Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Новият асфалт в Япония ще подложи гумите на Пирели на сериозно изпитание

Новият асфалт в Япония ще подложи гумите на Пирели на сериозно изпитание

Гран при на Япония 2025, Пирели
снимка, Пирели

Гран при на Япония е трети кръг за сезон 2025 в световния шампионат на F1. Състезанието се провежда на пистата Сузука с дължина 5.807 км и разположена в префектура Мие. Тази година по-голямата част от трасето е с изцяло нов асфалт, който ще подложи на изпитание най-твърдите гуми от гамата на Пирели.

Този уикенд Пирели ще използва най-твърдата смес от гамата си 2025-та – С1. Както обикновено, се присъединяват C2 и C3. Това е така, защото Сузука е една от най-трудните писти в календара, що се отнася до гумите. Затова Пирели винаги избира най-твърдата тройка смеси.

Най-голямата промяна за тази година е фактът, че голяма част от пистата е преасфалтирана, най-вече от изхода на последния шикан до края на първия сектор. Това е важен участък, тъй като в него има средно и високоскоростни завои, някои от които дълги. Първите два след старт-финалната права, където гумите са подложени на голямо натоварване

Подобно на първите два старта в Мелбърн и Шанхай, пилотите ще носят специално издание на шапка за подиума. Тя отново е проектирана от Денис Декович и е вдъхновена от културата на Страната на изгряващото слънце.

шапка на Пирели за подиума
снимка: Пирели

Както вече беше споменато, в Япония ще бъдат налични трите най-твърди смеси в гамата. Струва си да се отбележи, че от трите смеси С1 е тази, която най-много прилича на своята итерация от 2024 г. Същевременно С2 и особено С3 са претърпели най-големи промени по отношение на представянето, тъй като са малко по-меки в сравнение с миналата година. Ето защо ще бъде интересно да се види как отборите ще управляват разпределението на гумите си по време на трите свободни тренировки, докато се опитват да установят най-добрата конфигурация за своите автомобили. Разбира се, най-голям акцент ще бъде върху състезателната стратегия.

Симулациите преди състезанието, проведени с помощта на данни, предоставени от отборите, показват, че времето за обиколка ще бъде по-малко благодарение на комбинирания ефект от допълнителното сцепление на новата настилка и увеличената ефективност на автомобилите от 2025 г. Смята, че разликата ще бъде в рамките на секунда и половина. Всички това ще бъде проверено в първите две свободни тренировки в петък.

Пистата в Япония е една от най-зрелищните и трудни в календара, а освен това е единствената за сезона с форма на осмица. Разположено в префектура Мие, съоръжението е собственост на Хонда. Наблизо марката има фабрика, построена през 1960 г. и е една от основните обекти в Япония. Пистата в Япония се счита за доста трудна както за автомобила, така и за пилота. С дължина 5.807 км, Сузука се състои от 18 завоя, някои от които са част от историята на F1. Това са S-образните завои в първия сектор и легендарния 130R. През годините Сузука е останала почти непроменена, като единствените модификации са по шикана преди старт-финалната права. Именно тук е разположена и единствената DRS зона на трасето

Освен гореспоменатите промени по повърхността на пистата, има и други дребни модификации в сравнение с миналата година, като бордюрите и тревните площи. Най-съществената от тях е в завой №9. Там единичният бордюр е заменен с по-висок двоен бордюр. Същевременно изкуствената трева от външната страна на завои 2,7,9,14 и 17 е заменена с чакъл.

Япония приема за първи път старт от F1 през 1976 г. Тогава надпреварата се провежда на пистата Фуджи. Година по-късно Формула 1 отново се състезава на Фуджи, преди трасето да бъде извадено поради съображения за сигурност.

През 1987 г. Япония се връща в календара на F1, този път на Сузука. Емблематичната писта приема непрекъснато стартове от шампионата до 2006 г. След това Фуджи се завръща за две години, преди Сузука отново да стане постоянен домакин на Гран при на Япония през сезон 2009. Оттогава пистата винаги приема старт от F1, с изключение на 2020 и 2021 г. От 2024 г. надпреварата беше преместена в началото на сезона. Причината за това решение беше свързана с по-благоприятните климатични условия, както и с групирането на надпреварите от Австралия и Далечния Изток.

Михаел Шумахер е най-успешният пилот на Сузука със своите 6 победи. От действащите пилоти най-успешен е Люис Хамилтън с четири успеха. Макс Верстапен има три, а Фернандо Алонсо- един. Няма друг действащ пилот, който е триумфира в Гран при на Япония.

Макларън, Ферари и Ред Бул делят първото място по брой победи в Сузука- 7. Мерцедес има шест победи, а Уилямс- три. Този уикенд тимът от Уокинг е абсолютен фаворит, имайки предвид показаното от началото на кампанията.