025, 2026 и 2027 г.
ФИА посочи различните критерии, на които трябва да отговаря всеки кандидат-доставчик. Той трябва да създаде продукти, които трябва да подобрят шоуто на пистата. Това трябва да е с приоритет пред управляемостта, производителността и условията на работа на гумите.
От Мишлен не са съгласни, че най-добрият начин за създаване на конкурентни състезания е чрез гуми, които са проектирани да се разрушават.
„От доста време обсъждаме евентуални завръщане във Формула 1, но така и не успяваме да постигнем разбирателство“, сподели Менего. „Те искат да имат шоу. В този случай пилотите трябва да карат с гуми, които се разрушават сами. Ние нямаме представа как да направим това, така че не можем да се съгласим на тези условия.“
Според главния изпълнителен директор на Мишлен, състезанията от Формула 1 ще са по-добри едва когато пилотите са насърчавани да натискат с пълна сила
„Отборите трябва да разбират представянето на гумите и да се възползват от факта, че смесите ще работят максимално добре от първата до последната обиколка на пистата“, каза още Менего.
Всички производители на гуми, които проявяват интерес към Формула 1 трябва да подадат документацията си до 15 май. Освен това трябва да се плати и входна такса на стойност 75 000 евро. Месец по-късно ФИА ще информира групата на Формула 1 за избрания доставчик на гуми.
Очакванията са Формула 1 да продължи да използва гуми на Пирели и след 2024 г. Италианският производител обаче не гарантира оставането си в спорта след края на следващия сезон и заяви, че ще „проучи внимателно“ документа на ФИА. След това трябва да се вземе решение дали Пирели ще отправи оферта към ръководния орган на F1.
Междувременно Мишлен е ексклузивен доставчик на гуми в MotoGP. Френската компания работи и с два от класовете в световния шампионат за издръжливост на ФИА (WEC).
A huge weekend for @Michelin to confirm the versatility of its Power Slick & Pilot Sport ranges: Victory and more @MotoGP records + @IMSA success in the USA, @FIAWEC honors in Portugal, a @SUPERGT_JP 1-2 in Japan and a 1-2-3-4 at the Nürburgring 👏👏👏#AmericasGP #6HPortimao pic.twitter.com/ZpPv6yxleT
— Michelin Motorsport (@Michelin_Sport) April 18, 2023