NEXT TWO е визията на Renault за мобилността на бъдещето. Автомобилът позволява на шофьорите да се наслаждават на допълнително свободно време. Връзката между свързаност и делегирането на функции за управление ще позволи на шофьора и пътниците да изследват нова форма на мобилност. Независимо дали работи в автомобила или позволява той сам да паркира, в близките години ще бъде възможна появата на безброй нови приложения.
Задръстването по пътищата по принцип създава обществени проблеми по три начина:
Загубата на между 60 и 80 часа годишно в големите европейски градове и САЩ, базирайки се на ежедневните пътувания отиване-връщане от само 60 минути (source: TomTom и INRIX);
Натрупване на умора и стрес, влияещи на здравето на участниците в движението;
Загуба на енергия, изчисляваща се на над 16 млрд. литра гориво в САЩ и Европа (източник: Gartner).
– Всеки се опитва да спести време, особено когато стане въпрос за шофиране. NEXT TWO бе проектиран да помогне на пътниците да оптимизират начина, по който те управляват своето време и да гарантира, че пропиляното или загубено време ще стане полезно или приятно, освобождавайки възможности за почивка, самообразоване, забавление или работа – обяснява Фредерик Матис, който е отговорен за проекта NEXT TWO.
За Renault автономното шофиране е най-ефективният начин да се отговори на тези предизвикателства. Основната иновация, която предоставя допълнително свободно време на пътниците в NEXT TWO, естествено е делегирането на шофьорски функции: в определени специфични зони NEXT TWO поема контрола върху автомобила. Вече не се налага водачът да се концентрира върху автомобила отпред, нито да следи автомобила отзад. NEXT TWO се грижи за всичко това, докато водачът пренасочва вниманието си към други неща.
Втората ключова технология в NEXT TWO прототипа е неговата свързаност. Способността на системата да се свързва с Cloud услугите, навсякъде и по всяко време, позволява на шофьора да се възползва възможно най-добре от допълнителното време, спечелено по време на делегираното управление. Това е специфична функция на подхода на Renault към автономните автомобили.
Разработването на автомобил, който е способен да се движи самостоятелно, напълно безопасно, ще отнеме време. Въпреки това, NEXT TWO, който е базиран на Renault ZOE, представлява първоначална стъпка в тази посока, позволявайки делегирането на определени функции от управлението, без риск, в ясно определени ситуации. NEXT TWO е оборудван с камера, обърнат напред сензор и ултразвуково поле около автомобила, които заедно оформят щит за гарантиране на безопасността на пътниците в автомобила.
Оставайки верен на философията за създаването на ефикасни технологии, достъпни за възможно най-голям брой автомобилисти, Renault вярваше, че от първостепенно значение за NEXT TWO е да бъде достъпен.
– NEXT TWO е реалистичен прототип, който внедрява технологии, които са достатъчно добре разработени, за да бъдат внедрени в серийни модели в средносрочен план в бъдеще – отбелязва Фредерик Матиас. – Той се възползва от достъпни технологии с цел да направи използването им възможно най-разпространено.
Делегирането на функции за управление разчита най-вече на ADAS хардуеър (Advanced Driver Assistance Systems), който ще влезе в продажба през 2014.
Опростена и ефективна, системата е базирана на две основни системи за засичане, които, благодарение на вграден в предната броня сензор и камера в основата на огледалото за обратно виждане, анализират заобикалящата автомобила околна среда. Всички тези системи се координират от контролен блок, който играе роля, която може да се сравни с тази на диригент на оркестър.
Обърнатият напред сензор се използва за анализ на автомобила отпред, изчислявайки колко далеч е той и с каква скорост се движи. Камерата служи за засичане на страничните маркировки на земята, за да може правилно да позиционира автомобила в лентата на движение. В тази насока Renault работи в сътрудничество с Vehicle-Infrastructure-Driver Interactions Laboratory (LIVIC), изследователска лаборатория, произлязла от INRETS, която специализира в новаторските системи за подпомагане на водача.
Получените данни от сензора и камерата се препращат към надзорник, който комуникира с контролните блокове на електрическото сервоуправление, мотора и педала на спирачките. С цел да поддържа темпото на трафик потока, той адаптира инструкциите, които предава към мотора и спирачките. Подобно, за да задържа автомобила в същата лента на движение, той изпраща на кормилната система инструкции какъв ъгъл да следва. Изчислението преди всичко трябва постоянно да гарантира, че няма противоречия между различните инструкции, изпращани към кормилната система, мотора и спирачките, за да се избегне ускорение на автомобила в средата на завой например, или внезапно спиране заради закъсняло засичане. “Обърнахме сериозно внимание и на начина, по който водачът си връща контрола върху автомобила,” добавя Фредерик Матис. Тази вградена интелигентност прави цялата разлика между делегираните функции на управление на NEXT TWO и отделните ADAS функции (Advanced Driver Assistance Systems), каквито са Automotive Cruise Control и Lane Keeping Assist, които съществуват и в момента.
Възможността шофьорът да делегира контрол върху автомобила по време на движение може да се случи, само ако е абсолютно безопасно. В случая с NEXT TWO, предаването на контрола на автомобила е възможно само в две специфични ситуации, които гарантират, че необходимите мерки за безопасност са налице.
За да може NEXT TWO да превключи на режим на делегирано управление, автомобилът трябва да се движи по „защитен“ маршрут, по който няма нито пешеходци, нито велосипедисти, претовареният трафик се движи със скорост под 30 км/ч и не се налага смяна на лентата на движение. Делегирането на функции за управление трябва да трае поне 5 минути. Ако горните условия са налице, шофьорът ще може да натисне бутон и да се концентира върху нещо друго. Автомобилът ще се движи сам.
Оборудван с функцията Automated Valet Parking – изключително полезна за ежедневно използване – NEXT TWO е способен на самостоятелно паркиране или сам да излезе пред офиса или дома, за да вземе шофьора си. Тази функция се контролира чрез смартфон и специално приложение.
– Течащата в момента изследователска дейност е насочена към осигуряване на възможно най-плавното преминаване между периодите на делегирано управление и времето, когато водачът управлява автомобила. Ние работим за разширяване на делегираните функции за контрол в прогресивни етапи, независимо от нивото на сложност, да включваме бързи пътища и движение в населени райони. Очевидно е, че увеличението на обхвата на зоните, където шофирането може да бъде делегирано, увеличава също така разнообразието на ситуациите, които се покриват, поставяйки още по-голяма важност върху потвърждаване на нашите открития – допълва Реми Бастиен, директор „Инженерство и иновация”.