Алдо Коста смята, че проблемите на Ферари идват от много сериозни грешки при взимането на решения.
Конструкторът пое техническия отдел в Маранело след напускането на Рос Браун и остана на този пост до май 2011 г. Точно Браун го привлече в Мерцедес след уволнението му от Скудерията, като двамата работиха по болида F1 W05 Hybrid, който доминира този сезон във Формула 1.
Коста обясни пред италианския журналист Лео Турини, че работата във Ферари е един от най-щастливите периоди в професионалния му живот.
– Бях в компания, която е истински мит. Не ми харесва какво се случва с тях, въпреки че ме уволниха по начин, който не смятам за особено елегантен. В Маранело има още хора, към които питая топли чувства и ме боли да ги виждам в такава сложна ситуация. Оставих приятели там, не ми допада да имат проблеми. Направени са обаче стратегически грешки. Говоря за концептуални пропуски – много големи. И, разбира се, не винаги са взимали най-добрите решения по отношение на хората. Ще ви дам пример. През 2008 г. от състезателния департамент пуснахме молба за построяването на нов аеродинамичен тунел. Смятахме, че е важно да останем конкурентоспособни. Беше ни казано, че не е така и няма нужна (от нова тръба). Във Ферари всички решения – и за стратегията, и за хората – винаги са били взимани от президента Лука ди Монтедземоло. Честно казано, той ги взимаше, когато тимът печелеше всичко, както и когато спря да побеждава – обясни конструкторът.
Изказването на Коста напълно потвърждава теорията на нашия колега Паоло д’Алесио. В брой 173 на списание ClubS1 публикувахме негов материал, в който подробно бе описана историята с вземането на погрешни решения във Ферари. Подробности за конкретните технически решения на Скудерията може да намерите в новия брой на изданието (174).
Коста допълни, че не очаква Ферари скоро да оправят ситуацията в Маранело. Той лично очаква Ред Бул да са основни съперници на Мерцедес догодина, а не италианският тим.
Конструкторът коментира освен това историите около Фернандо Алонсо и това дали ще сменя Ферари с друг тим:
– Смятам Фернандо за наистина велик, когато е в болида и кара. Извън автомобила никога не съм успявал да го разбера. За мен той е характер, който не мога да дешифрирам, енигма. Но Фернандо няма да идва в Мерцедес. Не виждам защо [Люис] Хамилтън би искал да напусне отбор като нашия. Признавам, че радио съобщението (по време на Гран при на Унгария – да пусне съотборника си Нико Розберг – б.р.) звучеше зле отстрани, но бе логично: Нико скоро трябваше да влезе в пита за смяна на гуми, бе по-бърз. Имаше причини да помолим Люис да го пусне. Но повярвайте ми, никога не е имало задни мисли или някакъв зъл умисъл. Уверявам ви, че Мерцедес нямат предпочитания между Хамилтън и Розберг. Това не е в интересите ни. Всъщност отборът има много строга директива: тъй като и двамата пилоти са крайно конкурентоспособни и искат да се борят във всяко състезание, ние сме длъжни да им даваме абсолютно еднакви като характеристики коли.
Решенията в Мерцедес за тазгодишната им кола са сред най-интересните на грида. Управляващият директор на Мерцедес AMG High Performance Powertrains в Бриксуърт Анди Коуел разказва да тях в ексклузивно интервю за новия брой (174) на Club S1.