Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Пестенето на гуми в Q3 – проблем за Ферари, но не и...

Пестенето на гуми в Q3 – проблем за Ферари, но не и за Мерцедес и Рено

64
0
Дженсън Бътън

Тактическото пестене на гуми в последната част на квалификациите от Формула 1 се превърна в проблем за едни отбори и рутинна процедура за други. Днешната сесия (за Гран при на Япония) бе поредната, в която Q3 бе битка между Ред Бул и Макларън. Ферари участваха според силите си, но останалите четирима пилоти в топ 10 не дадоха времена.

Камуи Кобаяши (Заубер) започна бърза обиколка, но не я завърши. Михаел Шумахер (Мерцедес) явно имаше намерение да направи такава, но не успя, след като се озова в нелепа ситуация на последния завой на Сузука. Пилотите на Рено Виталий Петров и Бруно Сена пък въобще не излязоха от бокса. Това породи необичайно остра реакция, изразена от шефа на Скудерията Стефано Доменикали.

Днес още веднъж видяхме автомобили – при това цели четири в Q3, които не завъртяха бърза обиколка. Далеч съм от мисълта да критикувам взелите това решение, а то е напълно разумно от техническа гледна точка. Но според мен показва, че нещо не е наред в провеждането на квалификациите и трябва да обмислим това добре за в бъдеще. Мисля, че случващото се въобще не е приятно за зрителите – а точно тук, длъжен съм да отбележа, те са невероятни. Същото важи и за телевизионната аудитория – заяви италианецът.

Мнението му бе споделено от моторспорт директора на Пирели Пол Хембри. Той обаче посочи, че заедно с хората си вече е предлагал редица различни решения, които са били отхвърлени от отборите.

Изглежда се превръща в тенденция някои коли, класирали се за Q3, да не излизат на трасето, за да спестят гуми. Затова ще работим с отборите и ФИА за намиране на приемливо за всички решение, за да избегнем занапред такъв сценарий – обясни той. – Вече сме правили предложения, но те не бяха приети от екипите. Днес обаче бе демонстрирано, че въпросът остава проблемен и се нуждае от разрешаване.

Тактиката обаче бе защитена (неизненадващо) от използващите я екипи. Вицепрезидентът моторспорт на Мерцедес Норберт Хауг дори похвали тима за свършената работа:

Михаел и отборът прецениха внимателно как да спестят гуми, а за нас е по-важно на старта на надпреварата да имаме максимум нови гуми, отколкото да подобрим позицията на грида. Благодарение на цялостната ни стратегия за сесията Михаел стигна до Q3 с по една серия в Q1 и Q2. Така утре ще има повече нови гуми в сравнение с колите пред него, а това означава множество варианти и стратегически опции.

Главният състезателен инженер в Рено Алан Перман изтъкна друга причина, поради която Сена и Петров така и не мръднаха от бокса.

Щеше да е трудно да отидем по-напред сред пилотите в топ 10. Така или иначе щеше да е крайно сложно да бием Шумахер. Затова решихме да сложим на колите типа медиум (карани) и да разполагаме с лукса да изберем с коя смес да стартираме утре следобед. Износването тук е високо, Сузука натоварва гумите. Затова адаптивността в това отношение ще ни е от голяма полза – заяви той.