Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Обвиненията към стюардите в непостоянство са неоснователни, заяви Уайтинг

Обвиненията към стюардите в непостоянство са неоснователни, заяви Уайтинг

38
0
Чарли Уайтинг
Чарли Уайтинг, снимка Мирко Щанге

Рейс директорът на Формула 1 Чарли Уайтинг смята за неоснователни обвиненията към стюардите на световния шампионат в непостоянство при взимането на решения относно инциденти на пистите. Повод за изявлението му бяха случаите от Гран при на САЩ и наказанието на Макс Верстапен, вследствие на което пилотът на Ред Бул загуби подиум.

Уайтинг обясни в Мексико, че стюардите се стараят да подхождат прагматично към всеки един случай, както и че се опитват да се намесват само, когато това е наложително.

„Обвиненията в непостоянство нямат сериозна база. Единственият път [в Остин], когато безспорно бе ясно, че пилотът е спечелил предимство, той бе наказан. Можем да разглеждаме отделни обиколки, да правим сравнения, да проследим времената в сектори и там се вижда дали състезателят е получил предимство. Правим го всеки път, когато някой излезе от трасето, особено в 19-и завой [на COTA]. Сторихме го и по време на квалификацията, когато нищо не ни даде повод за тревога”, обясни Уайтинг.

„Напускането на трасето само по себе си не е наказуема постъпка. Но ако се случи при даден пилот, то той трябва да се върне на пистата внимателно и без да се е сдобил с трайно предимство. В дискутирания случай това е наистина важна формулировка. По време на тренировки и надпревари много състезатели излизат от трасето и случаите не се разглеждат от стюардите, просто защото няма такова предимство. В конкретната ситуация стюардите сметнаха, че Макс е имал полза от напускането на пистата. На практика скъси траекторията, очевидно бе извън очертанията и в същото време изпревари друг състезател. Така че решението бе доста просто от чисто техническа гледна точка. Не бе толкова лесно, погледнато емоционално, защото трябваше да бъде взето бързо.”

След случая с Верстапен част от реакциите гласяха, че наличието на асфалт в зоните извън очертанията на трасето позволяват на пилотите безнаказано излизане от пистите. Уайтинг посочи, че би било чудесно, ако съществуваше система, процедура или характеристики на пистата, предотвратяващи безотказно подобно поведение, но засега няма универсално решение на въпроса.

„Един от методите е използването на големи бордюри, но те, разбира се, са неприемливи”, продължи рейс директорът. „От години няма зони с чакъл. Затова и настоящите бордюри са малко по-високи от предишните. Ситуацията се усложнява и от факта, че организаторите се стараят пистите да са удобни едновременно за няколко типа коли, за мотори и т.н. На COTA се трудят невероятно упорито, за да позволят съвместното съществуване на толкова различни категории.”

Уайтинг посочи, че лично според него подходът на нулева толерантност спрямо излизанията от трасето би довел до допълнителен и излишен хаос.

„Състезателите го правят безброй пъти по време на състезание и трябва да наблюдаваш всеки завой във всяка обиколка за всеки пилот с изключителна прецизност. С цялото ми уважение към други категории, това не ни е нужно във Формула 1. В противен случай след надпревара пред офиса на стюардите ще има опашка от хора, искащи да дискутират дали е трябвало да бъдат наказани или не. Не мисля, че F1 има нужда от подобно нещо. Ако Стратегическата група го поиска и развие правилата в тази посока, ще работим по този начин. Но в момента няма такова изискване.”