Начало Тест драйв Новото Clio на Renault отново хваща вълната

Новото Clio на Renault отново хваща вълната

4113
0

Когато за старт на пазара се готви нов модел като Renault Clio, настъпва известно оживление. Какво точно ще представлява той? Кое ще е новото? И така нататък

Нормално е интересът към подобен автомобил да е голям, защото Clio е една от най-продаваните френски коли изобщо. От старта на серията през 1990 г. досега са купени над 16 млн. броя. Автомобилът си е спечелил много почитатели, много хора го познават добре. Моделът бе Автомобил на годината в Европа и бе предлаган в четири различни поколения в популярния B сегмент. Сега французите представиха пред медиите новото пето поколение. То ще се появи на пазара през есента, като у нас цените ще започват от 31 990 лв., а първите клиенти са нетърпеливи.

С интерес следя акцентите, които поставят домакините при представянето на модела. Те са няколко:

  • нов дизайн, с по-модерни черти и светлинен подпис, който ще е харакатерен и за останалате продукти на марката;
  • наистина екологични материали и технологии при създаването и ползването на колата;
  • но може би, на първо място са новите двигатели и системи на задвижване от модерната епоха.

Съвсем не случайно заедно с постиженията на предишните поколения хората от Renault представят и как се е променял пазарът в B сегмента през последните 3 десетилетия

Как първото поколение е било предложено с три бензинови двигателя и един дизел при 77% търсене на бензиновите версии. И как после този дял е спаднал до 63%, а после до 57%. 12% са станали продажбите на варантите LPG, а след това в последните години рязко се увеличава пазарът на електрифицирани продукти. С други думи, кристално се вижда, как в Renault внимателно се следят тенденциите и се търси най-верният им отговор. Затова никак не съм изненадан, когато по-късно ни показват таблицата с двигателите, с които ще се предлага новият модел.

Гамата включва модерния трицилиндров, 1-литров бензинов атмосферен двигател SCe с 65 к.с. След това идва вариантът TCе с 90 к.с. Той също е бензинов трицилиндров, но турбо. Следващата версия е TCe 100. Това е мотор на бензин и пропан бутан. Колата има два резервора, ефективна е и с едно зареждане може да измине стотици километри. Налице е и дизелова версия dCi, която е също със 100 к.с. мощност, 260 Nm. Тя, разбира се, е с ниски нива на емисии и модерна технология.

На върха в гамата е хибридният вариант – E Tech Full Hybrid 145

Той съчетава работата на бензинов двигател 1,6 литра, електродвигател с 36kW и стартер-генератор с 18 kW плюс изключителна скоростна кутия на Никола Фремо с използване опита на компанията във Формула 1. Батерията е 1,2 kWh и само на ток колата може да се движи в града до 80% от времето. Максималната мощност е 145 к.с., а вредните емисии са с 40% по-малко. Точно този вариант имаме на разположение и по време на теста.

Разказвали сме подробно за тази технология, но сега в Clio сякаш я преоткривам с нейната динамика и плавност. Сърцето на системата е 4-степенна механична скоростна кутия, в която е добавен още един, трети вал. Той е свързан с тяговия електродвигател 36 kW с две предавки. Освен това има връзка и с втория, по-малък електродвигател 18 kW. Той има много важни функции. Няма синхронизатори, включването на зъбните колела става като във Формула 1 със зацепването на превключватели с челни зъби, наричани Dog Clutch. Синхронизацията на въртенето на валовете става с работата на електродвигателите, няма нужда и от съединител.

Превключването става за части от секундата. С включването на различните двойки зъбни колела на практика се променят режимите на задвижване

Системата действа като сериен хибрид: електрическият двигател задвижва колелата, а двигателят с вътрешно горене също работи, но с подходящи обороти и зарежда батерията през другия. За миг всичко заработва в режим на паралелен хибрид, когато всички мотори задвижват колелата. След това при висока скорост и ефективна дейност на двигателя с вътрешно горене електрическият мотор се „отцепва“ от веригата, за да не създава съпротивление и така нататък, и така нататък. На пътя всичко това означава добра динамика и много нисък разход.

Зад волана веднага правят впечатление материите, с които са покрити голяма част от елементите. Панелите на вратите и таблото са тапицирани със специално разработена устойчива тъкан, която съдържа до 60% модални влакна на марката TENCEL. Това са целулозни влакна на био основа, произвеждани от Lenzing Group. Допринасяйки към стратегията за декарбонизация на марката, новото Clio е първият автомобил с толкова много модални влакна в обзавеждането.

На теста автомобилите са само в новата линия на оборудване в гамата Еsprit Alpine

То не само има забележими спортни елементи и препратки към състезателните коли в групата, но и специални седалки. Те са спортни, но и направени от устойчиви материали, включително тъкан от 72% рециклиран PET (полиетилен) на основата. Облегалката е с 13% рециклиран текстил със зърнесто покритие по страните на седалките.

Важно е да се отбележи, че в новото Clio не се използва никъде кожа! Вместо това повърхностите са покрити с TEP. Това е тъкан със зърнесто покритие, направена от влакна от биологични източници и полиестер. Едно от преимуществата е, че боядисването на TEP изисква по-малко вода и енергия в сравнение с боядисването на влакната по конвенционалния начин.

Иначе пред очите ми е почти класическо табло, но то вече е напълно дигитално в цялата гама. Вдясно е 10-инчовият панел на системата Easy Link за информация и високо ниво на свързаност. Стандартно панелът е 7-инчов, което пак е напълно достатъчно. Под него са три големи бутона за управление на климатика.

В модела има над 20 системи за подпомагане на управлението

Основните от тях са активно подпомагане на водача, 360-градусова камера и активна система за аварийно спиране със сензори за велосипедисти и пешеходци. Всичко друго, което вече се очаква, е налично.

За да успееш в B сегмент задължително трябва да имаш запомнящ се дизайн и французите са се постарали да освежат иначе все пак познатия стил и форми с нови елементи. Важно е, че размерите не са променени спрямо досегашната версия, но светлините са нови. Появили са се нови full-LED елементи около променената им графика. Уголемената решетка с шахматен мотив носи спортно усещане. Цветовата скала – по-тъмна близо до логото, по-светла към краищата – придава дълбочина и технологичност. Новото лого на бранда свързва в миналото и бъдещето и се вписва в новите елементи.

Новото Clio ще се предлага в 7 цвята на каросерията с ново трислойно покритие, което изглежда еднородно от разстояние и перлено при поглед отблизо

Разработени са нови джанти до 17 инча. Изборът е между шест варианта, включително четири вида алуминиеви джанти, налични с различните версии. Версия Techno например е с 16-инчови черни алуминиеви джанти с ефект „диамант“. Всички те съдържат в центъра новото лого на Renault от полиран алуминий. Другите версии са с капаци на страничните огледала в цвят Star Black, а версиите Techno и Esprit Alpine имат антени тип „перка на акула“.

Дали новата версия отново ще отговори точно на изискванията на пазара предстои да видим, но предпоставките са на лице.