Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Най-малките разлики в квалификациите

Най-малките разлики в квалификациите

1760
0

В отминалата преди седмица Гран при на Канада едва за втори път в историята на F1 първият и вторият в решетката постигнаха абсолютно еднакви времена до хилядна от секундата – Джордж Ръсел и Макс Верстапен. Според правилата предимство имаше този, който първи е записал постижението си. Така британецът донесе първия полпозишън за сезона на Мерцедес, а любопитната ситуация ни накара да се върнем към най-малките разлики в квалификациите между първия и следващите го през годините в този материал.

1. 1997 г. Гран при на Европа на Херес – първите тримата постигат абсолютно еднакви времена

Жак Вилньов Херес 1997
Михаел Шумахер и Жак Вилньов при сблъсъка им на Херес през 1997 г., снимка Уилямс

Прословутия уикнед на пистата Херес заема първото място, като битката за титлата между Михаел Шумахер с Ферари и Жак Вилньов с Уилямс е супер оспорвана през целия уикенд. В квалификацията в събота  двамата постигат абсолютно еднакви времена 1:21.072 мин, а в хода на сесията същият резултат записва и Хайнц-Харалд Френцен с другия болид на Уилямс. Предимство има пилотът, който е постигнат първи това време и така на полпозишън е Вилньов, пред Шумахер, а 4-и на грида е Деймън Хил, който е много близо до първите трима – само на 0.058 сек. Според него дори, той е можел да подобри времето на тези пред него, ако не е бил задържан в края на сесията. Развръзката в борбата бе в неделя, когато Шумахер прави по-добър старт и повежда, но след вторите спирания Жак го атакува, Михаел се опитва да го изблъска извън пистата, но именно той остава в чакъла. Така титлата печели канадецът.

2. 2024г. Гран при на Канада – първите двама са с равни постижения

Джордж Ръсел и Макс Верстапен, снимка: Мерцедес

Отминалия уикенд на пистата Жил Вилньов бе един от най-вълнуващите този сезон, като в екипа на Мерцедес имаха първия си реален шанс да запишат победа. В крайна сметка първата стартова позиция беше спечелена, като Ръсел имаше потенциал за още по-добро време, след като в Q2 бе записал 1:11.742 мин, а Хамилтън  1:11.979 мин. В Q3 заради променените условия и двамата не успяха да достигат до тези времена, но все пак 1:12.000 за Джордж се оказа достатъчно, тъй като Макс Верстапен записа същият резултат след него. Съвсем близо бе и Ландо Норис, който изостана само на 0.021 сек. В хода на състезанието при променливите условия обаче Ръсел не се справи по най-добрия начин и остана 3-и.

3. 2006 г. Гран при на Италия – разликата между първия и втория е само 2 хилядни

Стартът на Гран при на Италия през 2006 г.

Само 2 хилядни разделиха Кими Райконен с Макларън и Михаел Шумахер (Ферари) в квалификацията на Монца през 2006 г. Разликата става още по-невероятна, с оглед на това, че тогава пилотите караха в Q3 с количеството гориво, с което щяха да потеглят в състезанието. Тогава разбира се дозареждането с бензин още бе разрешено. Уикендът обаче ще се запомни повече с много спорното наказание на Фернандо Алонсо за задържане на Фелипе Маса именно в 3-ата част на квалификацията и с победата на Шумахер в неделя, след която той обяви, че след края на сезона той ще сложи край на кариерата си. Така и стана, само за да се върне 4 години по-късно като пилот на Мерцедес.

4. 2010 г. Гран при на Германия – дистанцията между първите двама е едва 0.002 сек.

Алонсо и Маса (вдясно) на подиума след финала с шефа на тима Стефано Доменикали

И тук много малката разлика в квалификацията ще остане в сянка на състезанието. В нея Себастиан Фетел удържа пола с едва 2 хилядни пред Фернандо Алонсо. Така Ферари загатна за потенциала си, който бе разкрит в състезанието. Най-добре в него потегли третият на грида Фелипе Маса, а испанецът също мина пред пилота на Ред Бул. В хода на надпреварата дойде и прочутата реплика по радиото на Роб Смедли към Маса:“ И така Фернандо е по-бърз от теб. Можеш ли да потвърдиш, че разбираш съобщението.“ Тогава заповедите от бокса бяха забранени и състезателният му инженер трябваше по заобиколен начин да му каже, че трябва да пропусне борещия се за титлата зад него Алонсо. Това се случи обиколка по-късно и Фернандо спечели една от онези толкова оспорвани и коментирани победи в кариерата си…

5. Гран при на Великобритания – 0.003 сек разделиха Деймън Хил и Михаел Шумахер

Старът на Гран при на Влеикобритания през 1994 г. снимка: ATP

Само с 3 хилядни Деймън Хил успя да победи Михаел Шумахер в спора за първата позиция в лвалификациите на Силвърстоун. Във финалната си бърза обиколка германецът имаше последната дума, но съвсем малко не му достигна. Изключително оспорваната сесия затвърди Герхард Бергер, който се класира 3-и, само на 0.020 сек от Хил. Успехът на Деймън в последствие се оказа, че има огромно значение, тъй като в загряващата обиколка именно германецът със своя Бенетон мина пред Хил в първите няколко завоя. Това бе достатъчно за комисарите на ФИА да решат,

че Шумахер трябва да получи наказание от 5 секунди.

След като в продължение на няколко обиколки не го стори, той логично получи черен флаг. От екипа на Бенетон влязоха в дискусия с официалните лица. В крайна сметка черният флаг беше отменен, а Михаел влезе да изтърпи наказанието си от 5 секунди. Така той завърши втори. Няколко седмици по-късно обаче Световният съвет на ФИА наложи тежка санкция на тима и пилота – глоба от $500 000, дисквалификация на Шумахер от състезанието и забрана да участва в 2 Гран при!