Историческите връзки на Форд с автомобилния спорт са добре известни. Американският гигант и неговите европейски и тихоокеански филиали винаги са били свързани със състезанията и са се доказвали в тях.
За много хора във Великобритания например синият овал е по-скоро свързан със спорта и динамиката, отколкото само с ежедневния трафик. В немалка степен вероятно поради това, Форд остава най-продаваната марка на Острова, въпреки че вече основното й европейско производство не е там.
Колитe на компанията са все така победители в световния рали шампионат WRC. Трупаните в тях опит и имидж имат важно значение на неголемия но много интересен и оспорван пазар при спортните автомобили, така наречените горещи хечбеци.
Тази пролет компанията представи именно по част от отсечките на рали Монте Карло, в което Себастиен Ожие триумфира през последните години, новия вариант на серийната Фиеста ST, която е наистина специален модел.
Колата е с нова топ версията на вече популярния само 3-цилиндров двигател, който е с обем 1,5 литра, но е с 200 к.с. и 290 Nm. Ускорява тривратия хеч от място до 100 км/ч за 6,5 сек.
Още със сядането зад волана, човек бързо усеща за какъв автомобил става дума. С помощта на домакините от Форд избирам програмата за Launch Control и колата действително стартира! Пред това обаче съм се настанил в спортните седалки, разработени с Рекаро, които вече могат да се настройват и под различни ъгли, за да е още по-добра позицията зад спортния волан. Стартирам двигателя с бутон и хвърлям бърз поглед към приборите, които са си на класическите места, но в средата съм впечатлен и от големия 8-инчов екран на системата SYNC 3 и звука на уредбата B&O. Още по приятен обаче е този от изпускателната система, който гърлено раздира въздуха около колата.
Още в първите метри на движение се хващат някои от най-важните характеристики на колата. Тя е подчертано спортна, твърда, но много добре оборудвана с навигация, камери и т.н.
По-важно за мен е обаче самата реакция на колата по страхотните отсечки над Ривиерата. Асфалтът е отличен, а завоите един след друг.
Карам в режим спорт и колата отговаря много точно при насочването в завоите и вътре в кривата. За първи път новата Фиеста ST е диференциал с ограничено приплъзване и е още по-сигурна и от предходния доста добър модел. LSD контролира силата към предните колела, като променя усилието спрямо сцеплението на всяко вътре в кривата и е съчетана с Torque Vectoring Control технологията от пакета за електронна стабилност.
Воланът реагира много бързо и прецизно, като реакцията на електрическото серво е с до 14% по-бърза от тази на предходната Фиеста ST2000 в спортния режим.
Вечерта преди самия тест сме на маса с един от конструкторите на колата, който обясни, че колата е със 7 мм по-ниско от стандартната версия, но е с 10 мм по-широка, но макар тези цифри да не изглеждат кой знае колко впечатляващо, всъщност имат значение.
Управлението на компонентите от електрониката обаче е по-съществената разлика, защото за първи път при този модел на разположение са три сериозно различаващи се режима на работа на двигателя, управлението, системите за контрол. Те са нормален, спортен и пистов, като с превключването на бутона наистина има осезаема разлика в начина на движение.
В механичен план има промяна в елементите на окачването, като пружините са профилирани така, че да обират и по-сериозни странични ускорения. Задният мост има недостигана досега стабилност от 1400 Nm/градус. Специални амортисьори на американците от Тенеко с клапани за стабилизиране на вибрациите има и на двете оси, за да „гасят” тези процеси. Те наистина са „неизбежни” с тази кола, която подтиква към натискане на газта. Моторът е наистина забележителен защото ако максималната мощност идва при 6000 об/мин и този диапазон трябва да се гони, то максималният въртящ момент е на разположение от 1600 об/мин и дръпва колата и при неточна, ранна смяна на предавка. Забележително е и това, че въпреки доста агресивното каране, разходът остава под 8 литра на 100 км, като в нормален режим този наистина ефективен двигател дори „изключва” цилиндър от работа, за да пести гориво и емисии.
Реакцията на техниката е 20 пъти по-бърза от мигването на човешкия клепач, като за 14 милисекунди системата може да изключи и включи цилиндър като се прекъсва подаването на гориво и движението на клапана, а не просто искрата. Директното впръскване и новата технология инжектори са също част от елементите заслужаващи внимание. Турбото е нова конструкция с оптимизирана работа за минимално, почти неусетна зад волана турбо дупка и бърза реакция. Скъсен е пътя на изгорелите газове до него и е оптимизиран топлинния контрол над процесите. На базата на този двигател Форд има намерение впрочем да развие гама от сходни мотори 1,0 литър в гамата си.
Честно казано не ми остава много време да разглеждам функционалността на колата като цяло, но тя изглежда дори по-добра от тази на серийните 3-врати версии, със сравнително комфортно място и отзад, багажник и т.н.
Оборудването е обаче наистина като в модерен по-голям автомобил и технологии като Lane Keeping Aid и Traffic Sign Recognition.
В крайна сметка обаче за всичко това се плаща и цената на ST започва от 51 000 лв. и да, това няма да е масов модел, а за познавачи, които могат да си го позволят.
1981 Форд Фиеста XR2
В наши дни обозначението ST означава, че става дума за наистина бърза Фиеста. Началото е поставено от Фиеста XR2 през 80-те години на ХХ век. Този модел е едно от първите суперминита, притежава много добър външен вид и освен малък е и лек, което го прави дори още по-добър за каране.
1984 Форд Фиеста XR2
Второто поколение Фиеста XR2 е с по-характерен екстериор и по-голям 1,6-литров мотор (от Форд Ескор XR3). Колата е изключително удоволствие за управление, което става дори още по-приятно с увеличаването на мощността до 127 к.с.
1989 Форд Фиеста XR2i
Фиеста XR2i е първата с впръскване на горивото. През 1992 г. е въведен по-изпипан и ефективен 16-клапанов двигател.
1990 Форд Фиеста RS Турбо
Мощната Фиеста RS Турбо наистина залага на поведението на пътя. Базата й е XR2i и на пръв поглед различията не са големи. Една от най-видимите характеристики са джантите с по три спици. ABS е наличен като опция.
1992 Форд Фиеста RS1800
През 1992 г. Фиеста RS1800 замества RS Турбо. Отличава се от XR2i по допълнителния отвор в джантите на колелата и емблемата на багажника. По-големият 1,8-литров двигател е с мощност само с 5 к.с. по-ниска от тази на предшественика си, като е без турбокомпресор.
2004 Форд Фиеста ST
Първата Фиеста с баджа ST (от Sports Technologies) дава ново определение на модела като бърз автомобил. Бързината му си подхожда с изваяния външен вид. Първата Фиеста ST е със 17’’ джанти, предни и задни дискови спирачки, уникални брони и странични престилки, както и опционален вариант за дизайна – с отличителните ленти от Форд GT.
2013 Форд Фиеста ST
Фиеста-та от 2013 г. е с радикална промяна в дизайна в сравнение с предшествениците си. Това поколение ST получава великолепни отзиви и става Кола на годината в различни случаи.
2016 Форд Фиеста ST200
Изцяло новата Фиеста ST е с по-добро пътно поведение от който и да е от предходните модели, носещи вече славното име. Шофьорът може да избира между три режима на работа – Normal, Sport и Track Drive. Има възможност да конфигурира двигателя, управлението и стабилността, за да превърне карането в максимално удоволствие, независимо дали се движи по магистрала или на писта.
2018 Форд Фиеста ST
Фиеста ST200 увеличава вълнението с по-голяма мощност, допълнително оптимизирано окачване и уникален екстериор в Storm Grey, циментирайки позицията на модела на върха при малките хечбеци на пазара.
Тестът е публикуван в брой 216 | юни 2018