Напълно новото четвърто поколение на Хонда Джаз бе представено с тест за медиите от официалните вносители на марката у нас от Бултрако. Моделът е първият в новата гама на бранда и ще бъде предлаган само с хибридно задвижване. Както обясни шефът на компанията Константин Грозданов, скоро цялата гама ще бъде съставена само от подобни модели и няма да се предлагат изобщо варианти само с класически бензинови двигатели.
Планът на компанията е през 2022 г. в Европа да бъдат лансирани само версии с форми на електрическо задвижване. Джаз е началото на тази гама и е само с работещо в 3 режима хибридно задвижване. Единият от тях е напълно електрически. Системата e:HEV прави своя пазарен дебют именно с този модел. Тя включва два електродвигателя, свързани с 1,5-литров атмосферен DOHC i-VTEC бензинов двигател, литиево-йонна батерия и иновативна трансмисия.
Интересно е, че цялото задвижване ползва опита, който Хонда натрупа във Формула 1, най-вече като начини на управление на потоците с енергия и технологията за бързото приемане и отдаването й
Мощността на задвижващия електромотор е 109 к.с. (80 кW), а нивото на изхвърляни от бензиновия мотор CO2 е 102 г/км (WLTP). Разходът на гориво според данните на производителя е 4,5 л/100 км (WLTP) в комбиниран режим.
Важно е, че моделът ще се предлага и във вариант с увеличен клиренс КросСтар. Той логично ще е с малко по-висок разход от 4,8 литра на 100 км.
e:HEV работи в три режима:
Първият е напълно електрически. При него задвижващият електромотор черпи енергия директно от литиево-йонната батерия и колата работи като чист електроавтомобил.
При хибридния режим двигателят с вътрешно горене задвижва мотор генератор, който създава ток, предаващ се на свой ред към задвижващия електрически силов агрегат.
Третият режим е работа на двигателя с вътрешно горене: бензиновият двигател се свърза директно с колелата през съединител.
При движение в града се редуват електрически и хибриден режим, което наблюдаваме при обиколката си из Пловдив. При шофиране на магистрала ключова е ролята на двигателя с вътрешно горене, подпомаган от задвижващия електродвигател.
В хибриден режим излишната енергия се складира директно в батериите. Електрическият режим се включва и при намаляване на скоростта, като в този случай се използва регенерираната при спиране енергия, която дозарежда батерията. Превключването между трите режима се случва плавно и неусетно. Високооборотните електромотори са максимално олекотени и компактни. Задвижващият достига 13 300 об/мин и осигурява максимален въртящ момент от 253 Нм. Вместо конвенционалната трансмисия е монтирана предавателна кутия с фиксирана предавка, създаваща директна връзка между задвижващите агрегати и чрез нея идва усещането за плавно, линейно ускорение на колата.
Независимо от напълно новия си външен дизайн и задвижване, моделът запазва може би най-важните си характеристики като голямо и лесно за трансформации вътрешно пространство
При стандартно разположение на седалките багажникът е с капацитет от около 300 литра, които могат да достигнат до 1200 със свалени задни седалки! Това е възможно благодарение на начина, по който са разположени компонентите на хибридното задвижване, както и централната позиция на резервоара за гориво. Той е непосредствено под предните седалки, което е уникално решение в компактния клас. Така Джаз запазва неповторимите си задни „магически“ седалки. Те са патентована технология на Хонда, която позволява различни техни позиции според желаното пространство за багаж – вдигната нагоре долна част на всяка от тях поотделно, или свалянето на облегалките им до получаването на равен товарен под.
Като модерен автомобил от ХХI век, новият Джаз е с безпрецедентна свързаност
В средата на таблото има сензорен LCD дисплей, а японците са изчислили, че оперативното време за често използваните контролни функции е намалено с 58% спрямо предишните модели.
До свързаните инфоразвлекателни услуги като прогноза за времето, налични места за паркиране, музика, навигация, специфични локации и телефонни услуги се стига чрез сензорни бутони или с гласови команди. В автомобила са инсталирани вградените приложения Android Auto и Apple CarPlay, налични чрез безжична връзка или с помощта на USB кабел. За първи път новият Джаз e наличен с WiFi Hotspot.
Новият модел е оборудван още от базовото си ниво с всички асистенти и системи за активна безопасност, обединени под името Honda Sensing, но с допълнителни подобрения. Нова разработка е предната широкоъгълна камера например. Спирачната система за предотвратяване на ПТП вече е способна дори и нощем да разпознава пешеходци, велосипедисти и др. За първи път в оборудването на Джаз японците са въвели адаптивен автопилот и асистент за спазване на пътната лента, както и система против напускане на пътното платно.
Цените на новия модел започват от 46 990 лв. с ДДС, като вариантите с повишен клирънс ще са малко по-скъпи.
„What’s the point in having dreams if you don’t listen to them?“ – Soichiro Honda.
Find out how dreams have taken the Jazz to the next level https://t.co/buWrftZoec pic.twitter.com/DhhxUakZhF— Honda UK (@Honda_UK) June 17, 2020