Начало Избрани Норис спечели хаотичната Гран при на Австралия

Норис спечели хаотичната Гран при на Австралия

Ландо Норис, Макс Верстапен, Оска Пиастри
снимка: Ред Бул Контент Пуул

Ландо Норис спечели Гран при на Австралия, първи кръг от световния шампионат на Формула 1 за 2025 г. С британския пилот на Макларън след 57 изпълнени с огромно напрежение и постоянно променящо се време обиколки на подиума се качиха Макс Верстапен (Ред Бул) и Джордж Ръсел (Мерцедес).

Част от пилотите направиха опознавателни обиколки с интермедии преди да излязат на грида. Рейс инженерът на Шарл Льоклер Бриан Бози му каза, че пилотите на Макларън, Макс Верстапен и състезателите на Уилямс са с интермедии. Рикардо Адами се обади на Люис Хамилтън, че изборът им също е за интермедии – в първите няколко обиколки щели да имат проблеми, но това била по-подходящата гума за състезанието.

Условията на пистата бяха драматично различни в сравнение с предходните два дни. Температурата на въздуха бе 15 градуса, тази на пистата – малко над 18 градуса

Исак Хаджар се завъртя в загряващата обиколка и спря извън пистата. Стартовата процедура бе прекратена.

Няколко минути отне прибирането на болида на Рейсинг Булс. Пилотите направиха втора загряваща обиколка на пистата Албърт парк. Всички бяха с интермедии освен Ланс Строл, който сложи гуми за мокра писта.

При изгасването на светофарите Макс Верстапен атакува и успя да излезе пред Оскар Пиастри. Ландо Норис поведе

Джордж Ръсел запази четвъртото място пред изпреварилия Юки Цунода и Алекс Албон Шарл Льоклер. В този момент Джак Дуън катастрофира тежко в първия тур от домашната си Гран при на Австралия. Рейс контролът пусна кола за сигурност. Карлос Сайнц също се удари, излитайки в последния завой на трасето.

Колата за сигурност превеждаше колоната през питлейна. Андреа Кими Антонели бе предупреден, че Дуън изтърва колата си при стъпване върху боята на бордюр. Италианският пилот отговори, че и той за момент е минал върху такова място и наистина е много хлъзгаво. Лиам Лоусън и Естебан Окон направиха питове зад сейфти кара.

Льоклер каза по радиото, че пистата започва да изсъхва, и то бързо

Сейфти карът продължаваше да води колоната в шестата от общо 57 обиколки. Редът бе Норис, Верстапен, Пиастри, Ръсел, Льоклер, Цунода, Албон, Хамилтън, Пиер Гасли, Фернандо Алонсо.

Колата за сигурност се прибра в края на седмия тур от надпреварата. Норис поведе и за няколко завоя отвори над 0,8 сек разлика на Верстапен. Пиастри бе на почти секунда зад Верстапен, но се доближи бързо до Ред Бул-а. Рейс контролът отбеляза инциденти с Алонсо и Цунода зад сейфти кара. Ставаше дума за оставяне на повече от 10 дължини спрямо болида пред тях.

От Ферари подадоха информация към Льоклер да охлажда гумите, основно предна лява.

„Твърде много информация. Може да ме оставите да карам повече“, отговори монегаскът.

Хамилтън каза, че има проблем с управляемостта. Той също помоли за малко по-малко инструкции по радиото.

В челото разликите между Норис, Верстапен и Пиастри не бяха големи и се променяха в отделните сектори на трасето. Ред Бул-ът се приближаваше на до 0,7 сек от Ландо. Австралийският пилот бе още по-близо до него.

В 17-ата обиколка Антонели се завъртя. Пилотът на Мерцедес бе в асфалтирана зона за сигурност и без проблем се върна в състезанието.

Грешка на Верстапен и излитане извън пистата позволи на Пиастри да си върне второто място. Макс каза по радиото, че гумите му са прецакани

Той обсъждаше по радиото с тима си възможността да спре в бокса и бе предупреден, че в конкретния момент това би означавало загуба на позиция. Джанпиеро Ламбиазе го подкани да се държи на трасето.

В 19-ата обиколка рейс контролът отбеляза евентуални нарушения още на Хамилтън и Албон зад колата за сигурност по-рано.

Льоклер попита в 26-ата обиколка по радиото дали има теч отнякъде, защото седалката му е пълна с вода. В 30-ия тур Пиастри бе на половин секунда от Норис и получи инструкция, че трябва да си пазят позициите.

„Аз съм по-бърз, но добре“, отговори Оскар

Двамата бяха на почти 17 секунди пред Верстапен. Ръсел вървеше на още 10 секунди зад Ред Бул-а. Следваха Льоклер, Цунода, Албон, Хамилтън, Гасли, Алонсо.

В 33-ия тур на Пиастри бе казано по радиото, че е свободен да се състезава, но да помни правилата – да не се удрят. В 34-ата обиколка Фернандо Алонсо катастрофира. Рейс контролът пусна кола за сигурност. Последваха редица спирания в бокса: на Хамилтън, Пиастри, Цунода, Албон, Норис, Верстапен, Льоклер. Масовият избор бе за гуми хард. Верстапен не бе убеден, че пистата изобщо е за сликове. Ламбиазе му каза, че всички, преминали вече през пита, са сложили сухи гуми. Макс се съгласи и сложи медиум. Със средната по твърдост смес бяха още Цунода, Албон, пилотите на Заубер и Лоусън.

Колата за сигурност се прибра в края на 41-ата обиколка. Различните отбори предвиждаха сравнително силен дъжд до няколко минути, а всички вече бяха сложили гуми за суха писта

При рестарта Норис избяга напред. Верстапен се задържа за малко до Пиастри, но след това разликата се увеличи. Ръсел продължаваше да е четвърти, следван от Льоклер, Цунода, Албон, Хамилтън, Гасли, Антонели. Бортолето получи 5 секунди наказание за опасно излизане от пита, вследствие на което едва не се сблъска с Лоусън.

В 44-ата обиколка на пистата заваля силно. Пиастри се завъртя и излетя от трасето. Норис моментално влезе в пита и сложи интермедии. Верстапен бе извикан в бокса, докато Пиастри се опитваше да се измъкне от зоната за сигурност. Австралиецът упорито изкара Макларън-а на пистата и мина през пита, взе интермедии. Инструкцията на Ред Бул след това бе Верстапен да остане на трасето.

„Трябва да вземем решение, дъждът идва“, каза Макс по радиото

„Остани на пистата“, отговори Ламбиазе и след два завоя пак се обади: „Бокс.“

Хамилтън и Льоклер продължаваха да са на трасето с гуми хард, а Цунода с медиум. В 47-ия тур Лоусън и Бортолето катастрофираха. Пак излезе кола за сигурност.

Пилотите на Ферари минаха през бокса в 48-ия тур. Редът бе Норис, Верстапен, Ръсел, Албон, Антонели, Ланс Строл, Хюлкенберг, Гасли, Хамилтън, Льоклер.

Сейфти карът за пореден път се прибра – в края на 51-ата обиколка. Норис избяга на 1,4 сек пред Верстапен за тур и половина. Ръсел бе 1,2 от Ред Бул-а. Льоклер изпревари Хамилтън за деветото място. И двете Ферари-та минаха пред Гасли след грешка на французина.

Верстапен настигна Норис в последните две обиколки, но не можа да атакува за победата. Ръсел взе третото място пред Албон. Антонели получи 5 секунди наказание за опасно излизане, което го прати пети. Ланс Строл зае шестото място, следван от Нико Хюлкенберг, Льоклер, стигналия девета позиция след кошмара по-рано Пиастри и Хамилтън.