Снимки: Citroen, DPPI Peugeot, Subaru, Ford, Mitsubishi
Още преди да са отминали дискусиите около проваления кръг на Формула 1 в САЩ се появи реалната възможност и състезание в световния рали шампионат да пропадне!
Общо четирима пилоти от два отбора бяха уличени в нарушение на правилата в началото на рали Гърция, но бяха допуснати до надпреварата и съперниците се заканиха да оспорват това решение.
Трите коли на Субару, както и Мицубиши-то на Джиджи Гали, бяха обявени за по-леки от допустимото.
Колата с №5 на Петер Солберг бе мерена три пъти. Първият път тежеше 1257 кг. След първия специален етап на Олимпийския стадион в Атина в четвъртък вечер кантарът показваше 1219 кг. Третото качване на везните на ФИА бе в петък сутринта в сервизния център в Ламия и бе регистрирано показание от 1218,5 кг. При последвалите два опита на същото място по същото време като крайна бе взета записана тежест от 1218 кг. Според регламента минималното тегло на колата трябва да е 1230 кг! Стойност, която не бе достигната и от колите на Крис Аткинсън и Стефан Саразен, тежащи съответно 1222 и 1226 кг.
Автомобилът на Джиджи Гали пък при пристигането тежеше 1276 кг, а впоследствие “отслабна” с повече от 50 кг. След първия етап в Атина той вече бе 1224 кг, а в сервизния център – 1224,5 кг.
Според регламента на ФИА и по-точно според точка 15.1.8 за това нарушение четирите коли трябваше да бъдат моментално дисквалифицирани.
Не така мислеха обаче комисарите на ФИА!!! Ханс-Кристоф Мемел от Германия, Гари К’Онъли от САЩ и Георгиус Дракис от Гърция взеха едно напълно скандално решение. Четирите екипажа бяха наказани със смешни парични глоби, вместо с изключване от участие в състезанието.
Наказанието за Солберг бе 30 000 евро, за Аткинсън – 20 000 евро. Саразен и Гали пък получиха глоби от по 10 000 евро.
Аргументите на комисарите бяха още по-скандални. Тримата в един глас заявиха, че вероятно кантарите им не са съвсем точни!
Четирите екипажа започнаха ралито, а това за пореден пък показа колко мъгляви са правилата на ФИА. Появи се и следното изказване на Мемел пред германските медии: “Ако бяхме дисквалифицирали колите след фарса на Индианаполис щеше да бъде хвърлено кално петно върху моторните спортове в световен мащаб”.
Конкурентите обаче не реагираха с разбиране в тази посока. Напротив.
От Пежо напомниха, че преди две години в Аржентина колите им с Маркус Грьонхолм и Ричард Бърнс бяха дисквалифицирани заради разлика от 20 грама в определен детайл от колата!
Така или иначе състезанието вървеше.
Първият специален етап на Олимпийския стадион в Атина се проведе в четвъртък вечер на паралелно трасе. Събитието бе наблюдавано от повече от 70 000 зрители. Себастиен Льоб бе безапелационен и не остави особени шансове на противниците си. Втори изненадващо се нареди бившият шампион в британския рали шампионат Марк Хигинс с Форд Фокус, а трети бе Марко Мартин с Пежо.
След това двамата пилоти на Пежо бяха единствените, които имаха привилегията да летят с хеликоптер до намиращата се на 70 км от Атина Ламия (където в петък започваше истинската битка), докато останалите им колеги пътуваха по земя.
Три първи времена в специалните етапи през петъчния ден бяха достатъчни на Льоб, за да оглави класирането.
След него се наредиха Грьонхолм и Сайнц.
Пилотът на Пежо бе човекът постигнал най-добро време в първия петъчен етап. Не той обаче бе водачът на обяд. Друг финландец – Мико Хирвонен, каращ частен двегодишен Форд RS – блестеше, но не и без помощта на изгодната си стартова позиция.
Бившият състезател на Субару постигна победа в един етап и след две трети места в други две отсечки за първи път в кариерата си поведе в рали. Малко по-късно обаче повреда в скоростната кутия спря устрема му.
Трудното рали Акрополис изяви характера си рано-рано. Освен проблемите на Хирвонен отпаднаха двете Шкоди на Армин Шварц и Яне Туухино (съотвено заради двигател и съединител). Роман Креста с Форд, каращите частни коли Манфред Щол (Ситроен) и Антони Вармболд (Форд) също приключиха борбата.
Така Грьонхолм успя да поведе за малко въпреки проблемите си с планките за смяна на скоростите на волана и със спирачките.
Себастиен Льоб се оплакваше от първата си стартова позиция, принуждаваща го да чисти трасето за останалите. “Има определено доста големи скални отломки по трасето”, обясни на обед французинът.
Но трудности изпитваха почти всички. Петер Солберг тотално разби задната част на автомобила си, а от този на Хари Рованпера пък започна излиза подозрителен пушек. След двуметров скок на неговия колега Джиджи Гали, навигаторът му Гуидо Д`Аморе в продължение на седем километра не бе в състояние нито да диша, нито да говори.
Без проблеми първите три етапа в петък преодоля завърналият се още в Турция бивш световен шампион Карлос Сайнц. Той се движеше със своя Ситроен на трето място.
След обяд по-широките гуми и малко по-чистото трасе позволиха на Льоб да деморализира конкурентите си и в крайна сметка да застане на върха вечерта. Втори бе Грьонхолм, следваха Сайнц, Гардемайстер и Рованпера.
Денят определено не бе приятен за притеснените от разправиите около колите им пилоти на Субару. И докато Солберг разби автомобила си след …