Начало Video Първият VW ID.3 с рекорден пробег на електричество – от Цвикау до...

Първият VW ID.3 с рекорден пробег на електричество – от Цвикау до Швейцария

1702
0

Шампионът по икономично шофиране Феликс Еголф пропътува разстоянието от Цвикау до границата с Швейцария зад волана на първия ID.3. Той потегли с версията със средния размер акумулаторна батерия (с автономен пробег от 420 километра според изискванията на WLTP) от завода на Volkswagen и измина разстоянието от 531 километра до швейцарския град Шафхаузен само с едно зареждане на батерията, регистрирайки рекорден пробег.

Феликс Еголф е представител на на така наречените „хипермайлъри“. Така наричат автомобилните пилоти-изпитатели, чиято основна цел и занимание е постигането на възможно най-ниско енергопотребление и съответно най-продължителен автономен пробег на конкретен модел автомобил. Пенсионираният пилот от гражданската авиация буквално „се носи“ по пътищата, сваляйки непрекъснато крак от педала на газта и пускайки автомобила да се движи по инерция. Това е много ефективен подход за икономия на гориво или на електрическа енергия в конкретния случай.

За своето най-ново приключение Еголф избра напълно електрическия ID.3 на Volkswagen

Основният въпрос преди пътешествието от около 530 километра от Германия до Швейцария бе колко далеч всъщност стига границата на автономния пробег при новия електрически модел. За да разбере това, Еголф потегли от Цвикау в провинция Саксония. Градът е с население от 90 000 жители, много от които работят в завода на Volkswagen Sachsen GmbH. Тук традициите на автомобилното производство достигат повече от 100 години назад в миналото, когато в Цвикау се произвеждат и небезизвестните Trabant.

Напълно в унисон с прословутата саксонска точност, швейцарецът Еголф бе очакван на главния портал на завода от един от първите произведени екземпляри ID.3 във вариант с акумулаторна батерия със средния капацитет от 58 кВтч. След кратко представяне и запознанство, електромобилът бе натоварен добре с два куфара плюс пълно оборудване и снимачна техника за фото и видеоснимки, включително фотографски дрон.

Според официалните данни на производителя, пробегът на ID.3 с напълно заредена батерия е 420 километра. Те обаче следват изискванията на изпитателната процедура WLTP, които не предполагат наличието на багаж и вземат предвид само теглото на водача. Феликс Еголф, операторът и цялата снимачна екипировка тежат почти 250 килограма. Опитният шампион по икономично шофиране нямаше намерение да допуска това да му попречи. Намерението му бе да докаже, че заводските показания за пробега могат да се постигнат дори и при наличието на допълнително тегло на борда.

Пътешествието в преследване на рекорда започна в ранни зори, малко след 5 часа

Още след първите сто метра стана ясно по какво се различават „хипермайлърите” като Феликс Еголф от останалите водачи по пътищата. Той следеше и преценяваше внимателно всеки детайл от обстановката на пътя в далечна перспектива. Сред използваните похвати бе избягване на спирането при възможност – с цел да се съхрани инерцията и автомобилът да се движи постоянно и с минимални загуби. Средната скорост на движение бе 56 километра в час.

Особено впечатляващ бе подходът на Еголф към кръгови кръстовища. Малко преди тях той превключва от позиция „D“ в положение „N“ на скоростния лост, при което ID.3 практически полита без съпротивление към набелязаната цел. При необходимост излишъкът от скорост се „обира” леко само с рекуперация, която възстановява излишната енергия обратно в акумулаторната батерия. Една от характерните особености и предимства на новия ID.3 е способността му да разпознава кръговите кръстовища и знаците за ограничение на скоростта самостоятелно и съответно да намалява скоростта без необходимост от намеса от страна на водача.

Навигацията, дневните светлини, радиоуредбата и вентилацията бяха включени през цялото време. В края на краищата, комфортът не трябва да страда дори по време на подобни маратонски тестове. Първата половина от маршрута се състоеше главно от продължителни магистрални отсечки, на които ID.3 се настани спокойно в дясната лента.

Благодарение на разнообразния релеф с постоянни изкачвания и спускания на германската магистрала A9 по склоновете на планината Фихтелгебирге се разкриваха и възможности за по-дълги фази на движение по инерция

По височините ID.3 обикновено се изкачва с доста непринудено темпо, което съхранява максимално енергията и не топи показанията на оставащия пробег на арматурното табло. Това поведение има и други добри страни.

„По този начин човек възприема обстановката по-пълноценно и всъщност вижда повече“, сподели Феликс Еголф. „Бавното движение се отразява добре. Главата ти се изчиства.“

Изгубената на изкачване енергия се възстановява частично от рекуперацията при спускане.

Еголф наистина хареса новия ID.3

Според него арматурното табло с неговия голям и леко обърнат към водача централен екран е много функционално и дава възможност за интуитивно управление. Допаднаха му още футуристичният дизайн, ниският коефициент на въздушно съпротивление и мощността от 204 к.с на новия електромобил на Volkswagen с неговото практически безшумно задно предаване.

„Освен това ми допада безупречното цялостно поведение на пътя, стабилността в завой и чудесното движение по инерция“, посочи 63-годишният изпитател.

При километър 87, в баварския град Хоф, 19 процента от капацитета на акумулаторната батерия вече бе изразходвана. Индикаторът за оставащия пробег отчиташе 346 километра, но до желаната крайна цел има още цели 444 километра. Очевидно дойде моментът Феликс Еголф да впрегне в действие всичките си умения. Маршрутът преминаваше през прочути туристически забележителности като Байройт, Нюрнберг и Улм, където след почти 400 изминати километра в екипажа се усета известно облекчение. За първи път след старта оставащият пробег съответстваше на разстоянието до крайната цел на пътуването в Шафхаузен.

С приближаването до швейцарската граница оставащата в акумулаторните клетки енергия ставаше все по-оскъдна и атмосферата се понапрегна

Създаден бе авариен план В и като предпазна мярка бяха направени проучвания в навигацията относно местоположението на най-близката зарядна станция. В крайна сметка обаче „хипермайлърът” се довери на инстинктите си. След преминаването през митницата продължи да шофира напълно спокойно и невъзмутимо, въпреки че индикаторът на батерията показваше 2%, а до финала все още имаше повече от десет километра.

Накрая напрежението стана почти непоносимо. В крайна сметка обаче рискът бе възнаграден: след девет часа и половина шофиране и 531 изминати километра първият ID.3 в Швейцария стига до автокъщата AMAG в Шафхаузен.