Нико Розберг победи Люис Хамилтън в днешната Гран при на Австрия и отново намали аванса му в шампионата до само 10 точки след 8 състезания. За Нико това е трети успех за сезона, Люис има 4.
Розберг успя да изпревари съотборника си в Мерцедес на старата и запази лидерската позиция до финала, контролирайки дистанцията. В края имаше притеснения от вибрации, но те не се оказаха фатални. Наказание на Хамилтън – 5 секунди към времето, заради пресичане на ограничителната линия на излизане от бокса, напълно гарантираха успеха на германеца.
Трети завърши Фелипе Маса с Уилямс, който изпревари Себастиян Фетел при единствените спирания на почти всички в бокса и остана пред него в края, когато Ферари бе по-бързия автомобил, но бе загубил много време при смяната заради проблем с гайката на дясно задно колело.
При излизането си на грида Хамилтън направи два тура за проверка на стартовата програма и изпитване работата на сменената снощи шеста предавка в скоростната кутия. Тя бе наложена от излизането му от пистата в края на квалификацията. Розберг също направи два тура при излизането си на старта. След снощния анализ в Мерцедес обмисляха дали да разделят стратегията на двамата.
Калкулациите показваха, че между един и два стопа разликата в състезателното темпо е само 1-2 сек. Температурата на асфалта преди старта бе точно 27 градуса. Беше много важно как ще заработят супер меките гуми. Това щеше да определи стратегията. Само 4 пилоти решиха да започнат с твърдите гуми този уикенд софт – Малдонадо, Перез, Райконен и Рикиардо.
Розберг стартира по-добре от Хамилтън и поведе в първия завой. Трети бе Фетел, следваха Маса, Хюлкенберг, Верстапен, Ботас, Насър.
SAFETY CAR: Raikkonen and Alonso out of race after big collision on FIRST LAP #AustrianGP pic.twitter.com/QW8omvi315
— Formula 1 (@F1) June 21, 2015
В дъното, след преминаването на втория завой Алонсо удари отзад намиращия се пред него със софт Кими Райконен. Инцидентът бе много сериозен. Макларън-ът направо се качи върху Ферари-то. За радост всичко се размина с лека болка в коляното на Алонсо, който премина през медицинския център.
На пистата веднага се появи кола за сигурност. Тя остана цели 6 обиколки, докато разрушените болиди бъдат отстранени от пистата и се разчитят отломники. Гумите изстинаха, рестартът се очертаваше много напрегнат. Но Нико много амбициозно веднага избяга напред и до десетия тур, от общо 71, водеше с 2,3 сек на Люис. На още 3 сек бе Фетел.
Дженсън Бътън трябваше да изтърпи наказание с допълнително спиране в бокса в самото начало, но заради сейфти кара то бе отложено за малко, а почти веднага след това от бокса му се обадиха да спре и приключи състезанието с поредната повреда!
Отзад се водеха битки като тази между Перез с твърдите гуми и Грожан, а Ериксон бе наказан за фалстарт.
След 13-ата обиколка Люис започна да настига Розберг, като бе по-бърз във втория сектор с бързите завои, а температурата на асфалта се повиши до 30 градуса. Шампионът наближи своя съотборник до 1,7 сек, но Нико реагира и направи най-бързия тур от началото на състезанието, като увеличи аванса си до 1,9 сек след 19-ата обиколка и до 4,0 сек след още 5! Нико явно започна да работи по-добре с гумите, а Люис загуби темпо. Но след 25-ия тур отново Хамилтън натисна и намали дистанцият до 3,5 сек! След още 5 обиколки пак доближи Нико на 2,7 сек! Двубоят бе класически и решителните единствени смени предстояха. В обиколка 33 Розберг блокира предна дясна гума на втори завой и дистанцията стана само 2 сек. Нико спря в бокса веднага. Хамилтън остана на пистата още тур със супер софт. Смяната на Нико бе за 2,7 сек, а макар че сложи софт той веднага направи най-бързата обиколка и изскочи напред. Люис остана в бокса за своята смяна 3,1 сек и срещу топ тура на Розберг нямаше шанс.
Зад тях Фетел изоставаше с над 7 сек от Хамилтън още след първите 30 обиколки и всички притеснения на Мерцедес, както и сметки в тактиката, изглеждаха малко преувеличени. Като лидер Нико имаше предимство да избере пръв и стратегията и нещата се развиха перфектно за него.
Фетел спря последен от лидерите в бокса в 36-ата обиколка и проблем със завиването на гайката на задна дясна гума го забави цели 13 сек. Това му отне третото място. Маса го зае, а комисарите наказаха Хамилтън с 5 секунди, че престъпи бялата линия на излизане от бокса. За нея Чарли Уайтинг предупреди пилотите няколко пъти този уикнед.
Mercedes confirm to Hamilton that he crossed over the pit exit line and has a five-second time penalty #AustrianGP pic.twitter.com/7RgbgDqP21
— Formula 1 (@F1) June 21, 2015
При положение, че нямаше да има втори стопове това време щеше да се добави към резултата на Люис, но това не застрашаваше второто му място, защото дистанцията до Маса бе над 15 сек. Победа обаче вече не бе възможна, дори и да изпревари Нико, който спокойто си натрупа около 6,5 сек аванс до 57-ата обиколка.
Пилотът, който всъщност откри серията от влизания в бокса за смяна на гуми от състезателите в челото след 25-ата обиколка бе Хюлкенберг. Битката между него и Ботас, който също смени рано, бе много атрактивна. Верстапен изпревари отлично Квят след напрегнатите смени, а малко след това заради повреда в скороситите отпадна Грожан, а борбата за последните места в топ 10 бе все така много оспорвана. В крайна сметка с обърната си стратегия Малдонадо и Перез се пребориха с пилотите на Заубер и Ред Бул и заеха осмо и девето място, а Дани Рикиардо остана десети.
Малдонадо атакува и седмия Верстапен в края. Битката беше инфаркта, като Пастор едва хвана колата при една от атаките и турболенцията на правата и все пак изпревари младият холандец, чиито гуми „свършиха“ напълно. В крайна сметка зад първите четирима се наредиха Ботас, Хюлкенберг, Малдонадо, Верстапен, Перез и Рикиардо.