Начало Тест драйв Новото E-3008 издига Peugeot на още по-висока орбита

Новото E-3008 издига Peugeot на още по-висока орбита

6500
0

Декларираната от почти всички автомобилни производители амбиция е да разширят максимално гамите си от електрически модели

Така отговорят на политиката за налагането им, макар да стават все по-силни сигналите, че тя вероятно ще трябва да се промени. Като водещ бранд в гигантското обединение Stellantis Peugeot има специалната позиция да лансира неговите най-новите технологии и достижения. Затова с особен интерес слушам обясненията за най-новата платформа STLA на групата по време на представянето на най-новото Peugeot E-3008 в едно специално обзаведено хале на летището в Кан. Започвам с този нетрадиционен в презентирането на един нов автомобил елемент, защото той има наистина ключово значение не само за новия модел, но за целия концерн.

Платформата е изключително важна при модерните автомобили, защото тя позволява изглаждането на множество модели с различно задвижване, батерии, пробег и т.н. Затова е важно върху какво и как е изграден новият компактен SUV на французите. Още повече, че от предишното поколение за 7 години компанията продаде 1 320 000 коли в 130 държави, а сега целите са още по-високи.

Новото шаси е авангардно изградено, възможно най-леко, с най-сигурна защита на батериите, които се вграждат в него. Смяната им става сравнително лесно, но изисква все пак демонтиране на гладкия под. Той обаче е важен за намаляване на загубите от съпротивление по време на движение и допринася за забележителния коефициент на челно съпротивление от едва 0,28.

В предната част е разположен основният електродвигател с инвертора и още от компонентите

Назад базата може да се променя и при E-3008 във версията със задвижване на 4 колела „приема“ втори електрически двигател зад задния мост. Окачването отпред е тип Макферсън, а отзад е многозвенно при варианта 4х4 и с греда при вариантите с предно задвижване.

По време на теста по шосетата наоколо съм впечатлен от баланса, който е намерен в поведението на колата във вариантите с предно задвижване. Окачването не е грубо и прекалено твърдо, но не е и твърде меко, с липса на връзка с пътя. Колата не е лека, но усещането е за приятен автомобил в средния клас, с добро поведение и контрол над 19 и 20-инчовите колела, с модерния и ефективен дизайн на джантите. Те имат своя принос за общото солидно SUV излъчване, но и важна роля в приятната управляемост и ефективността на модела.

Батериите са с капацитет 73 и 98 kWh и е много интересно, че са с различна електрохимия. Тази с по-голям капацитет е с нов електролит, също част от разработките на концерна. Пробегът с по-малката батерия е до 525 км както във вариантите с предно задвижване, така и при тези 4х4. В същото време с голямата батерия 98 kWh пробегът може да достигне 700 км. Синхронните електродвигатели с постоянни магнити са от ново поколение, по-силни и ефективни. Версиите със задвижване на 2 колела са с 210 к.с. и 343 Nm въртящ момент. Тези със задвижване на всички колела са с 320 к.с. (157kW-343Nm отпред и 83Kw-166Nm отзад). Вариантът с удължения пробег до 700 км е със задвижване само на предните колела и 230 к.с. мощност.

Електромоторите се правят от STELLANTIS-NIDEC в Тремери, близо до Париж, а скоростната кутия идва от Валансиен

На пътя дори версията с 210 к.с. е подчертано динамична и реагираща бързо, което прави модела приятен и като динамика. Режимите на движение са познати – еко, нормален и спортен. Впечатлен съм, че разликата между тях е чувствителна, а превключването им става с характерен бутон на централната конзола. Тя пък е с много оригинална форма на бумеранг. Електрическата система е 400-волтова. Батериите са литиево-йонни NMC (никел, манган и кобалт).

Колега пита по време на представянето дали на тази нова платформа ще възможно да се изграждат и 800-волтови инсталации. Отговориха му, че това няма как да стане предвид различните компоненти, кабели, охлаждане и т.н., но конструкцията е достатъчно отворена за различни модели и други технологии. Основни електрически консуматори (светлини, инфотейнмънт и др.) ще черпят все така енергия от 12V батерия, която ще се захранва от високоволтова батерия. Термичното управление на батерията, охлаждането ѝ осигуряват и ултра бързо зареждане, оптимизиран обхват и по-дълъг живот. Термопомпата също допринася за топлинен комфорт и пестене на енергия. Зареждането става достатъчно бързо. В рамките на 30 минути батериите могат да заредят между 20% и 80% от капацитета си на станции до 160 kW.

Технически E-3008 наистина е модел на ново ниво и издига продуктите на бранда на нова орбита, разполагайки с още серия от модерни технологии

Още със сядането зад волана силно впечатление прави новото поколение i-Cockpit, с който е оборудван E-3008. Пред очите ми е голям, поставен на конзоли общ 21-инчов панел, разделен под общото стъкло на два клъстъра. Непосредствено зад ревниво запазения малък, спортен волан (още по-удобен с компактна централна част и фино управление на бутоните) са показанията за движението ми, скорост, разход и т.н. Лично аз избирам графика за следене на енергийните потоци. Вдясно е управлението на останалите огромно количество функции.

С плъзгане извеждам голямо хубаво изображение на навигационната система. Така наречените i-Toggles, сензорни бутони са с пълни възможности за персонализация. Те могат да бъдат програмирани за бърз достъп до 10 от предпочитаните функции: обаждане на предпочитан контакт, стартиране на навигация до често използвана дестинация, приемане на любима радиостанция, задаване на идеалната температура на климатика и др. По време на пътуването дублирам на по-малка карта и на панела пред очите си.

В отделна презентация от Peugeot демонстрират и следващото ниво на технологичност, което ще предлага модела – връзка с изкуствения интелект. Демонстрират ни как преди пристигане в Ница може да получим информация какво можем да видим в града за един ден, или кои са най-добрите ресторанти. Засега тази опция още се разработва, но ще дойде скоро.

Зад волана на E-3008 се откриват две нови, тънки пера за регенеративно спиране. Могат да се изберат 3 степени и усещането при всяка е различно. При Low (ниска степен, -0,6 м/сек²) усещането е сходно като при превозно средство с двигател с вътрешно горене. При Medium (средна степен, -1,2 м/сек²) се чувства повишено отрицателно ускорение при отпускане на педала на газта. При High (висока степен, -1,8 м/сек²) има наистина много сериозно усещане за спиране само при леко отпускане на газта.

При версиите GT воланът ще е с подгряване, седалките също

Те пък са с одобрението на германската асоциация на лекарите и терапевтите против болките в гърба (връзката с Opel е двустранна). Пак при вариантите GT те са още с вентилация и масаж, а задните седалки са с подгряване. За първи път в гамата Peugeot предните седалки могат да бъдат оборудвани с адаптивни странични опори, които се надуват и спадат по електрически път, за да се адаптират идеално към тялото на пътника. E-3008 е оборудван със система AQS (Air Quality System), която постоянно следи качеството на навлизащия в купето въздух и активира неговата рециркулация ако е необходимо, както и филтрирането му в топ изпълненията.

Интериорът на E-3008 е много приятен, оперирането – интуитивно. По цялото протежение на таблото и вратите е впечатляващата линия алуминиев панел, която може да бъде в 8 различни тона на амбиантното LED осветление и се променя автоматично при еко и спортен режим. Караме автомобилите и на тъмно и съм малко притеснен обаче, че тази светлина остава. Стилът е много премерен и в хармония с останалата част от обзавеждането в което има доста модерни материали от рециклирани суровини и материали.

Нивата на обзавеждане са две базови – Allure и GT, а цветовете са 6 модерни, със също актуалните матирани, а не класически блестящи хромирани елементи

Мястото е достатъчно, удобно за семейно пътуване. Дори на задните седалки никак не съм притеснен, а очаквам именно това при вида на модела, който е с модния купе силует.

По време на представянето обаче домакините специално акцентират как точно са оформили този фастбек, свивайки задната част след линията на главите на задната седалка. Визуално пропорциите са много добре балансирани чрез интересни решения като например „скриването“ на уплътненията в долната част на вратите зад самия профил на линията им. В същото време изобщо не е направен компромис с багажния обем, който е от 520 литра без сгъване на седалките.

Общата форма на E-3008 върху новата платформа и желаният комфорт са забележително добре изградени при сравнително доста компактни външни размери. Дължината е 4,45 метра, ширината – 1,89, височината – 1,64. Дизайнът е с типичния за марката светлинен подпис с трите нокти на лъва. Решетката обаче е нова, развитие на идеята за пикселна структура, даваща връзката с електрическия начин на задвижване. Свръхкомпактните предни фарове са поместени в тънка, елегантна лента, която е разположена над радиаторната решетка и обгръща цялата предна част.

Фаровете са с LED технология при всички версии. Версиите GT са стандартно оборудвани с новата Pixel LED технология на Peugeot. Тя автоматично адаптира лъча на фаровете към пътните условия, поддържайки оптимално осветление без да пречи на другите участници в движението. Системите за сигурност и подпомагане на управлението са очаквано на ниво. Опция е 360-градусовият обзор около колата. Накратко казано, всичко очаквано от модел от ново поколение, но с още по-модерни технологии и дизайн.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Peugeot (@peugeot)