Нови двигатели и задвижващи системи, скачане на бюджетите и страх за бъдещото развитие на спорта – тези теми са непрекъснато в центъра на вниманието на новините около Формула 1 по-малко от месец преди началото на тестовете преди следващия сезон в Гран при. В последните дни на 2013 г. мнението си по тях изразиха (отново) управляващият търговските права на спорта Бърни Екълстоун, президентът на Ферари Лука ди Монтедземоло, шефове на отбори и пилоти.
Още по време на сезона обаче ClubS1 потърси отговори при един от най-интересните хора в падока – Отмар Шафнауер. Главният редактор на изданието Иван Тенчев се срещна с него там, където той работи – на пистата и гледната точка на един от ръководителите на Форс Индия е особено интересна предвид предстоящите сериозни промени в F1. Интервюто с Шафнауер е публикувано в брой 165 на списание ClubS1.
Впечатляващото представяне на Форс Индия този сезон бе повод да се срещна с един от най-ерудираните инженери в падока – Отмар Шафнауер. Това е човекът, който управлява целия техническият екип на тима на пистата по време на всяка Гран при. Той е специалист с огромен опит и изключително красноречие, с когото е истинско удоволствие да се говори за Формула 1, за нейното развитие и политика.
Шафнауер ръководеше техническите екипи на пистата в тимовете на Ягуар и Хонда. Вярно е, че те нямаха успех, но причината не бе в грешки по време на самите уикенди, а по-скоро в общата им организация, която винаги е била извън юрисдикцията на Шафнауер.
Сега с общото управление на Форс Индия се занимава Боб Фърнли, който пряко ръководи оперативната работа. Босът Виджай Маля се грижи за финансирането на екипа и неговите позиции в развитието на спорта.
Шафнауер е много популярна личност в падока на Формула 1, защото винаги е бил сред хората с най-ясно дефинирани позиции относно промените в нея и посоката й на развитие.
Американец по паспорт, той е роден в Румъния на 13 август 1964 г. Когато е на 7 години, семейството му се заселва в Детройт. Там той израства и се дипломира като машинен инженер. Веднага, след като завършва Детройтския университет, започва работа във Форд през 1986 г. Запален е по спорта и през 1991 г. изкарва курс в училището за пилоти на Джим Ръсел и участва в състезания от Формула Форд.
Само две години по-късно се издига в йерархията на концерна до програмен мениджър на Форд в Съединените щати и спира със състезанията.
Месеци по-късно Ейдриън Рейнър му предлага да поеме поста на изпълнителен директор в новосъздаващия се тим на Бритиш Американ Рейсинг, който се готви за участие във Формула 1 през 1998 г.
Проектът е изключително амбициозен. Изграден е около световния шампион Жак Вилньов. Мощно е финансиран от цигарения гигант Бритиш Американ Табако. Шафнауер приема да се впусне в спорта вече като ръководител. В тима на БАР изкарва три години преди през 2001 г. Боби Рейхъл да го покани за оперативен директор в тима на поетия от него, не по-малко амбициозен тим на Ягуар. И там обаче нещата не се получават и след като Рейхъл е освободен, същата съдба има и Отмар. Само след няколко месеца без работа обаче, Шафнауер получава предложение от Хонда, да се върне в Бракли (централата изградена от БАТ). Тимът е купен от японците и той е поканен да поеме функции си на оперативен директор.
Шафнауер остава Хонда до последният ден на съществуването на тима, който компанията закри изненадващо в края на 2008 г.
През 2009 г. Шафнуер работи в компания за софтуерни продукти, свързани с автомобилизма, а през юни влиза в гиганта iPhone, които правят приложение за F1. Буквално седмици след като е постъпил на новата си работа Отмар получава покана от Виджай Маля да се върне във Формула 1 и да поеме управлението на пистата в тима му. Така на 2 ноември Шафнауер подписва новия си договор и започва работа във фабриката до пистата Силвърстоун.
След поредното заседание с инженерите между двете тренировки в петък, той идва за нашето интервю и с усмивка обявява, че сега вече е на наше разположение.
– Нека започнем от там – вашата гледна точка към всичко, което се случва през този сезон?
– Имахме много силно начало на сезона, колата ни бе много бърза, но за жалост допуснахме твърде много оперативни, стратегически грешки в състезанията. Пилотите ни също направиха грешки, на стартовете, инциденти. Въпреки това спечелихме доста точки, но не оползотворихме потенциала, който имахме. След това гумите се промениха и ние не успяхме по най-добрия начин да се адаптираме към промяната в тях и загубихме позиции. Отново направихме добри състезания, като това на Спа, но пак имаше и инциденти, лош шанс, който ни попречи.
– Вие бяхте сред тимовете, които остро възразяваха срещу промяната в гумите.
– Така е, защото ние хвърлихме огромни усилия и ресурси през зимата да разберем как да използваме гумите по най-добрия начин. Работихме страшно много на 8-точковия стенд по окачването, докато други си гледаха само аеродинамика. После критикуваха гумите и те бяха променени. Въпреки това, пак направихме добри състезания, в които и двете ни коли влизаха в точките. Но сега наистина изпитваме много трудности да разберем работата на гумите, да ги използваме добре и да стигаме Q3, да печелим по-предни места. Но все пак сме само на няколко точки от пето място и то е абсолютно възможно. Това е голямата ни цел – да завършим първенството зад първите 4 топтима.
– Дълго време се борехте за тази позиция с Макларън, повлия ли това на отношенията ви с тях?
– (Широка усмивка) Нее, по никакъв начин, наистина бе приятно да сме пред тях, но нищо не се е променило. Ние имаме отлични връзки, които са много ясни и от полза и за двете страни през последните години. Получаваме от тях скоростни кутии и хидравлични системи, които са точно определен брой и са сравнително идентични за цялата Формула 1. Така освобождаваме наши ресурси, те получават пък допълнителна информация за своите продукти. Ползваме и техния симулатор, но знаете, че според сегашния регламент всеки тим сам прави своя автомобил.
– В тази връзка вашият екип не спира да нараства, защото все повече неща всеки във Формула 1 прави сам. Колко човека сте вече и кои са последните новости в Силвърстоун?
– Вече сме 330, среден по големина тим сме, а последно обновихме нашата CFD инфраструктура. Добавихме капацитет от порядъка на 5-6 тераблока и в момента реално имаме 3 пъти по-големи възможности в тази област отколкото преди. Всъщност това е най-голямата промяна, която впрочем е много сериозна. Подобрихме и ефективността на нашия аеродинамичен тунел. В него можем да тестваме по-големи модели (60%), което ни позволява и да работим с гумите за тунели и да имаме повече информация за тях и работата им с колата. Всъщност имаме развитие във всяка област.
– Вярвате ли, че наистина може да победите Макларън? Твърди се, че във Формула 1 всеки постига такъв успех, каквито съоръжение има?
– Да, вярваме, че можем да ги победим и да станем пети в първенството, въпреки по-малките си ресурси. Имаме обективни предпоставки за това, защото знаем какво трябва да направим и се концентрираме върху него. Наистина мисля, че имаме шанс ако успеем да подобрим набелязаните параметри.
– Означава ли това, че ще останете по-дълго концентрирани върху колата за този сезон при положение, че много от екипите вече напълно се ориентираха към следващия?
– Следващият сезон е огромен шанс за всички, защото правилата се променят много и ние имаме шанс да постигнем голям успех, ако намерим най-верните решения. Истината е, че никой не знае какво ще стане догодина, кой колко добра работа ще свърши. Можем да свършим прекрасна работа, можем да се справим добре, но може и да не успеем. Надяваме се обаче да намерим най-добрите решения. Успех в настоящия сезон и верни избори в него ще ни осигурят по-добра база и за догодина.
– Имате предвид финансова, при по-предно класиране?
– Не само, технически също, защото аеродинамиката и гумите няма да са чак толкова различни.
– Добре, какво мислите за финансирането във Формула 1? Вие сте американец и чудесно знаете как се финансират клубовете в NBA или NHL. Най-слабите избират първи от талантливите млади играчи, има общи спонсори. Познавате и начина на разпределение в НАСКАР.
– Формула 1 отдавна е свързана с огромни пари, неимоверно много. Отдавна смятам, че е крайно време да се въведат ограничения в бюджетите и успехът да се определя не от парите, а от идеите от организацията на един тим, от неговата работа, от неговите пилоти. Бяхме много близо до това да осъществим подобно нещо в спорта и той със сигурност ще е по-интересен, но големите отбори се противопоставят, защото те не искат да се промени днешната ситуация, в която всичко зависи от парите и печели този, който влага най-много.
– Вярвате ли, че наистина може да се контролира въвеждането на таван на бюджетите? Водеха се много спорове кой тип дейност ще е на екипа, кое ще е разход на компания-майка и т.н.?
– Разбира се, че може да се контролира. Ние сме редовни компании, плащаме своите данъци, имаме точни отчети за приходи и разходи. Напълно реално е всичко да се проверява, в крайна сметка има данъчни служби, има договори и ако ги нарушавате, отивате в затвора, нали така. Затова казвам, че всичко може лесно да се контролира. Вижте каква е ситуацията с хората, които преминават от един екип в друг. Те носят със себе си много знания и тайни от друг екип и не е нужно полицай да седи зад тях и да ги гледа какво правят. Направили сме си вътрешен регламент във Формула 1 и горе-долу всички знаем какво може да се пренася и какво не.
– Вие сте единственият американец на висока позиция във Формула 1, май сте и единственият изобщо в Гран при. Защо тя вече не е така популярна отвъд Океана, някога имаше по три състезания в Щатите?
– Не, не съм единственият американец във Формула 1. Всъщност има още момчета в отборите, във ФOM, но наистина не сме много и причините за това са поне три. Формула 1 изисква човек да живее в Европа и в същото време да има образование, опит и т.н. Когато човек вече е изградил своя живот в Щатите, има семейство е много трудно да реши да се премести в Европа, още повече, че в Америка има толкова отлични възможности за работа. Има НАСКАР, Индикар и в тях съществуват прекрасни възможности за работа в нашия бранш.
– Но преди сякаш Формула 1 беше по-популярна.
– Не бих казал. И в Индианаполис, и особено миналата година в Остин пистата беше пълна. Само в петък имаше 50 000 зрители, в събота поне 60 000, в неделя – над 100, имаше страхотен ентусиазъм. Телевизионната аудитория нарасна. Сега всяко състезание се гледа от над 1 млн. души по NBC, но и преди по Speed гледаха много хора. Щатите в крайна сметка са огромна страна, има хора с много различни интереси. Да, НАСКАР е много популярен, но Формула 1 също има немалка публика, не случайно догодина ще има старт и в Ню Джърси (впоследствие се оказа, че няма да има – б.р.). Нямаме проблем с това, а по-скоро с отличните възможности за работа в Щатите.
– Нека завършим с пилотите и политиката и в тази област във Формула 1. Форс Индия е един от малкото екипи извън топ 3-4, които не избират пилотите си според спонсорските им договори, а в същото време непрекъснато се шуми около финансови проблеми на вашия собственик Виджай Маля.
– Това са два различни въпроси. Първо, глобалното развитие на бизнеса е такова, че не всички видове дейност днес вървят добре. Но ако имаш някъде проблеми, това не означава, че всичките ти дейности не вървят. Г-н Маля има много различни компании с различни резултати. Дейността му във Формула 1 заедно с партньорите от Сахара се развива без никакви сътресения и нашето финансиране няма връзка с други дейности. В същото време ние никога не сме смятали, че трябва да търсим финансиране от състезателите. Виждането ни е, че просто трябва да търсим възможно най-добрите опции, за да постигнем по-добър резултат. Много пъти ме питат дали нямаме интерес да ангажираме млад индийски пилот, например, чиято подкрепа очевидно ще е много голяма и аз винаги съм отговарял, че ако имаме достатъчно добър състезател, няма да се колебаем да го ангажираме.
Благодаря на Отмар Шафнауер за отделеното време, остава време за бърз обяд преди следващата тренировка и новите предизвикателства пред екипа му.