Начало Избрани Норис пръв в Абу Даби, Макларън триумфира с титлата при конструкторите за...

Норис пръв в Абу Даби, Макларън триумфира с титлата при конструкторите за сезон 2024

2761
0
Ландо Норис
Ландо Норис; снимка: Пирели

Ландо Норис спечели Гран при на Абу Даби, а Макларън триумфира с титлата при конструкторите във Формула 1 за сезон 2024. Втори и трети в надпреварата на пистата Яс Марина финишираха пилотите на Ферари Карлос Сайнц и Шарл Льоклер.

Условията в Абу Даби за началото на последния кръг от световния шампионат на Формула 1 за 2024 г. бяха същите като в предходните дни. Температурата на пистата бе 33 градуса, а тази на въздуха – 27 градуса. Единствено Люис Хамилтън бе с гуми хард, всички останали бяха избрали медиум.

На старта Ландо Норис поведе. Макс Верстапен атакува Оскар Пиастри, стигна се до удар в първия завой като и двамата се завъртяха

„Да, ход на световен шампион“, обади се Пиастри по радиото.

Карлос Сайнц излезе на второто място пред потеглилия страхотно Пиер Гасли. Джордж Ръсел бе пети пред Нико Хюлкенберг, Фернандо Алонсо, Кевин Магнусен. Шарл Льоклер се бе изстрелял от дъното на грида до осмото място между други инциденти. Ланс Строл бе девети пред Лиам Лоусън, изпадналия назад Верстапен, Хамилтън.

Във втория от общо 58 тура рейс контролът включи виртуална кола за сигурност. Серхио Перес паркира болида си извън трасето в последния сектор след инцидент с Валтери Ботас. Режимът на виртуален сейфти кар продължи само обиколка и надпреварата бе подновена. Франко Колапинто и Пиастри минаха през бокса в петия тур. В челото Норис бе на 2,5 сек пред Сайнц.

Верстапен получи 10 секунди наказание за причиняване на катастрофа. Ботас получи същата санкция за удара с Перес

В седмата обиколка Льоклер вече бе седми. Норис увеличи малко аванса си пред Сайнц, а Ръсел се опитваше да атакува Гасли за третата позиция.

До десетата обиколка Норис вече бе на над 3,2 секунди пред Сайнц. Гасли и Ръсел продължаваха да са трети и четвърти. Льоклер вече бе шести пред Алонсо и Верстапен. Пиастри също получи наказание – 10 секунди за инцидент с Колапинто, след като потъна в дъното на колоната заради удара с Верстапен. Хамилтън бе стигнал до десетата позиция, но се обади по радиото, че няма скорост.

В 13-ата обиколка Магнусен мина през пита, където обаче се забави заради проблем със сваляне на гума. В следващия тур оттам мина и съотборникът му Хюлкенберг, както и Алонсо. Техните смени минаха нормално. Следващият пилот в пита бе Гасли – в 15-ата обиколка. Всички сложиха гуми хард.

„Предните гуми прегряват. Не мога да спирам“, каза Верстапен по радиото

Нидерландският пилот на Ред Бул бе пети на пистата – зад Ръсел и Льоклер. Норис имаше почти 4 секунди преднина в 16-ия тур. Ландо бе попитан как са неговите гуми. Той каза, че има съвсем малка промяна в сравнение с началото на състезанието и го държат добре.

В 18-ата обиколка Гуаню Жу получи 5 секунди наказание за фалстарт. Алекс Албон също бе разследван за нелегално потегляне, но при него нещата се разминаха без санкция.

В 21-ата обиколка от Гран при на Абу Даби Льоклер направи бокс. Върна се осми в колоната между Гасли и Хюлкенберг. Надпреварата доближаваше половината от състезателната дистанция. Ландо Норис бе на 4,2 сек пред Сайнц, като двамата бяха изключително внимателни и контролираха темпото си.

„Не мога да поддържам това темпо“, обади се Ръсел по радиото. Той бе трети в 23-ата обиколка пред Верстапен, Хамилтън, Гасли, Льоклер, Лоусън, Хюлкенберг, Алонсо, Пиастри.

Лоусън мина през бокса и след това каза на екипа си, че има странно усещане. Питаше дали гайките на колелата са затегнати правилно. Мина пак през пита, губейки време, но колелото бе закрепено вече правилно.

Сайнц влезе в пита в 26-ата обиколка, сложи твърди гуми. Норис покри стратегията му и в 27-ия тур също мина през бокса. Смяната мина чисто

Ръсел бе следващият пилот, който влезе за нови гуми. В 30-ата обиколка Верстапен бе в пита. Първо изтърпя наказанието си за удара от началото на надпреварата, след което сложи твърди гуми. Върна се 11-ти на пистата.

„Ъ, може ли да поискаме 20 секунди? Глупави идиоти“, каза по радиото Верстапен.

На пистата стана катастрофа между Магнусен и Ботас. Валтери се прибра в бокса, Магнусен опита да продължи.

Пиастри влезе в бокса в 33-ата обиколка, където и той изтърпя наказанието си. Хамилтън мина през бокса в 35-ата обиколка и сложи гуми медиум. В 37-ия тур редът на пистата бе Норис, Сайнц, Льоклер, Ръсел, Гасли, Хюлкенберг, Хамилтън, Верстапен, Алонсо, Албон.

Авансът на Норис в челото бе над 4,6 сек. Хамилтън взе шестото място от Хюлкенберг в 42-ия тур и подгони Гасли

До края на обиколката вече бе пети, на 14,2 сек зад Ръсел. Люис попита каква е разликата и невярващо поиска потвърждение.

„Можеш да го направиш“, каза лично Тото Волф по радиото.

Верстапен настигна Гасли и го изпревари в 46-ия тур. Льоклер получи съобщение по радиото: „Да се върнем обратно в ритъм“.

„Не знам на кое казвате ритъм. Това е ритъмът“, отговори Шарл.

10 обиколки преди карирания флаг Норис бе на почти 6 секунди пред Сайнц. Льоклер бе на близо 22 секунди зад съотборника си. Зад него вървяха пилотите на Мерцедес, като Хамилтън се доближи до Ръсел на 8 секунди. Верстапен бе шести, следван от Гасли, Хюлкенберг, Албон, Алонсо. Пиастри взе 11-ата позиция от Юки Цунода.

„Мисля, че имам спукана гума“, каза Сайнц по радиото

На питуола на Ферари провериха данните и казаха, че не виждат нищо притеснително.

5 тура преди карирания флаг Норис бе на 7,5 сек пред Сайнц. Льоклер продължаваше да е трети. Хамилтън се доближи до Ръсел на 3,5 сек. Льоклер попита на колко секунди е Сайнц от Норис и като чу отговора изруга. Пиастри влезе в зоната на точките и вървеше десети. Хамилтън успя да изпревари Ръсел в последната обиколка и взе четвъртото място. Верстапен се класира шести, следван от Гасли, Хюлкенберг, Алонсо, Пиастри.