Начало Избрани Норис на полпозишън, Макларън окупира първа редица за Гран при на Абу...

Норис на полпозишън, Макларън окупира първа редица за Гран при на Абу Даби

2709
0
Ландо Норис
Ландо Норис; снимка: Майкъл Потс

Ландо Норис спечели квалификацията за Гран при на Абу Даби. Макларън окупира първа редица за утрешната надпревара, която е последен кръг от тазгодишния световен шампионат на Формула 1 с второто място на Оскар Пиастри. Трети се нареди Карлос Сайнц с Ферари.

Над пистата Яс Марина Бей се мръкна и температурата на пистата в началото на квалификацията падна до 30 градуса. Тази на въздуха бе 26 градуса. Пилотите на Астън Мартин бяха първи на пистата. Фернандо Алонсо сложи хард за първата си серия, Ланс Строл бе със софт.

Първото време в Q1 бе на Строл – 1:24.366 мин

Състезателите на Мерцедес също бяха с хард в началото. Серхио Перес записа 1:23.559 мин. Вече всички бяха с гуми софт. Макс Верстапен оглави подреждането с 1:23.516 мин. Шарл Льоклер бе на 0,193 сек от него, Юки Цунода зае третото място. Карлос Сайнц на свой ред излезе пръв с 1:23.487 мин. След това дойдоха първите опити на пилотите на Макларън. Ландо Норис записа четвърто време, след което Оскар Пиастри го измести от тази позиция.

10 минути след началото на Q1 състезателите на Мерцедес още нямаха обиколки за време, както още Перес (първият му опит бе анулиран заради нарушение ограниченията на пистата) и Франко Колапинто. Джордж Ръсел даде осмо време, Люис Хамилтън бе веднага зад него – девети. И двамата отидоха с по едно място назад, когато Строл зае осмото място. Кевин Магнусен пък даде трето време – на 0,143 сек от постижението на Сайнц.

В зоната на изпадащите след първите серии от квалификационни обиколки бяха Пиер Гасли, Гуаню Жу, Джак Дуън, Лиам Лоусън и Перес

Мексиканският пилот на Ред Бул излезе трети и избута Валтери Ботас под чертата. Първия му опит бе възстановен след разглеждане от рейс контрола, който реагира на протеста на Перес.

При следващото излизане от питовете в алеята пред боксовете едва не се стигна до удар между колите на Виза РБ и Ботас. Перес се измъкна пред тях, но точно пред него имаше други коли и той махна ядосано с ръка, като че ли недоволен от избрания момент да се върне на трасето.

Валтери Ботас даде първо време – 1:23.481. Льоклер го изпревари. В последните секунди на Q1 имаше френетично надбягване да се влезе в последни бързи обиколки. В зоната на изпадащите бяха Жу, Хамилтън, Колапинто, Алонсо и Дуън. Алонсо даде 15-то време. Хамилтън остана 18-ти и ще стартира в последното си състезание като пилот на Мерцедес от дъното на грида. Кевин Магнусен се дръпна настрани, за да го пропусне, но събори колче на пистата, което попадна под болида на Люис – той го влачи известно време, което съсипа серията му. Под чертата със седемкратния световен шампион останаха Алекс Албон, Жу, Колапинто и Дуън.

Вторият квалификационен сегмент се забави, докато маршалите на пистата приберат колчето и изпаднал от Алпин-а на Гасли елемент

Верстапен записа 1:22.998 мин. Това бе и първото време в Q2. Зад него бяха Ръсел и пилотите на Хаас. Джордж бе втори – на 0,807 сек от Макс. Хюлкенберг бе по-бърз от пилота на Мерцедес, но на над половин секунда от нидерландския състезател на Ред Бул. След това Норис и Сайнц излязоха втори и трети – съответно на 0,100 и 0,518 сек от Верстапен. Льоклер едва не изтърва колата си в 14-ти завой, опитвайки се да заобиколи единия Алпин.

Пиастри започна първия си опит в Q2 с най-добър първи сектор. Във втория малко изостана, а до края на тура загуби още време и записа трето време – на 0,201 сек от постижението на Макс. Цунода бе четвърти, следван от Сайнц, Хюлкенберг, Ръсел. В зоната на изпадащите бяха Алонсо, Строл, Магнусен, Ботас и Гасли.

Верстапен излезе от болида си близо 5 минути преди края на Q2 и свали каската, давайки знак, че няма да излиза повече. В този момент в питлейна стана задръстване, докато останалите пилоти се опитваха да си намерят удобно място на пистата.

При последните опити в Q2 Льоклер даде най-добро време – 1:22.980 мин. Сайнц също записа постижение, по-силно от това на Верстапен, който остана трети. Шарл обаче изгуби обиколката си заради ограничения на пистата и това го върна 13-ти. В крайна сметка монегаскът слезе до 14-то място при последното разместване. Заедно с Льоклер отпаднаха Цунода, Лоусън, Строл и Магнусен, а Ботас се радваше по радиото, че стигна до Q3.

Хюлкенберг бе начело на опашката, която се подреди на изхода от питлейна в очакване началото на Q3

Пиастри и Норис последни излязоха от боксовете – малко, след като останалите стигнали до топ 10 пилоти се изтеглиха на пистата.

Хюлкенберг зададе темпото във финалния сегмент от последната квалификация за сезон 2024, записвайки 1:23.492 мин. Ръсел бе по-бавен, както и Перес. Верстапен даде 1:22.945 мин като едва не изтърва колата на последния завой, но пак бе най-бърз. Пиастри бе с най-бързи първи и трети сектор, но бе по-бавен от Макс. Тази обиколка на Оскар бе анулирана заради ограниченията на пистата на първи завой. Норис излезе втори – на 4 хилядни от секундата от Верстапен.

Рейс контролът преразгледа ситуацията с обиколката на Пиастри и му я върна. Това го прати на трета позиция.

С последния си бърз опит Перес записа четвърто време – на 0,319 сек от постижението на съотборника си в Ред Бул. Хюлкенберг записа новото най-добро време, веднага след което бе изпреварен от Пиастри с 1:22.804. Сайнц излезе втори. В следващите секунди Норис стана пръв с 1:22.595 мин. Ръсел стана седми. Верстапен се смъкна пети и последният му опит не го изведе по-напред. Макларън окупира първа редица като Норис взе полпозишъна, а до него на първа редица ще е Пиастри.

Сайнц се нареди трети, но Ландо се обади на Макларън да проверят дали е спазил делта времето, тъй като се натъкна на испанеца в загряващия си тур. Четвърти се класира Хюлкенберг пред Верстапен, Гасли, Ръсел. Топ 10 допълниха Алонсо, Ботас и Перес.