Навършвайки 33 години, Мото-Пфое представи пред медиите у нас напълно новия електрически Ford Explorer. Моделът е ключов за марката в Европа
Не случайно компанията инвестира над 2 милиарда долара в пълното обновление на завода си в Кьолн, където ще го произвежда. В Съединените щати Ford зае втората позиция в продажбите на електрически автомобили след Tesla. Амбициите са за успех и в Стария свят, където именно ще се разчита на този нов продукт – по-модерен и адаптиран от предлаганите в Америка. Колата вече предизвика интерес, след като с нея Лекси Алфорд измина рекордните 30 000 км. Тя премина през територията на 27 държави по света през места като пустинята Атакама и пътищата в Африка.
Новият Explorer получи и престижната награда Red Dot за своя дизайн. Формите са наистина добри и новият модел има забележително присъствие. Това е модерен SUV с много чисти линии и LED светлини, автоматични дълги и Dynamic Matrix LED без заслепяване. Чудесна опция е панорамният покрив с повече от 1 квадратен метър стъклена повърхност, който веднага ми прави впечатление при качването в колата. Пред очите ми е неголям, 5,3-инчов дисплей с най-важната информация, но над него е голямото изображение от head up системата. Вляво е огромният 14,6-инчов дисплей на информационно-развлекателната система SYNC Move 2. Целият панел се регулира плавно нагоре и надолу под 30-градусов ъгъл.
Впечатлен съм от стандартното оборудване, което включва отопляеми волан и предни седалки, масажираща седалка на водача и безжично зареждане на телефона
Модерният интериорен дизайн включва спортни седалки и безжично свързани устройства с Android Auto и Apple CarPlay. В топ варинта на обзавеждане Premium е добавена аудиосистема B&O с 10 високоговорителя и супер елегантно амбиентно осветление в интериора. В салона има общо пространство с обем от 470 литра за съхранение на вещи, включително 17-литровата MegaConsole между предните кресла. Самото пространство е забележително и споделяме, че електроавтомобилите са естествено свързани с изграждането на модерните SUV форми, защото има място за батериите. Подът е равен и купето може да се изгради просторно.
Достъпът до новия Explorer е улеснен с безключово отваряне и е налична врата на багажното отделение с функция „свободни ръце“. Самият багажник е с обем 450 литра, а пътувам и на задните кресла, където е наистина просторно и удобно. Колата е отлично оборудвана с асистенти като тези за смяна на лентите и паркиране, 360-градусова камера, адаптивен круиз контрол със Stop and Go, както и Clear Exit Warning, който е предназначен да помогне за предотвратяване на злополуки при отваряне на врата. Пакетът технологии използва 12 ултразвукови сензора, пет камери и три радарни сензора.
В центъра на вниманието обаче неизменно, когато става дума за един електроавтомобил, са неговите пробег, динамика, бързина на зареждане. Неслучайно домакините ни от Мото-Пфое правят теста с идеята да стигнем до морето и поемаме по пътя между София и Солун.
Гамата на новия Ford Explorer стартира в 2 варианта на задвижване
Първият е с батерия 77 kWh и задно предаване. Вторият е топ версията с батерията 79 kWh и задвижване на четирите колела. Този вариант е наистина много специален с мощност 340 к.с. Динамиката е много впечатляваща, ускорението от място до 100 км/ч е само за 5,3 сек, но пък пробегът е по-малък. В същото време при първия вариант, който имаме за тест, по методиката WLTP би могъл да достигне 602 км! Спецификата в нея обаче е известна, с много смесено пътуване, с различни скорости и условия.
Пътуваме трима мъже и практически слизаме от София, която е на 600 метра надморска височина, до брега на морето. Изминали сме точно 294 км от тръгването си. Движим се основно по магистрала и стигаме до Солун с 36% енергия в батерията за още 166 км. Средният ни разход е 16,6 kWh/km. Използваме нормалния еко режим на движение, които избираме от централния панел. Индивидуалният и спортният оставяме за по-късно. Екипът ни печели приза за най-икономично шофиране. Не сме спирали климатика или нещо подобно, но не сме карали и твърде бързо. Изчисленията ни показват, че дори над 500 км се правят без проблеми до Халкидики, а може да даваме и повече газ.
Не така блестящо обаче стояха нещата на връщане
Времето се влоши, стана доста студено. Пътят е с известно изкачване и в София се връщаме с 11% в батерията за 41 км. Карали по-агресивно колеги спират за зареждане. То поне става сравнително бързо, като от 10% до 80% допълване на батерията отнема 25 минути на станция с постоянен ток. Батерията е литиево-йонна (NMC) и е с удължен пробег. Тя е избрана от Ford заради енергийната си плътност, мощността и експлоатационните си качества в европейския климат от Скандинавия до Средиземноморието.
Интересно е, че още в началото на следващата година новият Ford Explorer ще се предлага, пак във версия със задно задвижване и с батерия NMC, със стандартен обхват 52 kWh и 170 к.с. Тази версия ще е най-достъпна и за използване при пътувания на по-къси дистанции и в градовете. За тях този SUV впрочем съвсем не е голям. Има дължина от 4,46 метра и това е още една характеристика от европейската му същност.