Четвъртото поколение на BMW X3, известно вътрешно като G45, вероятно ще бъде последното издание на „истинския“ X3. Динамичният SUV от средния клас все още очарова с вътрешно горене под предния капак.
В различните си конфигурации новият Х3, който наскоро беше показан предпремиерно у нас, е винаги със задвижване на всички колела и осемстепенна автоматична трансмисия. Започва се от двулитровия бензинов вариант с 208 к.с. и двулитровия дизелов със 197 к.с. И двата са меко хибридизирани чрез 48-волтов мотор-генератор. Той подсилва бензиновия Х3 20 с 18 к.с. на коляновия вал и дизеловия 20d с 11 к.с. с ремъчен привод.
Електрическият двигател със 184 к.с. в plug-in хибрида X3 30e xDrive тегли много по-силно, като заедно с двулитровия бензинов агрегат отдава системна мощност от 299 к.с. и системен въртящ момент от 450 нютонметра. Двата мотора ускоряват X3 до 100 км/ч за 6,2 секунди и до максимална скорост от 215 км/ч. С чисто електрическа тяга plug-in моделът достига, бръмчейки, 140 км/ч и има пробег от около 80 км.
Ако не ви се бръмчи, за вас по-подходящ е X3 M50 xDrive. Редови шестцилиндров двигател с един турбокомпресор, също с мек хибрид, осигурява 399 к.с. и 580 нютонметра системна мощност. Както при всички X3, задвижващи са и четирите колела. Колегите, участвали в предварително шофиране, твърдят, че моторът „звучи много фино, плавно и басово едновременно, а напорът му не отслабва в целия оборотен диапазон“.
Изчистен дизайн с гладки повърхности
Новата, почти вертикална предна част няма отделна броня, но има голяма осветена бъбрековидна решетка. Тесните задни светлини навлизат в също изправения, сравнително гладко оформен заден капак с плътно прилягащо полегато задно стъкло. Като цяло задната част на X3 напомня донякъде за Skoda Enyaq, което може би се дължи на дизайнера Йозеф Кабан, участвал в оформянето и на двата модела.
Не знаем дали заслугата е негова, но при X3 до голяма степен са се отказали от излишни екстри като допълнителни въздушни отвори. Вместо това малко по-дългият (4,76 м), малко по-широк, но малко по-нисък нов X3 залага на огладен дизайн с големи повърхности без добавени елементи. Но затова пък с впечатляващ спойлер в края на покрива. В този дух и дръжките на вратите вече са потъващи, което се отразява добре на аеродинамиката (Сх 0,27). Това обаче не ги прави по-практични от досегашното решение със стабилни извити ръкохватки.
До 1700 литра багаж зад електрическия заден капак
От друга страна, задният капак е голям и се отваря серийно с електрическо задвижване. Зад него се разкрива багажник с равен под (с изключение на plug-in версията) и вместимост между 570 и 1700 литра. Това е точно толкова, колкото и в новата Серия 5 Touring, и би трябвало да е достатъчно за повечето всекидневни задачи. Особено като се има предвид, че задните облегалки могат да се сгъват в три части, а опционалният теглич за ремарке – да се разгъва и да носи с лекота багажник за велосипеди. Или пък да тегли кабинка с любимия кон благодарение на 2500-те килограма максимален прикачен товар.
В другия край на X3 водачът и пътникът отпред винаги са настанени зад елегантно интегрирания извит дисплей, познат от други модели на BMW. Той се състои от две отделни полета с размери 12 и 14,9 инча. Контролната система IDrive се управлява чрез актуалната операционна система OS 9 с модифициран входен екран и бърз достъп. Налице е и пословично добрата система с гласови команди. Контролерът на централната конзола е запазен. Сега обаче има и „лента за взаимодействие“ (interaction bar), която свети в различни цветове и обгражда централната конзола. Друга новост е сензорният елемент в облицовката на вратата за управление на вентилационните отвори там. Фаровете (матрични LED срещу допълнително заплащане) се управляват чрез лост на кормилната колона. Това означава, че обичайното място на арматурното табло вляво от волана занапред ще остане празно.
Мерино или пластмасова бутилка: изборът е ваш
Модерните времена не са подминали и материалите в интериора. Въпреки че по желание можете да получите приятна на пипане мериносова кожа, BMW стандартно покрива седалките във версията Econeer с материал, изработен от рециклирани PET бутилки. Във Veganza седите върху веган материал с вид на кожа. (Внимание, вегетарианци: в някои версии венецът на волана е изработен от кожа на убит едър рогат добитък.) В замяна на това опционалното арматурно табло в Luxury е изработено от рециклиран полиестер с покритие от текстуриран плат.
Доставките на X3, произвеждан в Спартанбърг (САЩ) и Рослин (Южна Африка), ще започнат през четвъртото тримесечие на 2024 г. (За трилитровия дизел ще трябва да почакате до лятото на 2025 г.)
Базовите цени за различните версии са:
BMW X3 20 xDrive 110 100 лв.
BMW X3 M50 xDrive 156 500 лв.
BMW X3 20d xDrive 113 500 лв.
BMW X3 30e xDrive 121 400 лв.