Начало Formula E News Нисан представи технологиите и пилотите си във Формула Е

Нисан представи технологиите и пилотите си във Формула Е

5137
0

Изключително интересно представяне направи тимът на Нисан във Формула Е на пистата в Льо Ман

Екипът, чиято база е до самата ограда в помещенията на Жан-Пол Дрио с екипа му DAMS, скоро ще се премести в Париж в напълно нови сгради близо до централата си. Отборът има амбицията да се представи доста по-силно в започващия през януари 10-ти сезон в състезанията с напълно електрически болиди. Скоро трябва да е в състояние да се бори за победите и титлите, както беше по времето, когато бе свързан с партньорите от Рено и взе короните с пилоти като Себастиен Буеми и Никола Прост.

Представянето бе съставено от няколко части. Шефът на екипа Томазо Вулпе прави своето експозе, а след това навлизаме в детайлите в различните области. За мен, разбира се, най-интересно е развитието на техниката. За 10 години Формула Е се промени изключително много. Болидите, чиито батерии можеха да направят само половин състезание и пилотите трябваше да скачат от една в кола в друга в средата на дистанцията, отдавна са история. Максималната им мощност от 200 кW (268 к.с.) също е забравена.

Сегашната трета генерация GEN3 е с максимална мощност от 350 кW или 469 к.с. Батериите са много по-малки и нямат проблем да захранват тежащите 840 кг автомобили в продължение на почти час със скорости, достигащи почти 276 к.с. (рекорд от миналия сезон в Портланд). При пълно натоварване в изпитания скоростта може да достигне 322 км/ч. Ускорението от място до 100 км/ч е за 2,8 сек. За сравнение: във Формула 1 ускоряват за 2,6 сек!

Техническият директор на тима Дориан Боасдрон обяснява, че ако първата генерация болиди е била в състояния да регенерира 100 kW eнергия при спиране, то настоящото поколение регенерира 600 kW!

Това става като се „поема“енергия при спиране не само от задните колела, но и от предните. На практика към двете оси има моторгенераторни групи, които изпращат към батерията съответно 250 и 350 kW. Това позволява 40% от използвания в състезанието ток да идва от самото спиране. Технологията е такава, че на практика няма нужда от задни класически спирачки!

Играта с енергията е голямото изкуство във Формула Е. Боасдрон ни изнася специална лекция за начина, по който се изгражда стратегията в състезанията. Пилотът трябва не само да е бърз, но и умен. Да e внимателен с начина, по който я използва, за да му стигне.

Има още куп много интересни детайли. В тези надпревари състезателите са длъжни в някакви моменти да използват цялата мощност от 350 kW вместо основните 300. Но това става само когато се премине през определен участък от пистата. Той е встрани от идеалната линия и често състезателите губят позицията си в колоната. След това е много по-трудно да си върнат мястото. Затова е от ключово значение кога точно правиш въпросното излизане и след това за колко минути ползваш по-голямата мощност, наречена „атакуващ режим“.

Разговорът ни за стратегиите е страшно интересен, като Дориан, както го наричат всички, обяснява, че на практика те правят предварителни симулации на варианти, при които „Attack mode“ се ползва в различни обиколки

Това се и комбинира с куп други ситуации като кола за сигурност например. Имам възможност отделно да разговарям с Дориан Боасдрон. Интервюто ще бъде публикувано в следващия електронен брой на списание Club S1 с много повече детайли. Французинът е изключително ерудиран специалист в областта на електрическите коли и тези състезания и е част от комисията, формираща правилата в тази серия и за следващия етап от развитието след 2025 г. Той е категоричен, че макар областта, в която всеки тим може да развива техниката си да е ограничена – електродвигател, инвертори, трансмисия, софтуер, то за Нисан това е достатъчно добра възможност да демонстрира напредъка си при електрическите автомобили.

Правилата във Формула Е са такива, че на практика болидите са еднакви, правят се от един доставчик – компанията Спарк. Аеродинамичните елементи също са идентични, като екипите имат малка възможност за различни настройки

Гумите на свой ред са еднакви, вече от Ханкук и няма отделни модели за мокро и сухо. Броят им е ограничен, а качествата им – универсални. Говорейки за техниката с Дориан, съм впечатлен, че Нисан използва във Формула Е на практика същия електрически двигател, който влага и в топ модела си Ария на задната ос. На един от вариантите на пистата имаме възможност да правим обиколки с Ария, да я натиснем повечко в спортен режим с инструктор до нас. Времената се сравняват и се получава надпревара, победителят от която сяда на седалката в състезателен Нисан Нисмо и изпитва всички пълни натоварвания, достигани от тази кола.

Връщам се обаче към техниката, обръщайки специално внимание на инверторите. Те са супер авангардна технология, налична вече и при серийното производство. За части от секундата превръщат променливия ток от мотор-генераторите в прав и обратно за задвижване на задните колела. На практика няма никакъв проблем болидите да станат 4Х4 ако просто предният се смени с подобен за задния. Интересувам се и от батериите. Те също са стандартни. Идват от Уилямс Адвансд Инженеринг и са с тегло 284 кг при 385 кг в предишната генерация на болидите от Формула Е.

Олекотяването с почти 100 кг е постигнато с минимално намаляване на капацитета, който е 51 kWh срещу 54 при GEN2

Зареждането става след всяка сесия като за минути при възможност това се случва с 600kW. За да покажат това, от Формула Е планираха още миналия сезон да правят задължителни спирания в бокса, при тях за 30 секунди да се зареждат 3-4 kWh и болидът да продължи. Трудността в осъществяването на проекта идва от тесните градски трасета и боксове, които използват във Формула Е.

Важно е също така да се отбележи, че Нисан доставя своята задвижваща система и на тима на Макларън във Формула Е. Събирането на данни от 4 коли от два различни екипа с различен начин на работа е много полезно за общия напредък.

Развитието на тази техника като цяло пряко влия и върху масовото производство в бурно развиващата се индустрия на електрическите автомобили. Томазо Вулпе дава за пример Нисан Лийф RC Нисмо, първият реално пуснат на пазара в Стария свят електромодел. Ако при първото поколение през 2011-2014 г. батерията е била 24 kWh и пробегът е бил до 135 км, то при последното имаме 62 kWh и пробег до 346 км!

Следващите срещи са също много интересни. Пилотите на екипа Оливър Роулънд и Саша Фенестрас ни демонстрират серия от подготвителни упражнения

31-годишният Оли е бивш шампион във Формула Рено 3.5, трети във Формула 2 през 2017 г. и има сериозен опит, включително в тези състезания, който трябва да помогне. Фенестрас е от младата генерация, близък приятел на Ландо Норис.

Двамата ни показват някои неща, които правят в бокса преди качването в колата, както и по време на паузата между сезоните. Става дума за бързината на реакция при загасяването на светещи върху специалния стенд лаппички или улавянето на тенис топки, пускани от ръцете на един от треньорите им. Ние имаме възможност да се пробваме на всичко. Тестваме и бързината на собствената си реакция при угасване на петте червени светлини, като след няколко фалстарта някак хващам старта за 0,3 сек. Отделно имам възможност да разговарям със Саша Фенестрас – една от младите надежди в серията изобщо и той ми дава по-ясно представа колко различно се карат тези електрически болиди от стандартните и каква комуникацията с тима. Интервюто също ще публикуваме в следващия брой на списанието ни.

Междувременно ние се пробваме и на симулатори. Те са както стандартни, така и от по-високо ниво с движение на седалките, усещане за вибрации и т.н. Не бих казал, че упражненията ни са особено успешни.

Много силно впечатлен съм от участието в подготовката на пилотите в Нисан от д-р Люсиен Джордже. Той работи пряко в областта на стимулирането на мозъчната дейност

Завършил е инженерство, философия, специалист в изкуствения интелект. Заедно с тест пилота на тима Лука Гиото и колега журналист ни демонстрират как упражненията на мозъка подобряват реакциите, взимането на решения и т.н. Това е супер интересна област, в която тимът е лидер, а д-р Джордже е признат авторитет.

Накрая, но не на последно място, ни представят как и защо е оцветен болидът на Нисан във Формула Е. Впечатлен съм от избора на решения като прегънато кимоно върху носа и японските вишни в задната част. Те наистина дават пряката връзка със Страната на изгряващото слънце, чийто – учудващо за мен единствен представител във Формула Е – е именно Нисан. Дават ни възможност с компютрите да променяме цветове и позиции. Преди това внимателно са ни обяснили защото едни позиции са по-видими от други.

В крайна сметка тимът демонстрира отлично настроение и мотивация преди новия сезон. Той на практика започва от 23 до 27 октомври с тестовете във Валенсия. Първият старт е на 13 януари в Мексико, а за първи път в историята домакин на състезание на 30 март 2024 г. ще е Токио.