Начало Затворен маршрут Шампионът в Carbonia cup Цветан Илиев: Прекратявам активната си кариера, но оставам...

Шампионът в Carbonia cup Цветан Илиев: Прекратявам активната си кариера, но оставам част от автомобилния спорт

369
0

Едва ли името на Цветан Илиев има нужда от представяне, когато говорим за български автомобилен спорт. Шампион в най-различни дисциплини през годините от картинга до състезания с формула, той оставя ярка следа след себе си. Роден е на 16 март 1976 г. в София, където живее и днес, и има 3 дъщери. През 1983 г. участва за първи път в състезание по картинг на пистата в Попово. В следващите години печели няколко титли.

През 1995 г. преминава в автомобилните състезания. В началото кара с Лада Самара, след това с Шкода и накрая с Хонда Сивик. На Писта и Планинско изкачване печели общо 8 титли. През 2013 г. прекратява участието си за известно време. След това се върна в спорта като състезател първо в картинга, а в последните години в надпреварите с болиди от Формула 3 в Carbonia cup. Именно там той стана шампион тази година и това е основният повод за нашата среща.

От млад ти е мечта да се състезаваш с формула. Това стана реалност в последните години, като през тази спечели титлата в Carbonia cup в категорията с болиди от Формула 3. Дава ли ти това една пълнота, една завършеност на твоята кариера в моторните спортове?

– Да, това беше мечта, която преследвах 30 години. Каквото и да правех, все не се получаваше. Чак в много късна за мен възраст имах шанса да участвам в състезания с болиди от Формула 3 и съм изключително щастлив за титлата, която спечелих. И предвид напредналата ми възраст, по-високи върхове няма как да изкача. Така че съм доволен с този си резултат.

Илиев към поредната си победа в Carbonia Cup тази година

Участва в 6 кръга тази година от Carbonia cup и постигна 6 победи. Коя беше най-трудната, кой съперник те затрудни най-много?

– Интересното е, че в различните състезания се появяваха и различни конкуренти с болиди от Формула 3. Всеки един от тях се опитваше да ме победи, но за радост не им се получи. Може би най-трудно беше с Ромен Хофман от Австрия на Словакия ринг, с който се движихме на около 2 десети разлика на обиколка. В крайна сметка аз взех решаваща преднина от 0.2 сек

Илиев на Писта Стара Загора през 2000 г. в Купа Шкода Октавия

Кои твои успехи оценяваш най-високо през годините в различните дисциплини?

– Първата ми шампионска титла в картинга ценя много високо, тъй като я постигнах в огромна конкуренция от между 50 и 60 деца на състезание. И това прави много ценна тази победа. След това бих наредил първата ми победа в първото състезание на Купа Шкода Октавия. Тогава то според мен показа реалните възможности на пилотите – тогава когато колите са абсолютно еднакви.

Седнахме в тях на състезание 2 дни след като бяха пристигнали

Да постигнеш най-високия резултат в подобно състезание с еднакви коли, мисля че заслужава адмирации. След това идва победата ми през 2002 г. на Писта София с Хонда Сивик. И разбра се последната ми титла в Carbonia cup, за която положих толкова много труд и усилия. Изключително ценна титла за мен, която ще помня до края на живота си.

По трасетата у нас с Хонда Сивик, с която постигна много победи

Няма как да не те попитам за случващото се в последните години в Българския автомобилен спорт. На няколко пъти се сменяха федерациите, които управляват – БФАС и АФБ. Имаше и фатален инцидент наскоро на планинско Аладжа манастир. Как би коментирал ситуацията в спорта?

За българския автомобилен спорт мога да говоря само със съжаление, тъй като аз от младеж съм се изграждал в българските шампионати. Това което виждам е жалко и тъжно. Реално от няколко години насам спорт няма. Специално за инцидента, който се случи наскоро, мога да кажа, че това се е случвало и по мое време преди много години. Предполагам и за в бъдеще ще се случва, колкото и тъжно да звучи това. Това е моторен спорт и той винаги е съпътстван с много рискове. Проблемът в този инцидент сега е, че подобен тип неща могат да бъдат предотвратени с едно компетентно действие на комисарите, които отговарят за безопасността, тъй като е съвсем логично винаги публика, която стои във външната част на завоя, да бъде изключително опасна.

Твоята дъщеря Снежана Илиева кара за първи път формула тази година с много прилични резултати. Преди това имаше добри успехи в картинга. Как виждаш развитието на нейната кариера в бъдеще?

– Щастлив съм, че Снежи направи своя дебют с формула. Тя също е щастлива. Най-важното е, че успя да докара автомобила до финала във всички състезания. Това й дава повече опит и по-добра преценка, тъй като тя участва със съвсем нова състезателна машина на съвсем нови за нея писти. Съответно това е голямо предизвикателство за един млад пилот. Относно нейното развитие, като един млад пилот тя има нужда от много тренировки и подготовка. Всичко това е свързано с изключително много средства. Това винаги е било проблем за нас в този скъп спорт. Така че времето ще покаже, но ни чакат трудни времена относно финансирането. Надяваме се на повече късмет и внимание от спонсори.

Цецо с децата и съпругата си Цветелина Радева

Никола Цолов завоюва второ място тази година във Формула 3 и догодина ще кара във Формула 2. Как би оценил неговото развитие като пилот?

– Изключително съм щастлив за това, което прави това момче. Не е въпроса във второто място, което постигна. И 3-и, и 5-и да беше пак бих му се възхитил изцяло, тъй като през цялата година той беше с класа над своите съперници. Той и Камара бяха на съвсем друго ниво спрямо останалите си конкуренти. Абсолютни адмирации за него. Прави нещо, което други български пилоти не са успели. Два пъти поред печели състезанието в Монако, страхотно мотивиран, страхотен млад пилот, на който му пожелавам още повече резултати, да надскочи всички и скоро да го видим във Формула 1.

Оттук нататък какво предстои за Цветан Илиев във връзка с автомобилния спорт?

– След спечелването на титлата с болидите в Carbonia cup, аз прекратявам активната си състезателна дейност по отношение на провеждащи се шампионати. Но тъй като целият този спорт и всичко, случващо се него, е в кръвта ми и в сърцето ми, вероятно ще вземам участие в някои отделни състезания. Но най-хубавото е, че с най-голямо удоволствие и сърце продължавам да работя в Българска Формула Академия, която основах. Това е място, където любителите на автомобилния спорт могат да се докоснат до пилотирането на формула.

Това ще ми даде възможност да работя с млади пилоти, които ще вървят нагоре по стълбичката. И ще се радвам ако аз съм човекът, който да им помогне и да им даде правилните напътствия да могат да станат по-бързи, да печелят състезания в международен и световен мащаб. Така че Българската Формула Академия е моето следващо предизвикателство, което ще ме кара когато сутрин се събуждам, да работя с удоволствие. Пожелавам си успех и желая успех на всички пилоти, които ще преминат през нашата академия. Дай боже да имаме късмет да изведем нови лица, които да стигнат нивото на Ники Цолов, та и по-нагоре.

Цецо с Ивон Симеонова по време на подготовката й в Българската Формула Академия. Вдясно са неговата дъщеря Снежана Илиева и баща му.