Представителите на Хонда в нашата страна от Бултрако представиха с тест за медиите напълно новия HR-V
Този оригинален модел бе в основата на създадената преди години категория SUV. Сега в третата си генерация той залага на най-важните характеристики за подобен продукт – добър спортен дизайн, функционалност, модерни технологии и хибридно задвижване. Може би най-оригинално е именно задвижването. То е със системата e:HEV, която Хонда предлага и при други модели и която разработва от 20 години. Тя се състои от два компактни и силни електромотора, съчетани с бензинов 1,5-литров двигател DOHC i-VTEC. Той е много ефективен, работи по цикъл на Аткинсън.
На разположение са литиево-йонна батерия и иновативна трансмисия с фиксирана предавка
Управлението е поверено на блока (PCU), който има супер компактни размери. Същността на системата се състои в това, че бензиновият двигател е свързан пряко с първия електродвигател, работещ като генератор и създаващ ток. Вторият електродвигател пък е свързан с колелата и ги задвижва. Мощността му е определяща за цялата система е и увеличена до 131 к.с. и 253 Nm въртящ момент срещу 109 к.с. при версията ползвана в Джаз. Средният разход на бензиновия мотор е 5,4 л на 100 км и данните от компютъра в нашия автомобил показват точно тази стойност.
Системата e:HEV се отличава от всички останали по начина, по който работи в трите си режима – Еко, Нормален и Спортен. При всички случаи електронният блок непрекъснато превключва между електрическо задвижване, хибридно или такова на двигател с вътрешно горене съобразно специфичната пътна ситуация. При шофиране с постоянно висока скорост например, системата оперира основно с бензиновия двигател. Той върти генератора и пряко е свързан с колелата през втория електромотор, като в определени моменти продължава да създана и ток. В този случай той предлага оптималното съотношение между икономичност и динамика. При необходимост от ускорение се добавя и електрическа енергия към мотора и колата получава нужното изтегляне. При стандартното движение в града обаче двигателят с вътрешно горене или изобщо не работи, или захранва единствено батерията, а от нея се подава ток за задвижването с основния електродвигател.
Зад волана различните реакции на колата се усещат чрез промяна в динамиката, но и чрез рязка промяна в звука
В някои ситуации той става дори прекалено силен, поне според мен. Интересно е още, че планките зад волана служат не за промяна на предавки както е стандартно, а за избор на различни нива на възстановяване на енергията при намаляване или спиране. Японците са особено горди, че при тяхната разработка се натрупва повече време за електрически пробег при движение в градовете спрямо конкурентните хибриди. Важно е, че при тези трансформации и съчетаване на енергията се ползва и опитът от последните години във Формула 1, където Хонда в крайна сметка стигна до титлата при пилотите през миналия сезон.
В същото време автомобилът е все така с компактни размери (дължина 4,3 м) и има и други интересни характеристики. Пътният просвет например е увеличен до 188 мм, а височината на колата е намалена с 20 мм спрямо предишното поколение. Стандартно се предлагат 18-инчови джанти с гуми 225/50R18 с най-широкия външен диаметър. Хибридните агрегати са така подредени, че да има максимално вътрешно пространство. Те са и по-компактни отпреди. В същото време шофьорската седалка е по-висока с 10 мм отпреди, за да се засили чувството за управление на SUV. Осветеността е по-голяма, а важни решения като позицията на огледалата върху отделни колони подобряват не само аеродинамиката, но и видимостта.
Платформата позволява и в новата генерация на HR-V да се запази изключително практичната система „магически седалки“ на Хонда
Тя предлага богато разнообразие от конфигурации. Забележително е, че долната част на задните седалки може лесно да се повдигне като в киносалон към облегалките и така се образува сериозно пространство за транспорт на велосипеди например. Свалянето на облегалките също е възможно, но си е стандартно.
Има и други любопитни решения. Такова е оформянето с допълнителен Г-образен допълнителен канал на въздуховодите около стандартните правоъгълни тела. През тези нови прорези се отвежда поток за охлаждане или директно затопляне на страничните стъкла, което е наистина много приятно решение. Сенниците пък могат да се изтеглят и назад при поставяне встрани за по-добра защита от залязващото или изгряващо ниско слънце.
Управлението на колата е по-директно и чисто. Причината за това е увеличаването на торсионната твърдост на кормилната колона с 15% при маневриране. Спирането на колата е малко специфично, но сигурно и категорично. Специалната електрическа сервоспирачка, свързана със системата e:HEV, плавно контролира регенеративното спиране. Допълнително спирачният педал е преместен удобно съобразно ергономията с цел да се сведе до минимум умората при шофиране на дълъг път. Разстоянието между двата педала е намалено с 5 мм, като е увеличен този за подаване на газ.
Следвайки философията на Хонда за поставяне на човека в центъра на машината, управлението на функциите от 9-инчовия сензорен екран е лесно
Интерфейсът на системата е в привичния стил на смартфоните със скролване през страници и списъци. Дисплеят може да бъде конфигуриран с персонални настройки.
Богатият пакет от вградени приложения позволява и така наречения „mirroring“ чрез приложенията Apple CarPlay (с WiFi или кабелна връзка) и Android Auto (само с кабел). Собствениците могат да разчитат на опцията за абонамент за WiFi, за да разполагат с интернет в автомобила си по всяко време. Колата се предлага с богатия пакет от системи за безопасност SENSING. Той включва почти всички познати технологии за сигурност и подпомагане на управлението с елементи на изкуствен интелект. Разбира се, всичко това си има своята цена, както и фактът, че моделът се изработва изцяло в Япония и офертите започват от 60 000 лв.
Testing of Honda HR-V e:HEV confirms outstanding performance of full hybrid powertrain.
Find out more here: https://t.co/js1eIByEeq pic.twitter.com/bE20xSAMhR
— HondaEuropePR (@HondaEurope_PR) February 22, 2022