Начало Избрани Пиастри пръв, Макларън с двойна победа в Гран при на Китай

Пиастри пръв, Макларън с двойна победа в Гран при на Китай

Оскар Пиастри, Джордж Ръсел, Ландо Норис, Люис Хамилтън
снимка: Макларън

Оскар Пиастри спечели Гран при на Китай, втори кръг от световния шампионат на Формула 1 за 2025 г. Успехът на Макларън в надпреварата в Шанхай бе двоен с второто място на Ландо Норис. Трети финишира Джордж Ръсел (Мерцедес).

Температурата на въздуха в началото на надпреварата бе 27 градуса, тази на пистата – 37 градуса. Времето бе хубаво, но все пак официалната прогноза сочеше 10% шанс за дъжд. На мястото на Шарл Льоклер имаше разлято масло от някое от предишните събития на пистата. Организаторите се постараха да го попият преди старта на Гран при надпреварата.

На стартовата решетка почти всички бяха с гуми медиум с изключение на Ланс Строл, Оливър Беърман и Лиам Лоусън, които сложиха хард. Лоусън стартира от питлейна, тъй като от Ред Бул направиха промени по окачването на колата му.

При изгасването на светофарите Оскар Пиастри пое лидерството от полпозишън. Ландо Норис атакува и изпревари Джордж Ръсел, който опита да си върне мястото. Люис Хамилтън изскочи четвърти пред съотборника си Шарл Льоклер и отишлият шести Макс Верстапен

„Шарл е със счупено предно крило“, обади се Верстапен по радиото.

Седми в колоната бе Андреа Кими Антонели, следван от Юки Цунода, Исак Хаджар, Естебан Окон.

Във втората от общо 56 обиколки Пиастри бе на секунда пред Норис. Ръсел вървеше на половин секунда от сънародника си. Хамилтън бе на 1,1 сек от Джордж. Льоклер се бе закачил със съотборника си след старта.

„Имаме 20 до 30 точки загуба (на аеропритискане) на предницата. Ако оцелеем, може да изчакаме първия питстоп“, съобщи Брайън Бози на Льоклер.

„Можем да оцелеем“, отговори Шарл.

Пиер Гасли каза по радиото, че спирачките на Фернандо Алонсо „са се подпалили“. Малко след това двукратният световен шампион каза на тима си Астън Мартин, че не може да спира. Той прибра болида си в пита и отпадна.

В осмата обиколка Норис каза, че започва да изпитва проблем с предна лява гума. Пиастри бе увеличил малко преднината спрямо съотборника си – на 1,5 сек. Хамилтън съобщи, че има „малък грейнинг“

Льоклер преговаряше с питуола – от там му казаха, че е на „план Б“, Шарл отговори, че ако „нещата вървят така, искам план А“. Бози каза, че остават на план Б, за да избегнат трафика. Гасли мина през бокса в 11-ата обиколка.

Пиастри също разискваше стратегически варианти с Макларън. Цунода, Окон и Дуън също направиха спирания в бокса. Изборът им бе да сложат гуми хард. В 13-ия тур следващите пилоти в пита бяха Антонели и Хаджар.

В 14-ата обиколка Хамилтън и Верстапен влязоха в бокса. И двамата сложиха хард. Пиастри също бе извикан в пита при близо 3 секунди аванс спрямо Норис. Ръсел попита дали не може да изкара с един стоп, тъй като грейнингът на предна лява гума започнал да се изчиства. В следващия момент от Мерцедес му казаха да влиза в пита. В Макларън се забавиха близо 4 секунди при смяната на гумите на Пиастри.

В 15-ата обиколка Норис бе начело пред Льоклер и Алекс Албон – и тримата без боксове. Шарл бе в пита в следващата обиколка, както и Ландо. Албон излезе начело

При излизането на Норис от пита се озова точно до Ръсел и имаше борба, в която пилотът на Мерцедес надделя. Редът в 17-ия тур бе Албон (без пит), Пиастри, Ръсел, Норис, Строл (без пит), Сайнц (без пит), Хамилтън, Льоклер, Оливър Беърман (без пит), Верстапен.

В 18-ата обиколка Норис изпревари Ръсел. Пиастри се върна начело, но Албон продължаваше да е на пистата без спиране в бокса. Ландо доближи Уилямс-а, докато пилотите на Ферари изпреварваха изостанали с обиколка болиди. След влизането на Сайнц в бокса Хамилтън и Льоклер бяха пети и шести. Строл също продължаваше без пит. В 19-ата обиколка от Уилямс извикаха Албон за смяна на гуми, докато на трасето Норис вече го бе изпреварил.

В 20-ата обиколка Хамилтън получи обаждане по радиото, че ще разменят болидите в 14-ти завой.

„Като наближи, да“, отговори Хамилтън.

Той пусна Льоклер малко след това, а Албон влезе в бокса в 21-ия тур. В 22-ата обиколка Пиастри бе на 4,2 сек пред Норис. Ръсел вървеше на близо 2 секунди зад Ландо. Льоклер се доближи на 1,2 сек до Мерцедес-а като той продължаваше с крилото без лява страница.

В 23-ата обиколка в топ 10 имаше двама пилоти без пит – Строл и Беърман, които бяха седми и осми

Девети бе Цунода, следван от Окон, Антонели, Хаджар. Джанпиеро Ламбиазе съобщи на Верстапен (шести в колоната), че всички пред него са с едно и също темпо с изключение на Льоклер.

Беърман мина през бокса в 27-ата обиколка. Льоклер настигна Ръсел, а Норис направи най-бърза обиколка в 28-ия тур. Той бе получил инструкция да вдигне малко темпото, но не искаше да доближава твърде много Пиастри, за да не се движи в мръсния въздушен поток.

В 34-ата обиколка Хаджар бе за втори път в бокса. Строл продължаваше да е без пит на този етап от състезанието. На Норис му се обадиха, че хардът изглежда държи за момента, Ръсел ще кара с него до края и че има малък шанс за дъжд в последните три тура от надпреварата.

Последва пит на Цунода в 37-ата обиколка. Хамилтън каза, че по гумите му се появява грейнинг. Строл най-накрая направи пит. Редът бе Пиастри, Норис, Ръсел, Льоклер, Хамилтън, Верстапен, Окон, Антонели, Албон, Гасли, Беърман. Хамилтън мина през пита за втори път в 38-ия тур. Норис продължаваше дискусията за гумите и бе подканен да е търпелив. Беърман с медиум стигна 11-то място само за няколко обиколки и поведе битка с Гасли. В 40-ата обиколка успя да го изпревари и излезе десети.

Хамилтън започна да дава най-бързи обиколки. Температурата на пистата бе 32 градуса. Той бе на 17,2 сек зад Верстапен, на когото Ламбиазе каза, че е с „топ темпо в момента“

„Само се дръж, Макс. Всички опитват да изкарат до края. Не знам какво може да стане преди финала“, каза още рейс инженерът на Верстапен.

Цунода влезе в пита в 47-ата обиколка заради счупено предно крило. Елементът се прекърши, докато той се движеше зад Уилямс. Наложи се да смени носа. В челото Пиастри водеше с 3,5 сек аванс пред Норис. Льоклер отиде на 5 секунди зад Ръсел. Верстапен бе на 2,3 сек от Шарл. Хамилтън свали още от разликата спрямо Ред Бул-а, но бе на над 13 секунди.

Верстапен бе на секунда и половина зад Льоклер 7 тура преди карирания флаг и продължи да намалява разликата. В 52-ата обиколка се залепи за Ферари-то и в 53-ата го задмина, излизайки четвърти. Льоклер не се отказа, но не можа да си върне позицията.

Норис имаше проблем с педала на спирачките в последните обиколки. Разликата с Ръсел рязко намаля в предпоследния тур, но удържа второто място зад съотборника си Пиастри. Ръсел взе третото място пред Верстапен, Льоклер, Хамилтън. Окон бе седми, а топ 10 допълниха Антонели, Албон и Беърман.