С тест до Дупница и Рила представителите на Форд в нашата страна демонстрираха новото поколение Фокус. Популярният модел е на пазара от над 20 години и от него са продадени над 16 млн. броя.
Новата генерация вече е в продажба и ревниво пази някои от най-силните характеристики на предишните. Макар, че колата е върху напълно нова платформа, доброто управление е налице и това е първото впечатление от колата. Новият вариант е по-дълъг само с 18 мм, но разстоянието между осите е увеличено с 53 мм.
Това добавя дори още малко стабилност в острите завои. И допринася и за по-голямо удобство на задните седалки. Самата конструкция е с нови стоманени елементи и технологии, с 20% по-добра стабилност на усукване. Това също е важен детайл при формирането на доброто пътно поведение. Моделът се прави в Германия на нови линии, в които са вложени 600 млн. евро.
Специално внимание заслужава опцията с непрекъснат контрол на амортисьорите CCD. Тя се предлага за първи път при Фокус и има за цел да запази твърдо лидерската позиция на модела по отношение на пътното поведение и подобрения комфорт.
Системата CCD поддържа 3 режима на шофиране – Normal, Sport и Eco и променя успоредно и реакциите на педала на газта.
В интериора също има приемственост спрямо досегашната генерация, но системите и обзавеждането са от ново поколение. Те са с 23 технологии за подпомагане на водача. Функциите Адаптивен круиз контрол със система Stop & Go, Разпознаване на пътните знаци за скорост и Придържане в средата на лентата помагат на автомобила да поддържа комфортна дистанция до превозните средства отпред. Това намалява стреса по време на дълги пътувания. Те „държат” автомобила в средата на лентата и могат да регулират скоростта му в рамките на законовото ограничение. Те следят за знаци за ограничение на скоростта и използват също навигационната система на автомобила. Адаптивният круиз контрол пък работи при скорости от 10 до 200 км/ч.
Адаптивните фарове на Форд Фокус са друга важна новост, базирана на използването на камерите. Налични са Прогнозно завиване и Отчитане на пътните знаци, които настройват лъча на фаровете за по-добра видимост, като следят завоите на пътя, и за пръв път в индустрията, пътните знаци. Гамата се предлага с активния паркинг асистент 2, който вече управлява и предавките, газта и спирачките. Той позволява напълно автоматизирано паркиране с натискането на един бутон.
Колата е с първия за Европа хедъп дисплей на Форд Фокус, който помага на водачите да съсредоточат вниманието си върху пътя отпред и има отлична разделителна способност и с поляризирани тъмни очила.
Гамата има и асистент за избягване на препятствия – първата в сегмента технология, която помага на водачите да заобиколят спрял или по-бавно движещ се автомобил, за да избегнат сблъсъци. Друга нова технология задейства спирачките след инцидент и спомага за намаляване на силата на потенциален вторичен сблъсък, като автоматично прилага умерено спирачно усилие, когато бъде засечен първичен сблъсък.
Гамата се предлага в няколко нива на оборудване и в различни варианти между които спортната ST, с намален с 10 мм клирънс, както и кросоувърът Актив. На върха са луксозните Виняле.
Новият Фокус се предлага с безжично зареждане на телефона, SYNC 3 инфосистема система с 8-инчов сензорен екран и аудиосистема B&O PLAY. Двигателите са усъвършенствани бензинови EcoBoost и дизелови EcoBlue. Те са съчетани с нова 8-степенна автоматична трансмисия и са с 10% по-добър разход на гориво в цялата гама. Новата интелигентна 8-степенна автоматична трансмисия адаптира смяната на предавките спрямо стила на шофиране и се контролира от стилен и ергономичен въртящ се селектор.
Спечелилият множество награди 1,0-литров EcoBoost двигател на Ford се предлага с мощности: 85, 100 и 125 к.с. А новият 1,5-литров EcoBoost се предлага с мощност от 150 к.с. и 182 к.с.
Икономията на гориво и ниските CO2 емисии и при двата бензинови двигателя са подобрени с помощта на първата в бранша система на Форд за деактивиране на един от цилиндрите на 3-цилиндров двигател. Тя може автоматично да го спре, когато не е необходима пълна мощност, например при шофиране по инерция или при движение с постоянна скорост. Технологията може да изключи или включи един цилиндър за 14 милисекунди – 20 пъти по-бързо от примигването на окото. И това става без компромис по отношение на динамиката или рафинираността.
Мощностите и динамиката на бензиновата версия със 125 и дизеловата със 150 к.с., които тествахме, бяха съвсем според очакванията, като малко ни притесни само нивото на шума.