Бившият президент на ФИА Макс Мозли за катастрофата на Жул Бианки по време на Гран при на Япония пред Скай Спортс.
– Формула 1 правил ли всичко както трябва, за да осигури безопасността на пилотите?
– Мисля, че да. Смятам, че станалото на Сузука е малшанс, необичаен инцидент и в случая не мога да виня никого от хората там – маршалите или рейс директора. Всичко бе сторено така, както трябва.
– Видяхме катастрофата на Адриан Сутил и удара му в бариерите. Какъв е протоколът за пускане на кола за сигурност?
– Първото, което се случва при инцидент, е изграждане линия на защита – първата част от нея са жълти знамена, защото е ясно, че може да има други болиди зад катастрофиралия и те трябва да бъдат уведомени, че има излетял автомобил. Така че първо се показва жълт флаг, след това двоен жълт флаг, като това трябва да повиши степента на внимание у пилотите. Двоен жълт флаг означава „намали веднага и бъди готов да спреш” – това се случва обикновено, когато има нещо на пистата. Сейфти кар се пуска ако маршалите не могат да се справят с обструкцията или опасността при двоен жълт флаг.
– Необходимо ли е разрешение, за да изведат маршалите трактор/кран на пистата?
– Да, нужно е разрешение и то се дава от рейс директора. Но има една общо-взето автоматична процедура, ако кола излети и стане опасност за останалите, тъй като друг болид може да се удари в нея и ефектите са непредвидими. При нея катастрофиралият автомобил се изтегля колкото се може по-бързо. Изпраща се трактор, който да го направи, но преди това се показва поредица знамена на предходния маршалски пост – неподвижно, размахано и ако е необходимо двойно жълто, като те трябва да предупредят състезателите какво се случва и че трябва да намалят, да вземат предпазни мерки, защото ако излетят на същото място на първо място са опасност за маршалите.
– Като се имат предвид предупрежденията за времето, какви решения можеха да вземат ФИА и организаторите относно старта на състезанието?
– Ако някой бе поискал преместване (на старта), щеше да има дискусия. Но в подобни ситуации е много трудно да се направи промяна, защото няма гаранция, че два часа по-рано няма да вали. Може да се получи така, че началото да се окаже в опасен момент вместо по-сигурен. Преместването на старта всъщност не бе решение.
– Но кой щеше да има финалната дума за подобна промяна?
– ФИА. Всичко, свързано с безопасността, е работа на ФИА – дори до отмяна на състезание заради времето и отлагането му за следващия ден. По принцип няма желание да се правят подобни неща, но ако възникне проблем относно безопасността, се върши всичко необходимо.
– Жул Бианки бе откаран до болницата с линейка, а не с хеликоптер? Какво мислите за това?
– Това е медицинско решение – ако хеликоптерът не може да лети, не пускат колите. При наличие на травма на главата понякога е много опасно да транспортираш човека по въздух, където налягането пада и ситуацията се влошава… Докторите решават дали е безопасно или не да откарат някого с хеликоптер. Медицинско решение е и се взима на място.
– Сигурността на колите се подобри невероятно много през последните 20 години. Но какво още е необходимо да се направи?
– По въпроса се работи непрекъснато. Но в този конкретен случай не мисля, че каквито и да са предпазни мерки щяха да помогнат. Разбрах, че е попаднал под трактора и това е предизвикало опасната ситуация. Остава да видим какво ще установи разследването. Но в съвременната Формула 1 трябва да се случат едновременно няколко нещо (за да се стигне до подобен инцидент): тук има трудни условия, трактор на пистата и поради някаква причина пилотът не е видял жълтите знамена. Изглежда не е намалил, след като би трябвало да го стори. Остава да разберем защо е станало това, но жълтите флагове със сигурност са показани и е било нужно да свали скоростта, да няма риск да излети, но явно това не се е случило.