Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Олимпиецът

Олимпиецът

74
0

От Иван Тенчев,
Снимки: ДаймлерКрайслер и Петър Петров (сп. Автожурнал)

Атина е особено популярна това лято. Олимпиадата, европейската титла по футбол вкараха града непрекъснато в новините и не случайно Мерцедес го избра, за да представи новото поколение на своята А-класа.
По-точно избра гигантския круизен лайнер AIDAaura, който в дните на игрите е база на немския олимпийски комитет.
Комбинацията отново бе намерена добре, защото връзката на малкия модел със спорта и духът на победителите е ярко изразена.
Точно както Фосбъри скочи за първи “назад” през 1968 г., А-класата бе крачка в неизвестното за щутгартци. Дойдоха първите аплодисменти, но след това и първият провал (лосовият тест). Мерцедес обаче не само, че го отстраниха, като преработиха модела, но и го направиха най-сигурния и стабилен на пътя автомобил в тази категория – също както бегачката Гейл Дивърс, която стана шампионка, след като преди това лекарите искат да й отрежат крака или плувеца Джони Вайсмюлер, който като дете е болен от рахит, а след титлата игра Тарзан.
Тръпки ме побиват по време на представянето на колата в гигантския театър с над 500 места на осмия етаж на кораба, докато професор Юрген Хуберт открива церемонията на фона кадри именно от скоковете на фосбъри, плуването на Марк Шпиц и акселите на Катерина Вит.
Шефът на Мерцедес не е многословен и просто ни съветва: “Този път прочете внимателно прескита, господа”.
Но преди това излизаме отвън, където върху най-горната палуба с площ 3 450 кв. м басейните са покрити със специално построени конструкции, а върху тях е новият модел. По-точно – върху тях са новите модели, защото мястото е толкова голямо, че са разположени не един или два, а цели четири автомобила.
В центъра е първата голяма новост в гамата – за първи път има версия с 3 врати. До нея са и моделите с 5. Първото впечатление е, че новата А-класа не се различава драстично от досегашния модел – линиите са по-модерни и по-остри. Придадена е повече динамика с издуването на калниците, с изтеглянето на решетката, има повече агресия в новите фарове, но като цяло еднообемният силует е запазен, характерните елементи за Мерцедес също. Сядам в колите една след друга, а лайнерът вече пуска котви около остров Хидра – дотам ни е отвел, докато тече представянето. И тук нито за миг не може да се почувства друго освен усещането и мириса на въздуха в един Мерцедес.
Елементите са още по-изпипани, материалите – по-качествени, усещането е за още по-луксозно обзавеждане. Сядам на задните седалки и във версията с 3 и в тази с 5 врати – приятно е. Има достатъчно място, главата ми не опира в тавана. Не усещам, че съм в най-малкия Мерцедес.
По-късно, както ни посъветва проф. Хуберт, зачитам прескита, оставен вечерта в раница закачена на вратата пред каютата ми, която е едно от общо 633.
Колата е удължена с 232 мм, по-висока е с 45 мм от досегашния модел.
Мястото за раменете e увеличено с 97 мм, за лактите – с 95 мм, а коленете отзад имат 30 мм по-голяма възможност за разположение във височина.
След 7 години в продажба и над 1,1 млн. реализирани автомобила А-класата е популярна сред много различни типове клиенти в Европа и промените са насочени към тяхното увеличаване. Спортната триврата версия например е определено още по-динамично, младежки, юпи-ориентирана. Тя стартира през есента на пазара и е с най-ниската цена от всички продукти на Мерцедес – 17 623 евро.
Базовата версия с 5 врати започва от 18 502 евро. Базова за А-класата означава – стандартен климатик, мултифункционален волан, електронно серво с променлива характеристика, ЕSP, адаптивни амортисьори към ситуацията на пътя във всеки един момент, адаптивни въздушни възглавници и колани според удара и теглото на пътниците.
Още в тунела към гигантския бар, в който тече коктейла преди премиерата ми правят впечатление няколко неща – задната ос с дъгообразно извита греда. Специалните амортисьори, които нямат електронен контрол на твърдостта, а този показател се променя чрез авангардно разработено бутало на амортисьора. При него каналите вътре са така конструирани, че при резки проми течността се блокира и характеристиката се “втвърдява”, а при плавен ход в средната зона има преминаване и от там мекота на движението. Заедно със задължителната за А-класата електронна стабилизираща програма това би трябвало да направи движението още по-приятно и сигурно, още повече, че колата е по-дълга.
Изложени са и част от наистина сериозната гама от двигатели, с която излиза модела през септември. Те ща са общо 7 на брой, отново специфично разработени като част от така наречената концепция “сандвич” на колата. Наклонени са и слизат под краката при удар. Като цяло мощността на гамата е нараснала с 38% спрямо сегашните варианти, а въртящият момент е увеличен с 46%. Това са впечатляващи цифри. Три са напълно новите дизелови мотори със система за захранване под високо налягане Common Rail. При Мерцедес те имат означение CDI и вече работят с налягане в системата от 1600 бара, което позволява много по-прецизно впръскване и множество пилотни подавания, както и среден разход в рамките на 4,9 до 5,3 литра гориво.
В гамата е и нов бензинов турбодвигател със