Мениджърът на отдела за развитие на Бриджстоун Моторспорт Шинджи Аоки обяснява какво се случи през уикенда за Гран при на Австралия в МотоGP миналия уикенд от гледна точка на доставчика на гуми.
Надпреварата на пистата Филип Айланд бе скъсена от 27 на 19 обиколки и бе постановена задължителна смяна на мотора в 9-10 тур заради опасения за издръжливостта на продуктите на японската компания.
– Какво се случи на Филип Айланд?
– Заради значително подобрената настилка на Филип Айланд задната гладка гума, която предоставихме за Гран при на Австралия, бе подложена на екстремни температури, които повлияха на издръжливостта й. При някои гуми имаше късане и пропукване на повърхността – ситуация, каквато със сигурност не предвиждахме. Когато стана ясно, че не е възможно да се измине цялата състезателна дистанция, започнахме разговори с Дорна, ФИМ и ИРТА, работейки заедно по намирането на решение за надпреварата. Като се имат предвид смесите, с които трябваше да се справим, съм доволен от изхода, тъй като зрителите на трасето и феновете по цял свят наблюдаваха безопасно и вълнуващо състезание. Отбори и пилоти демонстрираха страхотна адаптивност и професионализъм при промяната на програмата и трябва да бъдат поздравени за това.
– По принцип първата промяна бе за 26 обиколки, а в неделя станаха 19. Защо бе скъсена толкова дистанцията?
– Решението на рейсонтрола за 26 тура дойде след съвет от наша страна, гласящ, че максималният стинт с една гума трябва да е 14 обиколки – той бе направен след анализите ни в събота. В неделната загрявка помолихме пилотите да направят дълги серии с хард, имайки предвид безопасността им. Желанието бе да видим дали условията се различават спрямо предходния ден, което можеше да доведе до удължен живот на гумата. Анализът от тази сесия показа, че 10 тура са по-сигурна дистанция за надпревара с един стоп – затова бе преценено, че 19 обиколки са най-удачния вариант. Изглежда подобрените настройки на моторите доведе до по-голямо натоварване на гумите в неделя сутринта в сравнение със съботата.
– Какво в настилката на Филип Айланд доведе до проблемите?
– Знаехме, че пистата е преасфалтирана. Затова – с оглед на промяната – избрахме екстра-хард задни сликове. Подобрението в условията обаче доведе до тези проблеми. Необходимо е да прегледаме използваните гуми и да анализираме телеметричните данни от отборите, за да достигнем финално заключение, но като цяло грижите се дължаха на много високи температури – без прецедент за това трасе. Първоначалните ни заключения са, че сериозно повишеното сцепление на асфалта не е причина за случилото се. Липсата на неравности в завоите означаваше, че гумата е в по-постоянен контакт с настилката и това качваше температурата й дори още повече. Най-доброто време за обиколка от тази година е с над 2 секунди по-добро от това през предишния сезон на същата писта. Очаквахме по-сериозно загряване и се подготвихме, но се стигна до крайни стойности, надхвърлящи значително предвижданите.
– Екстра-хард слик бе тестван от 12-те заводски пилоти в четвъртата тренировка, но не бе използван в състезанието. Защо?
– Нямаше предимства спрямо стандартния избор за уикенда. С този тип гума имаше същите проблеми с температурите, даваше по-ниско сцепление и не бе обмислян за използване в надпреварата. По принцип по-твърдите смеси с по-добра устойчивост на високи температури, но миналия уикенд случаят не бе такъв. Това изглежда е още една особеност на новата настилка на Филип Айланд, която инженерите ни вече изследват.
– Как ще се погрижи Бриджстоун проблеми като тези да не се случват в бъдеще?
– Очевидно е, че са необходими тестове преди следващия старт на австралийската писта през октомври догодина. В момента преговаряме как да проведем тренировки с пилоти от МотоGP. Събраните данни ще използваме, за да създадем нови гуми, които да са с по-добро поведение на този асфалт. Всички в Бриджстоун са убедени, че ако направим такива изпитания със заводските състезатели, то догодина ще имаме гуми, които да изкарат цялата дистанция от 27 обиколки.