Никола Цолов вече има свето специално място в историята на българския автомобилен спорт. Само на 15 години той стана шампион в испанската Формула 4. И го направи по изключително убедителен начин – с 13 победи, 15 полпозишъна, 18 подиума, 17 най-бързи обиколки и рекорд в шампионата от цели 400 спечелени точки.
За това как премина сезонът му и с какви предизвикателства се сблъска Никола, за бъдещето му и това как двукратният шампион във Формула 1 Фернандо Алонсо приема успехите му, Цолов сподели в интервю за ClubS1 броени дни, след като кара за първи път на пистата Имола в Италия.
– Никола, вярваше ли, че можеш да спечелиш титлата още в първия си сезон в шампионата на испанската Формула 4?
– Това беше целта и не беше лесно. Но въпреки това се справихме много добре с подготовката с отбора.
– Кое беше най-трудното нещо, с което се сблъска във Формула 4 тази година?
– Най-трудната част от сезона беше подготовката още преди да е почнал. Един от най-трудните моменти беше първото състезание. Бях много бърз и очакванията към мен бяха много високи. Всички очакваха да спечеля веднага, но напрежението си оказа влияние. Стартирах от полпозишън, като се опитах да направя много добър старт, но вместо това колата изгасна. Трябваше да рестартирам системите и загубих много позиции. Вторият старт бях по-внимателен, по препоръка на инженера ми, а третото го спечелих, защото си казах, че това е моментът да събера всичко научено през уикенда.
– Какви са приликите и разликите между картинга, който последно кара и болида от F4?
– Разликата е огромна, не само от страна на каране, но и работата извън пистата с инженера. Аеродинамиката е много по-голяма и трябва да се възползваш от това.
Доста нови писти за теб имаше през сезона. Коя ти допадна най-много и защо? На кое трасе се чувстваше най-уверен?
– Като се замисля, най-добре се справих на писти, които приемат и кръг от Формула 1. Сякаш те ми допадаха най-много. Това са Спа, Каталуня, Портимао.
– Какво би казал за конкуренцията в шампионата? Беше ли се състезавал с някои от пилотите и преди в картинга?
– Някои от пилотите ги познавам от картинга, но повечето бяха за втора година вече във Ф4, така че конкуренцията беше сериозна. Не бива да се подценява нито един съперник.
– Как успя да се сработиш толкова бързо с новия си отбор – Кампос?
– Отборът работеше доста усилено и професионално с мен. Успях да създам добра връзка с инженера ми, което помагаше за по-бързи решения на проблемите, които изникваха.
Как прие Алонсо успехите ти тази година? Какво ти каза? Знаем, че се отчиташ пред него след всяко състезание.
– Той е много щастлив с това, което успях да постигна. Но ми даде да отпразнувам добре само една вечер, защото подготовката за следващият сезон е много по-сериозна и задълбочена и няма време за губене.
Прави тестове по-рано миналата седмица на Имола. Разкажи ни повече за тях?
– На тестовете (с болид от Формула 4) беше мокро и се справих много добре като за първи път при такива условия! Пистата ми хареса.
Къде ще те видим през следващия сезон?
– Още се водят преговори, но със сигурност се опитваме да направим стъпка нагоре. Целим се към Формула 3.