Начало Дакар Петерхансел: Тази година ще има много повече дюни

Петерхансел: Тази година ще има много повече дюни

2502
0

С 14-те си победи Стефан Петерхансел е най-успешният пилот в историята на рали Дакар. Дебютира в надпреварата през далечната 1988 г. Участието му в започващото на 2 януари състезание ще бъде 34-то за него. Французинът е жива легенда и този път ще е един от тримата топ пилоти, които ще карат революционното електрическо бъги на Ауди. Другите двама са Карлос Сайнц старши и Матиас Екстрьом. В кратко интервю за пресекипа на Ауди Петерхансел, който има триумфи с мотоциклет и автомобил, разкри някои важни детайли както около карането на новия електрическия автомобил, така и около самото предстоящо състезание.

Ауди е марка с огромни традиции в моторните спортове. От рали дните на quattro през победите в Льо Ман и Формула Е, сега компанията с четирите пръстена се цели в Дакар за първи път. Какво е предизвикателството за вас?

„Аз съм голям фен не само на офроуд ралитата за издръжливост, но и на много други дисциплини в моторните спортове. Още от дните на група B се възхищавах на Ауди в рали шампионата. Сега съм горд, че съм част от състава на този екип. Има едно нещо, което винаги е отличавало Ауди – те никога не са се появявали просто така, а са се борили за победи, така е и сега.“

Вече сте в четвъртото десетилетие от кариерата си и сте участвали в голям брой разработки. Какво бихте си помислили, ако някой ви беше предсказал, че един ден ще се състезавате в Дакар с електрически с автомобил с преобразувател?

„Вероятно едва ли бих повярвал. Но най-доброто нещо след всички наши тестове досега е, че този задвижващ агрегат доставя огромно удоволствие от шофирането. Едва ли бих си помислил, че е възможно. Следователно тази идея проправя пътя на електрическите задвижвания, които стават все по-популярни и при ежедневното шофиране. В RS Q e-tron огромно количество мощност и въртящ момент са на разположение по всяко време. Никой автомобил, използващ класическо задвижване с двигател с вътрешно горене, не може да осигури такава динамика. Тъй като няма трансмисия и не ми се налага да превключвам предавките, мога напълно да се съсредоточа върху управлението при преминаване през всяко място. Акустиката все още е необичайна за мен. За разлика от моторите с вътрешно горене, енергийният преобразувател със своите скорости на въртене и неговото отражение върху шума са много по-директни при натискането педала на газта.“

Като пилот трябва да се чувствате комфортно и да сте уверен в колата, особено при вашите отсечки в Дакар. Какви съвети дадохте на инженерите по време на разработката?

„В Ауди познават отблизо електрическите задвижвания от предишните си проекти, било то с хибридно задвижване в Льо Ман или акумулаторно електрическо задвижване във Формула E. Ние, пилотите, знаем точно какви изисквания предявява рали Дакар към шасито, окачването на колелата, както и други компоненти. Всъщност имаше много идеи, не само мои, но и на останалите, които бяха включени в разработката. Нашият общ съвет беше, че надеждността е по-важна от последните десети от секундата.“

Отпразнувахте повечето си успехи с Жан-Пол Котре като ваш навигатор. Сега Едуар Буланже е вашият нов партньор. Какво цените най-много у него?

„Споделяме една и съща страст към спорта. Той идва от мотоциклетния сектор, откъдето започнах и аз. На „ти“ е с офроуд състезанията от много години. Опитен, спокоен е, нетърпелив да учи и работи на абсолютно професионално ниво. В противен случай никога не бихме могли да спечелим заедно рали Дакар 2021. Щастлив съм, че го имам до мен, защото се допълваме перфектно.“

За Aуди рали Дакар 2022 е премиера, и то с нова концепция автомобил. С оглед на миналия ви опит: какво смятате за реалистична цел?

„Умишлено не участвахме в ралита предварително. Концентрирахме се върху нашата тестова програма. Нещо повече, характерът на рали Дакар 2022 ще се промени значително поради измененията в маршрута. Това е предизвикателство, което трябва да бъде овладяно на първо място. Това означава, че успех ще е ако успеем да завършим състезанието от хиляди километри в пустинята без големи неприятности. Ако това направим, ще се радвам да стигнем челната петица.“

До каква степен наистина ще се промени характерът на ралито с новия маршрут в Саудитска Арабия?

„През 2021 г. бягахме по много каменист терен. Този януари ни очакват повече дюни. С нетърпение искам да вляза в пустинята, напомня ми за стария Дакар, в Африка. За нас като състезатели това в никакъв случай не е просто газ. За мен пейзажите, които поставят свои собствени уникални предизвикателства, са поне също толкова важни. През живота си съм карал в пустините на Африка, Южна Америка, Азия и Арабския полуостров. Мисля, че ще имаме хубаво, класическо рали в пустинята.“

Вероятно нито един друг пилот не е участвал в рали Дакар толкова пъти, колкото вие. Имате и най-много победи. Какво ви мотивира отново и отново?

„На това не е трудно да се отговори: просто е моята страст и съм воден от желанието да преоткривам нашия спорт с неговите разнообразни маршрути, пейзажи и техника отново и отново. Изобщо нямам нужда от допълнителна мотивация, за да се връщам в рали Дакар година след година.“