Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Повечето ключови решения за 2015 г. са взети, заяви Джеймс Алисън

Повечето ключови решения за 2015 г. са взети, заяви Джеймс Алисън

78
0
Джеймс Алисън

Техническият директор на Ферари Джеймс Алисън се срещна с представители на медиите в дните преди Гран при на Италия. Официалният сайт на Скудерията публикува част от въпросите към него и отговорите му.

– Много се говори за задвижващата система, двигателят отнася повечето укори. Наистина ли в това е проблемът? Какво липсва на F14 T?

– В основни линии изоставаме от Мерцедес по отношение на мощността, но и като аеропритискане. Трудно е да се посочи в проценти кое колко влияе, тъй като автомобилът като цяло не достатъчно конкурентоспособен. Трябва да работим по всички аспекти. Не става въпрос единствено за двигател или аеродинамика, а и за окачване, за други системи. Всяка част от колата трябва да бъде подобрена, за да бъдем по-силни догодина.

– На какъв етап сте с болида за 2015 г.?

– Повечето ключови решения за конструкцията са взети. Избрали сме кой път да следваме в следващите месеци. В началото на проекта решенията се отнасяха до това по кои области от колата да се работи, за да станем отново конкурентоспособни. Определихме архитектурата на автомобила и тепърва ще се трудим по всичко.

– Много неща ли ще се променя?

– Ще е различен болид във всеки аспект.

– Фернандо [Алонсо] каза, че работи по подновяването на договора си. Колко важно е да разполагате с пилот като него?

– Отбор като Ферари винаги има нужда от първокласен пилот и тук винаги е имало такъв. В екипа са карали шампиони от калибъра на Фернандо, целта ще продължи да е тази. Да разполагаш с пилот като него е голямо предимство, защото способностите му не подлежат на съмнение. Освен това той познава превъзходно компанията и така улеснява работата на всички.

– Какви са реалистичните цели за Монца с настоящата кола?

– За да се посочи реалистична цел за представянето на F14 T на Монца, човек трябва да погледне станалото на Спа-Франкоршамп, тъй като характеристиките на двете писти са подобни, въпреки че на Монца двигателят има може би по-голямо значение спрямо аеродинамиката. Като цяло можем да очакваме ниво като това на белгийското трасе. Подобрихме няколко неща от миналото състезание досега, но останалите отбори също ще имат напредък и е трудно да се предвижда, че редът ще е различен в сравнение с видяното в миналата надпревара.

– От оставащите писти има ли една, на която може да се надявате в по-голяма степен на победа?

– Човек трябва да е реалист. На всички трасета досега имахме значително изоставане – обикновено над секунда – спрямо Мерцедес. Така че смятам, че те трябва да допуснат голяма грешка, за да имаме шанс за победа. А за да постигне такава, дори да извадим късмет, би било страхотно за нас. Целта ни обаче е да се концентрираме върху подобрение на болида на всяка писта. Със сигурност през последните два-три напреднахме в тази посока и това се потвърждава от факта, че и двамата ни пилоти бяха далеч по-конкурентоспособни в сравнение с началото на сезона. Надявам се тенденцията да продължи. Но за победа ще ни е нужен късмет.

– След грешката на грида на Спа с колата на Фернандо работите ли с [Марко] Матиачи за промяна на работните методи?

– Да, работим заедно да използваме максимално всяка възможност, която се появи. В същото време обаче издръжливостта на болида ни всъщност никога не е била слаба страна. Мисля, че сме финиширали в повече състезания от съперниците си. Нямаме отпадания отпадания заради технически проблеми. На писта екипът ни е сред най-силните в този аспект. Отборът не допуска много грешки. На Спа имаше технически проблеми, което ни помогна да открием някои пропуски в организацията.

– Колко може да се навакса през 2015 г., като се има предвид, че е разрешена промяна на 48% от двигателя? Настигането на Мерцедес реалистична цел ли е?

– Вярно е, че не може да се промени всяка част от агрегата, но в правилата е посочено, че повечето компоненти, за които това ще е разрешено, влияят на представянето. 48% не е задължаваща стойност и може да е подвеждаща, ако се вземе предвид какви са реалните възможности за подобрение на задвижващата система. Всъщност проблемът не е в правилата, а във времето, необходимо за елиминирането на толкова голяма разлика. Ето защо трябва да използваме максимално всяка налична минута от сега до хомологацията, която ще е на 28 февруари 2015 г. Но както посочих в началото, не става въпрос само за подобрение на двигателя. Шасито трябва да си пипне, окачването, всяка част от болида. Не знам дали можем да наваксаме разликата само за една година. Опитваме се, но както Матиачи отбеляза, се трудим в средно- и дългосрочен план, не само в краткосрочен. Той иска да изведе отбора отново начело и да го задържи там в продължение на много години. Работим колкото се може по-упорито за догодина, за да разполагаме със значително по-добър автомобил. В същото време полагаме основите, които да превърнат Ферари в стандарт за Формула 1.