Когато за старт на пазара се готви нов модел като Renault Clio, настъпва известно оживление. Какво точно ще представлява той? Кое ще е новото? И така нататък
Нормално е интересът към подобен автомобил да е голям, защото Clio е една от най-продаваните френски коли изобщо. От старта на серията през 1990 г. досега са купени над 16 млн. броя. Автомобилът си е спечелил много почитатели, много хора го познават добре. Моделът бе Автомобил на годината в Европа и бе предлаган в четири различни поколения в популярния B сегмент. Сега французите представиха пред медиите новото пето поколение. То ще се появи на пазара през есента, като у нас цените ще започват от 31 990 лв., а първите клиенти са нетърпеливи.
С интерес следя акцентите, които поставят домакините при представянето на модела. Те са няколко:
- нов дизайн, с по-модерни черти и светлинен подпис, който ще е харакатерен и за останалате продукти на марката;
- наистина екологични материали и технологии при създаването и ползването на колата;
- но може би, на първо място са новите двигатели и системи на задвижване от модерната епоха.
Съвсем не случайно заедно с постиженията на предишните поколения хората от Renault представят и как се е променял пазарът в B сегмента през последните 3 десетилетия
Как първото поколение е било предложено с три бензинови двигателя и един дизел при 77% търсене на бензиновите версии. И как после този дял е спаднал до 63%, а после до 57%. 12% са станали продажбите на варантите LPG, а след това в последните години рязко се увеличава пазарът на електрифицирани продукти. С други думи, кристално се вижда, как в Renault внимателно се следят тенденциите и се търси най-верният им отговор. Затова никак не съм изненадан, когато по-късно ни показват таблицата с двигателите, с които ще се предлага новият модел.
Гамата включва модерния трицилиндров, 1-литров бензинов атмосферен двигател SCe с 65 к.с. След това идва вариантът TCе с 90 к.с. Той също е бензинов трицилиндров, но турбо. Следващата версия е TCe 100. Това е мотор на бензин и пропан бутан. Колата има два резервора, ефективна е и с едно зареждане може да измине стотици километри. Налице е и дизелова версия dCi, която е също със 100 к.с. мощност, 260 Nm. Тя, разбира се, е с ниски нива на емисии и модерна технология.
На върха в гамата е хибридният вариант – E Tech Full Hybrid 145
Той съчетава работата на бензинов двигател 1,6 литра, електродвигател с 36kW и стартер-генератор с 18 kW плюс изключителна скоростна кутия на Никола Фремо с използване опита на компанията във Формула 1. Батерията е 1,2 kWh и само на ток колата може да се движи в града до 80% от времето. Максималната мощност е 145 к.с., а вредните емисии са с 40% по-малко. Точно този вариант имаме на разположение и по време на теста.
Разказвали сме подробно за тази технология, но сега в Clio сякаш я преоткривам с нейната динамика и плавност. Сърцето на системата е 4-степенна механична скоростна кутия, в която е добавен още един, трети вал. Той е свързан с тяговия електродвигател 36 kW с две предавки. Освен това има връзка и с втория, по-малък електродвигател 18 kW. Той има много важни функции. Няма синхронизатори, включването на зъбните колела става като във Формула 1 със зацепването на превключватели с челни зъби, наричани Dog Clutch. Синхронизацията на въртенето на валовете става с работата на електродвигателите, няма нужда и от съединител.
Превключването става за части от секундата. С включването на различните двойки зъбни колела на практика се променят режимите на задвижване
Системата действа като сериен хибрид: електрическият двигател задвижва колелата, а двигателят с вътрешно горене също работи, но с подходящи обороти и зарежда батерията през другия. За миг всичко заработва в режим на паралелен хибрид, когато всички мотори задвижват колелата. След това при висока скорост и ефективна дейност на двигателя с вътрешно горене електрическият мотор се „отцепва“ от веригата, за да не създава съпротивление и така нататък, и така нататък. На пътя всичко това означава добра динамика и много нисък разход.
Зад волана веднага правят впечатление материите, с които са покрити голяма част от елементите. Панелите на вратите и таблото са тапицирани със специално разработена устойчива тъкан, която съдържа до 60% модални влакна на марката TENCEL. Това са целулозни влакна на био основа, произвеждани от Lenzing Group. Допринасяйки към стратегията за декарбонизация на марката, новото Clio е първият автомобил с толкова много модални влакна в обзавеждането.
На теста автомобилите са само в новата линия на оборудване в гамата Еsprit Alpine
То не само има забележими спортни елементи и препратки към състезателните коли в групата, но и специални седалки. Те са спортни, но и направени от устойчиви материали, включително тъкан от 72% рециклиран PET (полиетилен) на основата. Облегалката е с 13% рециклиран текстил със зърнесто покритие по страните на седалките.
Важно е да се отбележи, че в новото Clio не се използва никъде кожа! Вместо това повърхностите са покрити с TEP. Това е тъкан със зърнесто покритие, направена от влакна от биологични източници и полиестер. Едно от преимуществата е, че боядисването на TEP изисква по-малко вода и енергия в сравнение с боядисването на влакната по конвенционалния начин.
Иначе пред очите ми е почти класическо табло, но то вече е напълно дигитално в цялата гама. Вдясно е 10-инчовият панел на системата Easy Link за информация и високо ниво на свързаност. Стандартно панелът е 7-инчов, което пак е напълно достатъчно. Под него са три големи бутона за управление на климатика.
В модела има над 20 системи за подпомагане на управлението
Основните от тях са активно подпомагане на водача, 360-градусова камера и активна система за аварийно спиране със сензори за велосипедисти и пешеходци. Всичко друго, което вече се очаква, е налично.
За да успееш в B сегмент задължително трябва да имаш запомнящ се дизайн и французите са се постарали да освежат иначе все пак познатия стил и форми с нови елементи. Важно е, че размерите не са променени спрямо досегашната версия, но светлините са нови. Появили са се нови full-LED елементи около променената им графика. Уголемената решетка с шахматен мотив носи спортно усещане. Цветовата скала – по-тъмна близо до логото, по-светла към краищата – придава дълбочина и технологичност. Новото лого на бранда свързва в миналото и бъдещето и се вписва в новите елементи.
Новото Clio ще се предлага в 7 цвята на каросерията с ново трислойно покритие, което изглежда еднородно от разстояние и перлено при поглед отблизо
Разработени са нови джанти до 17 инча. Изборът е между шест варианта, включително четири вида алуминиеви джанти, налични с различните версии. Версия Techno например е с 16-инчови черни алуминиеви джанти с ефект „диамант“. Всички те съдържат в центъра новото лого на Renault от полиран алуминий. Другите версии са с капаци на страничните огледала в цвят Star Black, а версиите Techno и Esprit Alpine имат антени тип „перка на акула“.
Дали новата версия отново ще отговори точно на изискванията на пазара предстои да видим, но предпоставките са на лице.
View this post on Instagram