Лошият старт на сезон 2023 във Формула 1 възроди слуховете за това, че Шарл Льоклер може да си тръгне от отбора на Ферари. Точно преди началото на състезателната година монегаскът специално каза, че не е „хукнал към Мерцедес“. Ситуацията със скоростта на SF-23 обаче е такава, че вече и извън Италия си задават въпроса дали Льоклер може да реши да напусне отбора, с който искаше да спечели световната титла в F1.
„Договорът на Люис Хамилтън е до края на сезона. Дори шефът на Мерцедес Тото Волф призна, че няма да се оплаква, ако звездата му избере да си търси по-добра кола, макар и с уговорката „след година-две“. Очаква се Хамилтън да остане в Мерцедес, въпреки че оттегляне или шокиращо преминаване в друг тим не могат да бъдат изключени като възможност, докато няма подписана сделка. Има въпросителни около Ландо Норис, чийто контракт с Макларън по принцип е до края на 2025 г., но отборът се свлича назад в колоната. И двамата биха били интересни опции за всеки голям екип при евентуално налично място. Но има и друг топ пилот, който е в трудна позиция с оглед решението на това в коя посока да потегли в бъдеще“, се посочва в анализ на racer.com.
„Льоклер в момента е на 25 години и несъмнено е най-бързият пилот в квалификационна обиколка. И въпреки това колко изключителен състезател е, от момента на присъединяването си към Ферари през 2019 г. има едва пет победи“, продължава анализът
„Има хора, използващи лошото съотношение между полпозишъни и победи (18-5), за да критикуват Льоклер със заявления, че е просто един бърз пилот, който не може да оползотвори възможностите си и да ги превърне в победи. Той е допускал грешки, но по-често Ферари е слабото звено, поддало във важни моменти или като техника, или стратегически.“
Льоклер има договор с Ферари до края на 2024 г. В началото на сезон 2023 Васьор каза, че още не се водят разговори с него за ново споразумение, тъй като не е спешно.
„По принцип един топ тим би бил решен да запази основния си пилот, а не да рискува да започне последната година от договора му без яснота за бъдещето. Като се имат предвид резултатите на Льоклер до момента през 2023 г. – седмо място, отпадане и 10 места наказание на грида с кола с проблем с опазването на гумите, човек не може да го кори ако е решил да започне да мисли да отиде другаде. Васьор не се опитва да постигне нова сделка с Льоклер, защото знае, че Ферари трябва да се докаже пред пилота. Шарл е наясно със собствената си стойност достатъчно, за да държи няколко опции отворени – за всеки случай“, продължава анализът.
„Льоклер е пилот от изключително висока класа: изумително бърз, благословен с несъмнено най-голямата чувствителност към сцеплението и с капацитет да се движи по ръба. Светкавичните му корекции намаляват влиянието на грешките и запазват инерция в моменти, които при други биха довели до излитания. Тук-там се случва и при него, но рядко. Затова е един от пилотите, предизвикващи най-голямо възхищение в падока.“
Мерцедес вече е смятан за реален вариант за Льоклер ако Хамилтън реши да си тръгне. Осемкратните световни шампиони имат свои, и то сериозни проблеми. Но последният им успех е отпреди две години, а не от 2008-ма. Практически е невъзможно да се говори за възможности в Ред Бул. Макс Верстапен е с договор до края на 2028 г., а тимът от Милтън Кийнс е неговият отбор във всеки един смисъл. И откритото неподчинение на нидерландеца не води до нищо. Дори отборът поема вината – като след Бразилия през 2022 г., когато от екипа заявиха, че те „не са преценили“ преди да го помолят да пусне съотборника си Серхио Перес. Това при положение, че Верстапен вече бе спечелил титлата, а мексиканският пилот се бореше за второто място в шампионата.
„Дори Ред Бул да поиска да смени Перес, е съмнително, че ще поиска пилот от класата на Льоклер. Самият Шарл би сторил всичко, за да победи Верстапен. Всеки пилот на грида би го направил, но мнозина страдат от илюзорен оптимизъм, докато Льоклер е един от малцината, които са наистина притежават способността да накарат Верстапен да се замисли“, се допълва в материала на racer.com.
„За Льоклер Ферари е най-добрата опция. Въпросът е дали промененият отбор може да го убеди, че е в състояние да го изведе от победител тук-там до шампион. А Ферари има всичко необходимо – парите, ресурсите и съоръженията, за да е на върха в F1. В това отношение Льоклер е в сърцето на един от малкото отбори с потенциал да доминира. В момента те са само три. Ако той все пак загуби вяра във Ферари, няма да има липса на интерес към услугите му.“
Шефът на Ферари Фредерик Васьор вярва, че Скудерията може да настигне Ред Бул още тази година.
„Мисля, че е възможно. Трябва да продължим да натискаме. Според мен не е правилна настройка да се мисли за разликата, как да се намали и така нататък. Ние трябва да сме концентрирани върху себе си. Знаем кои са слабите ни места и трябва да постигнем напредък в тези аспекти. Да видим какво ще се случи, когато отбележим приличен напредък.“
„Ако обаче седнеш да мислиш за бъдещ потенциал, какво може да е развитието и т.н., си загубен. Ние ще продължим да работим. Бъдете сигурни, че след състезание съм в офиса и се трудя непрекъснато. Ще имаме някои малки новости за Австралия. Но ще повторя – основното е да реализираме потенциала си през целия уикенд. Досега не бе така. Не успявахме да извлечем 100% от колата във всяка една сесия. И това означава, че трябва да се съсредоточим върху това преди да мислим за нови елементи.“
„Всеки отбор има някакви новости всеки състезателен уикенд. В документите на ФИА виждате кой какво е донесъл. И ние ще продължим да използваме нови компоненти. Тези за Австралия отдавна влязоха в производствената фаза. Не съм се върнал във фабриката (след Джеда), за да им заявя: „Момчета, трябва да натиснем, нужни са ни нови неща за Австралия. Не се работи така“, обобщи Васьор.
Въпросът е дали Льоклер вярва, че Скудерията ще се справи този сезон, за да влезе в битката за първенството.
„Лесното решение и за двете страни е Ферари да реализира потенциала си. Само ако това не се случи Льоклер може да взриви пазара на пилоти и да се изправи срещу решаващо за кариерата му решение – „трябва ли да остана или да си ходя?“