Себастиан Фетел е на път да стане един от най-великите пилоти на всички времена, заяви Ейдриан Нюи. Гениалният конструктор обяснява в интервю за ВВС Спорт, че резултатите не са единственото нещо, което определя величието на даден състезател.
Фетел и Нюи заедно с Ред Бул спечелиха титлите във Формула 1 през последните три години и при пилотите, и при конструкторите. Немският пилот е с аванс от 60 точки 6 кръга преди края на първенството за 2013 г. спрямо втория в генералното подреждане Фернандо Алонсо (Ферари). Себастиан е едва на 26 години и вече често се споменава, че може да изравни и дори задмине рекорда на именития си сънародник Михаел Шумахер от 7 F1 корони.
– Да, разбира се, че би било фантастично Себастиан да надмине рекорда на Михаел. Но това не е задължително да определи нечие величие. Когато говорим за най-великите пилоти на всички времена, се появяват имената на Аертон Сена, Джим Кларк, Джеки Стюарт, Емерсон Фитипалди, както и Михаел, [Хуан-Мануел] Фанджо – те изникват в съзнанието. Някои от тях са постигнали само частица от успехите на Михаел по отношение на (спечелените) първенства. Съществува нещо неуловимо, което определя величието – не са просто резултатите. А според мен Себастиан е на път да стане един от най-великите пилоти на всички времена – обяснява Нюи.
Той споделя освен това, че смъртта на Сена все още го преследва. Бразилецът загина на 1 май 1994 г. на пистата Имола, ден, след като на трасето загуби живота си и Роланд Ратценбергер. Тогава той бе пилот на Уилямс, а Нюи – главен конструктор в тима.
– Случилото се през онзи ден, какво причини инцидента все още ме преследва до ден-днешен. Повредата на кормилната щанга – дали тя е причината или се е случила по време на катастрофата? Няма съмнение, че беше пукната. Всички данни, всички камери на пистата, онбордът от болида на Михаел Шумахер (който бе зад Сена) не показват поведение, подсказващо за подобен проблем. Задната част на колата първоначално занесе, Аертон я улови и едва след това автомобилът отиде направо. Същото нещо понякога се вижда на овалите в Щатите, но не е симптоматично с повреда на кормилна щанга – разказва Нюи.
Конструкторът трудно преживява и факта, че легендарният бразилец се присъедини към Уилямс с цел да спечели четвърта титла, а колата му не бе достатъчно добра в началото на сезона. Сена загина в третата си надпревара за екипа и нямаше възможност автомобилът да се подобри:
– Аертон определено имаше присъствие. Около него имаше аура, нещо трудно за описание. Мисля, че едно от нещата, които винаги ще ме преследват, е, че за съжаление болидът за 1994 г. не бе добра кола в началото на сезона. Аертон опита да извлече от нея неща, на каквито тя наистина не бе способна. И за мен е жалко и нечестно, че бе в такава позиция. А след това, когато оправихме автомобила, той вече не бе с нас.
Нюи не за първи път споделя колко превратен е бил моментът на гибелта на Сена за него. Той обяснява нееднократно досега, че станалото е било причина да мисли дали изобщо иска да продължава да работи във Формула 1.