Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Назрява протест относно чуждите шасита

Назрява протест относно чуждите шасита

61
0

Може би само компромис от страна на Супер Агури и Торо Росо в последния момент ще предотврати внасянето на официален протест относно използването на чужди шасита този уикенд.
След седмици дискусии и спорове между двата отбора и някои от техните съперници относно дали е позволено да се използват видоизменени версии на чужди коли, се очаква проблемът да достигне връхната си точка в Мелбърн.
При положение, че няма изгледи за решаването му между двете страни, се очаква да бъде внесен официален протест след квалификацията в събота, ако до това време ситуацията не се е променила.
Не е ясно кои отбори ще застанат зад протеста, но се знае, че както Спайкър, така и Уилямс са ключовите фигури в твърденията, че Супер Агури и Скудерия Торо Росо не би трябвало да получават точки за шампионата през този сезон, защото не са построили свое собствено шаси.
На отборите бяха предложени няколко компромисни решения, включително и предоставяне на част от телевизионните приходи на отборите, каращи не със собствени шасита или пък на тях да не им се зачитат спечелените точки.
Шефът на Спайкър Колин Коулс отказа коментар относно наличието на планове за внасяне протест, но призна, че ще има по-голяма яснота в края на седмицата.
“Имам свое мнение за ситуацията. Нека да почакаме до събота. След квалификацията ще мога да ви кажа повече.”
На въпроса дали споменаването на съботния ден означава протест след квалификацията, той отговаря: “Това е ваша спекулация. Всичко беше казано преди. Ще трябва да изчакаме до събота, но аз бих предпочел проблемът да бъде разрешен преди това.”
Спайкър и Уилямс твърдят, че еволюционната версия на шасито на Хонда RA106 на Супер Агури и версията на колата на Ред Бул за Торо Росо, са в нарушение на договора Конкорд, който изисква отборите да строят собствени такива.
Раздел 3 на договора Конкорд, въз основа на който функционира Формула 1, гласи: “Конструктор е субект (физическо или юридическо лице), който притежава правата върху интелектуалната собственост за шасито, което използва в момента и което не съдържа части и компоненти, изработвани от който и да е друг конструктор на състезателни коли за Формула 1, освен стандартни детайли от оборудването за безопасност. В същото време нищо от раздел 3 не може да забрани използването на двигатели и скоростни кутии, произведени от някой, различен от конструктора на шасито.”
И въпреки, че досега се смяташе, че спорът може да бъде решен единствено в съда, защото договорът е юридически документ, счита се, че в правилата на ФИА има клаузи, регламентиращи съотвествието на отборите на изискванията на договора Конкорд.
Молбата за включване в стартовата решетка за 2007 г. например гласи, че отборите са съгласни да се обвържат с договора.
В една от клаузите се казва: “Потвърждаваме, че сме прочели и разбрали условията на Международния спортен кодекс, договорът Конкорд от 1998 г. (включително и неговите предписания), Техническият правилник на Ф1 за 2007 г. и Спортния правилник на Ф1 за 2007 г.
Ние сме съгласни да се обвържем с тях (с допълненията и промените), а също така сме съгласни от свое име и от името на всички, свързани с нашето участие в шампионата на Формула 1 на ФИА за 2007 г., да ги спазваме.”
Както Супер Агури, така и Торо Росо настояват, че не правят нищо непозволено със своите коли, тъй като според твърденията им, те притежават интелектуалните права върху колите и ги изработват със собствени сили.
Шефът на отбора на Торо Росо Франц Тост е отказал коментар, но управляващият директор на Супер Агури Даниел Аудето е заявил вчера, че ако съперниците им искат да протестират, би следвало да пристъпят към действие.
“Ние знаем какво сме направили, знаем какво правим и знаем, че сме напълно легални”, е казал Аудето. “Така че това не е наш проблем. Най-важното е, че ние искаме да съблюдаваме правилата. Не искаме да мамим. Не искаме да се противопоставяме на правилата. Те (Уилямс и Спайкър) могат да правят каквото поискат. Не можем да ги спрем. Ако има нещо, за което да се оплачат, просто могат да го направят. Тогава ще видим дали са прави или не. Но правите сме ние.”

По материал на Дж. Ноубъл, Аутоспорт