Хуан Пабло Монтоя не е оптимист за шансовете за Андрети Кадилак в F1. Колумбиецът смята, че американският екип няма как да влезе в световния шампионат като изцяло нов отбор.
Андрети Глобал продължава да не се отказва от намерението си да бъде на стартовата решетка на Формула 1 в бъдеще. Първо американската компания опита да купи Заубер през есента на 2021-та. След това направи опит да създаде собствен отбор от нулата и да използва двигатели на Рено. И двата опита на бившия пилот на Макларън обаче удариха на камък.
В началото на тази година Андрети Глобал реши да обедини усилия с Кадилак в пореден опит за влизане в F1. Според Майкъл Андрети, идването на производител като Дженерал Моторс трябва да убеди ръководството на световния шампионат да промени мнението си по въпроса за разширяване на стартовата решетка. Президентът на ФИА Мохамед бин Сулайем приветства проекта на Андрети Глобал и GM. В същото време екипите от F1 отново бяха против идването на допълнителен отбор. Те дори поискаха входна такса от $500 млн. като компенсация за по-малкия дял средства, който ще взимат от наградния фонд след края на всеки един сезон.
Американската компания започна строителството на голям нов кампус на стойност $200 млн. В него ще се съсредоточат всички състезателни дейности на Андрети Глобал. Компанията ще разполага и с достатъчен капацитет да създаде отбор от F1 ако получи одобрение от ФИА.
Монтоя също коментира сагата между F1 и американската фамилия. Бившият пилот на Уилямс и Макларън също се усъмни в шансовете на Andretti Cadillac да се включи в F1 като нов участник. Колумбиецът смята, че Андрети трябва да направи всичко възможно, за да закупи вече съществуващ отбор.
„Бих се радвал да ги видя на стартовата решетка, но това няма да се случи“, каза Монтоя пред френското издание на сайта Motorsport.com
„Андрети и Кадилак няма да успеят освен ако не откупят някой друг тим. Не виждам как ще бъде допуснат 11-ти отбор на стартовата решетка. Това е жалко, но от друга страна е наистина трудно да убедиш всички.“
Монтоя смята, че Андрети трябва да се опита да тръгне по стъпките на Ауди. Германският производител ще влезе в F1 през сезон 2026 благодарение на закупуването на дялове от Заубер.
„Ако са толкова решени да влязат в F1, вероятно биха могли да купят структура като Алпин“, коментира Монтоя.
„Лично аз мисля, че ако става въпрос за това да имаш допълнително място, това е много малко вероятно. Смятам, че трябва да е по-скоро като случая с Ауди. Ако наистина искате да сте в F1 в дългосрочен план, бихте могли да купите 30 или 40% от Алпин с двугодишна опция да купите още 40 или 20%. Тогава ще имате контрол над отбора и ще имате мнозинството и правите каквото искате. Но честно казано е виждам как може да се случи обраното.“
Монтоя също така е на мнение, че партньорството на Андрети с Кадилак не е достатъчно значимо и за пазарите извън Съединените щати. Колумбиецът е категоричен, че е и двете компании просто не са достатъчно важни за традиционните пазари на F1.
„Знаете какви са отборите. Познавате добре и играта“, коментира Монтоя.
„Кадилак е голямо име само в Америка. Тази марка не е толкова популярна нито във Франция, Нидерландия, Франция или на друго място в Европа.“
„Мисля, че името „Шевролет“ е по-важно. От друга страна разбирам защо използват „Кадилак.“ Това са автомобили от наистина висок клас. Въпреки голямата им амбиция се съмнявам, че ще влязат в F1 със собствен отбор.“
Монтоя коментира и съдбата на последните няколко екипа, които влязоха в F1 през 2010 г. Тогава на стартовата решетка се появиха нови три отбора- HRT, Лотус/Катерам и Върджин/Маруся/Мейнър. За съжаление и трите екипа не постигнаха някакви сериозни резултати и бяха закрити след само няколко години.
„Преди години [нови отбори пристигнаха във Формула 1] и това никак не се получи. Причината за този неуспех е защото не разполагаха с достатъчно пари. Ако те [Андрети и Кадилак] имат толкова много пари, защо просто не купят отбор? Да, името Андрети е много важно в Америка. Но ако например отидете в Европа не мога да кажа колко хора наистина ще знаят нещо за Андрети“, допълни бившият пилот от F1.
Вижте тази публикация в Instagram.