Peugeot 3008 е първият автомобил, базиран на платформата STLA на компанията майка Stellantis. Освен трите електрически версии гамата на модела включва мек и plug-in хибрид. Наскоро споделихме впечатления от шофирането на електрическия E-3008. Сега ще се спрем, макар и по-накратко, на бензиновия вариант с мек хибрид.
Peugeot 3008 е абсолютен фаворит на публиката. През последните седем години от френския модел са продадени общо 1,32 милиона бройки в 130 държави. Фактът, че точно 3008 е удостоен с честта да въведе новата платформена стратегия на Stellantis (STLA), говори за две неща: Първото е, че концернът и занапред ще отдава предпочитание на SUV моделите. А второто – че вниманието се насочва към осигуряването на достъпна електрическа мобилност в средния клас.
Електрическите версии са в центъра на вниманието
Платформите STLA (Stellantis Architecture) включват и двигатели с вътрешно горене. В това отношение те се различават от решения като модулния набор за електрическо задвижване (MEB) на Volkswagen. При представянето на модела акцентът, разбира се, беше върху трите електрически версии. Едната от тях – с преден двигател с мощност 210 к.с. – вече се предлага на българския пазар. Втората ще има мощност 230 к.с. и голяма батерия, която ще позволява до 700 км пробег по WLTP. Третата ще разполага и с електромотор на задния мост. Така ще се осъществява задвижване на четирите колела, а системната мощност ще е 320 к.с.
Една моделна серия се замисля, проектира и осъществява в течение на няколко години, да не кажем десетилетие. При съвременната динамика в нагласите спрямо прехода към електрическо задвижване няма да е изненадващо, ако бензиновите версии – мек и plug-in хибрид – се окажат не по-малко важни за успеха на модела от чисто електрическите. В момента 3008 се предлага с 1,2-литров бензинов мотор със 136 к.с. и 48-волтова техника мек хибрид. През септември на пазара се очаква и plug-in хибриден вариант със системна мощност 195 к.с.
Бензиновият 3008 с мек хибрид, който шофирахме, се задвижва от 1,2-литров трицилиндров мотор. Двигателят от години е извънредно широко разпространен в цялото съзвездие на Stellantis. Тук обаче той е адаптиран за 48-волтовата технология – работи по цикъл на Милър и се пълни от VTG турбокомпресор. Хибридната система включва електрически двигател (16 кВт, 51 Нм), инвертор и свързан с тях блок за управление. Те са разположени в корпуса на новата електрифицирана шестстепенна предавателна кутия с два съединителя e-DSC6. Трансмисията е разработена съвместно със специализираната фирма Punch. Рекуперираната енергия се акумулира в литиево-йонна батерия с нетен капацитет 0,4 кВтч.
Дизайн с „котешка стойка“
Външно бензиновият и електрическият 3008 са почти идентични. Разлики има само в означенията на модела, гланцовото покритие на броните и при джантите. В сравнение с предишното поколение са променени фаровете, радиаторната решетка и разбира се, логото с лъвската глава. Компактните светлини са поместени в тънък профил, който се намира над радиаторната решетка и обхожда цялата предна част.
От Peugeot сравняват силуета на модела с приклекнала хищна котка, готова да скочи. Жанрово каросерията е класифицирана като „фастбек SUV” – обтекаема (Cx 0,28), с плавно спускащ се покрив, който преминава в спойлер над задното стъкло. Проверихме лично дали това ограничава мястото над главите на седящите отзад – опасенията са неоснователни.
Peugeot 3008 в две нива на оборудване с три опции
При пазарната премиера на новия SUV на Peugeot се предлагат две основни линии на оборудване – Allure и GT. Всеки от вариантите обаче може да бъде допълнен с три пакета опции. Моделите Allure са боядисани в един цвят и обзаведени с плат/изкуствена кожа. Серийното оборудване включва система за безключов достъп, HD камера за заден ход със 180° пространствен обзор, помощ при паркиране отзад (акустична и визуална), Eco LED предни и задни светлини, 19-инчови алуминиеви джанти, Peugeot i-Cockpit с два 10-инчови дисплея (25,4 см) и мрежово свързана инфо-развлекателна система Peugeot i-Connect.
По-високото ниво GT се предлага с двуцветно лаково покритие с черен покрив и тапицерия от алкантара/изкуствена кожа. Допълнително серийно оборудване: 20-цолови алуминиеви джанти, Pixel LED фарове, преден паркинг асистент, заден капак със сензорно управление, отопляем волан, индуктивна станция за зареждане на смартфони, персонализирано амбиентно осветление, Peugeot Panoramic i-Cockpit с извит 21-инчов екран, усъвършенствана свързана информационна система Peugeot i-Connect.
21-инчов извит дисплей
Когато заемете мястото зад волана, погледът ви попада върху изцяло новия панорамен i-Cockpit Извитият екран се простира от левия край на арматурното табло до над централната конзола. Във версията GT, която шофирахме, дисплеят е цял и диагоналът му е 21 инча. Той има трапецовидна форма и е разположен високо, сякаш плува над арматурното табло.
Превключвателят за трансмисията е на таблото. Това позволява конзолата между седалките да е оформена по-свободно. И най-вече да е по-тясна, освобождавайки място за седящите отпред.
В лявата част на панорамния екран се показва информация, свързана с шофирането. За човек, запознат с контролните уреди на Peugeot от последните години, не е изненада, че те се гледат над волана. Той е с нова форма и трябва да бъде регулиран в по-ниско положение, за да не закрива дисплея. От друга страна, по-високо разположеният екран замества евентуалния head-up дисплей и изисква минимално отклоняване на погледа от пътя.
В дясната си част извитият дисплей представлява сензорен екран. Той е почти в центъра на арматурното табло и е достъпен както за водача, така и за пътника отпред. От него могат да се управляват отоплението, климатикът и навигацията, мултимедийните системи и системите за свързаност.
Отново превключватели i-Toggles
Познатите от предишното поколение бутони с избираеми функции i-Toggles са запазени във вид на сензорни полета. Те се намират върху панел в средата на арматурното табло и могат да се свържат с десет най-често използвани функции. Това може да са радиостанции, картата на сателитната навигация, телефонни контакти и др.
Peugeot екипира серийно новия 3008 с най-важните асистенти от арсенала на Stellantis. Те включват предупреждение за сблъсък отпред, активен асистент за спазване на лентата с намеса в управлението, предупреждение за сънливост на водача, разпознаване на пътни знаци, асистент за мъртвата зона и круиз контрол. Като опция се предлагат функции за полуавтономно шофиране.
Лекота и спокойствие
На пътя бензиновият 3008 с мек хибрид показва освежаващо отзивчив характер. Неговите 136 к.с. са напълно достатъчни за динамично и лишено от напрежение шофиране. Времето за ускоряване от 0 до 100 е малко над десет секунди, максималната скорост – малко над 200 км/ч. Впрочем превишаването на разрешената скорост задейства звуково предупреждение. Тази функция може да бъде изключена, но започва да действа отново при всяко стартиране на двигателя.
Малкият волан е с доста лек ход, което изисква привикване, но има своите предимства при маневриране в градска среда. В града се реализират и основните преимущества на 48-волтовата система мех хибрид. Тя подпомага бензиновия двигател и му позволява да работи в ефективни режими. При престой на място, спиране, движение без газ, спускане и др. моторът най-често се изключва. Литиево-йонната батерия се зарежда чрез рекуперация.
Водачът невинаги усеща тези преходи, което означава, че системата работи добре. Той обаче може да се наслаждава на спокойно и сигурно шофиране, както и на умерен разход на гориво. Цената на удоволствието 3008 Hybrid също е умерена – 65 358 лв. с оборудване Allure и 72 290 лв. за ниво GT.