Трите подиума на Заубер през сезон 2012 г. са повод главният изпълнителен директор на отбора Мониша Калтенборн да се върне към изминалите 13 старта.
След Гран при Италия екипът вече има 100 точки – 56 повече от спечелените за цялата 2011 г. и е на шеста позиция в класирането. Разликата с петия тим Мерцедес е 26 пункта и при оставащи 7 старта възможността да настигнат съперниците от Бракли е съвсем реална.
За силните страни на С31 пък може да прочетете повече в новия брой на списания ClubS1 (153).
– Последните осем дни бяха доста напрегнати. Какви бяха усещанията на Спа и Монца?
– Не ми се иска да се спирам особено много на разочарованието от Спа. Направихме изключителна квалификация и стартирахме от втора и четвърта позиция на грида. Тръгнахме си без каквито и да било точки, но за това нямахме никаква вина. 20-те спечелени на Монца пункта обаче бяха извоювани и напълно заслужени, така че сме особено горди с резултата си от там.
– Мислехте ли, че Серхио Перес може да превърне 12-то място на грида във второ на финала?
– Знаем колко силни можем да бъдем в състезание. В Малайзия например Серхио стартира 15-ти, но въпреки това стана втори (макар да не изключваме метеорологичните условия и тяхната роля в събитията). В Германия пък Камуи Кобаяши бе 12-ти на грида, а финишира четвърти. Никой обаче не очакваше нещата да се подредят точно по този начин на Монца.
– Отборът завърши миналогодишния шампионат с 44 точки. През 2012 г. след 13 старта вече има 100. Как обяснявате това подобрение?
– Техническият ни екип конструира чудесен автомобил – Заубер С31-Ферари. Слабите страни на миналогодишния болид почти напълно са заличени. Непрекъснатото развитие на колата пък се провежда на изключително високо ниво и е много ефикасно. Освен това стабилността се върна в екипа ни – преодоляхме периода на затруднения след оттеглянето на BMW през 2009 г. Това бе много важно. Друг фактор, който не бива да бъде подценяван, е, че и двамата ни пилоти са млади, но вече доста опитни.
– Може ли частният отбор на Заубер да поддържа темпото на развитие на големите отбори?
– Работим невероятно ефективно. Големите пакети подобрения, които имахме в Барселона и на Силвърстоун, бяха успешни. Прогресът на писта се случва според очакванията и изчисленията ни, а това е сериозен атестат за инженерите ни. И има още какво да видим от С31. Предстои още една серия подобрения за предстоящите стартове в Азия, като същевременно работим по болида за догодина. Така че не говорим единствено за скорост на развитие, а в по-голяма степен за ефективност. Проблемът с разходите има голяма роля в случая. С колкото повече ресурси разполагаш, толкова по-интензивно може да работиш по автомобила си и това се отразява директно на представянето.
– Каква е преценката ви по последното развитие на въпроса с бюджетите във Формула 1?
– Има спешна нужда от действия по въпроса. За голяма част от отборите във Формула 1 финансовото бреме е огромно. Като отбор Заубер подкрепя въвеждането на мерки за още по-голямо намаляване на разходите. Надяваме се споразумението да влезе в сила и бюджетите да се наблюдават ефективно от 2013 г. нататък. Важно е цените на двигателите от 2014 г. и след това да са в разумни рамки за частните отбори.
– Какви са целите за оставащите седем надпревари през 2012 г.?
– Мнозина предричаха, че няма да се справяме така добре в течение на състезателната година както в началото. Истината всъщност е, че ставаме все по-силни и очаквам чудесните ни представяния да продължат. Преди сезона заявихме, че искаме да подобрим значително класирането си от 2011 г. Тогава бяхме седми при конструкторите, тоест петата позиция може да се определи като цел. Амбициозно е, но трябва да се целиш нависоко. А и аз вярвам в отбора ни.