Пилоти от F1 отново разкритикуваха състоянието на пистата в Остин. Някои от тях [Макс Верстапен и Люис Хамилтън] призоваха ръководството на трасето да положи повече усилия и да премахне прословутите неравности в някои завои.
Circuit of the Americas (COTA) е една от сравнително модерните писти в календара на F1. Трасето бе открито в края на 2012-та и прие първия си старт от шампионата през месец ноември същата година.
Пистата в Остин е известна с изключително грубата си и неравна настилка. Това се дължи най-вече поради меката почва на терена, на който е изградено трасето. Това води до чести прояви на водна ерозия и потъване на повърхността в някои области
Ръководството на COTA направи няколко опита да елиминира проблемите с настилката. В края на миналата година беше извършено частично, мащабно шлайфане и възстановяване на повърхността на пистата. По-рано тази година пък беше извършено допълнително полагане на асфалт в някои участъци на пистата в Остин.
Въпреки частичното преасфалтиране, пилотите от F1 останаха доста критични към неравностите по трасето през изминалия уикенд. Това е проблем, който е допълнително усложнен заради настоящите поколения автомобили от F1 с граунд ефект, които са изключително близо до асфалта.
Проблемът с неравностите в Остин, в съчетание с несъвършените настройки и наличието на само една тренировка, вероятно са довели до прекомерното износване на подовата настилка на автомобилите на Люис Хамилтън и Шарл Льоклер, установено от стюардите при проверката след състезанието. Двамата състезатели бяха дисквалифицирани от надпреварата. Уикендът в Остин включваше и спринтово състезание. Това затрудни отборите в намирането на правилните настройки и не остави достатъчно време за подготовка.
Верстапен бе най-критичен към състоянието на пистата в Остин. Пилотът на Ред Бул спечели двата старта на COTA, но въпреки това не бе никак доволен от състоянието на асфалтовата настилка. Верстапен дори каза, че трасето е било по-подходящо за рали автомобил.
„Трябва да се подобри настилката, защото в момента изглежда, че е по-подходяща за рали автомобил“, коментира Верстапен. „Имаше сериозно подскачане. В автомобил от F1 това вероятно не се вижда толкова, защото, разбира се, сме залепени за земята заради притискащата сила.
„Неравностите и скоковете, които имаме на някои места са прекалено сериозни. Не мисля, че това е на нивото на F1“, продължи Верстапен. „Обичам тази писта. Честно казано, трасето в Остин е невероятно, но определено се нуждае от нов асфалт. То трябва да бъде много по-гладко за следващите години. Вече няколко пъти поискахме това нещо, но на практика почти нищо не бе направено.“
Хамилтън се съгласи с мнението на Верстапен. Пилотът на Мерцедес вярва, че бабуните по трасето в Остин вече са прекалено сериозни
„Харесвам някои от неравностите, защото те придават характер на пистата, но от друга страна те са прекалено много“, каза Хамилтън.
„Бихме могли да работим като част от GPDA. Трябва да обсъдим този проблем с организаторите и да им помогнем. Може би не правил достатъчно, за да подобрим нещата“, продължи Хамилтън.
„Положението е лошо в само даде участъци от трасето в Остин Например, асфалтът е гладък от последния завой до старт-финалната права, а след това е по-неравно. В питлейна също е гладко. Въпреки това има и други области, които със сигурност бихме могли да закърпим и подобрим.“
Ландо Норис от Макларън също коментира проблема с неравностите на трасето в Остин.
„Щеше да е полезно, ако не бяха сложили [нов] асфалт и в зоната за спиране. Това повече ни вреди, тъй като има промяна на настилката 100 метра преди самия завой и разлика в сцеплението“, каза Норис.
„От това, което разбрах, догодина ще преасфалтират първия сектор или нещо подобно, така че се надяваме положението да е малко по-добре“, добави пилотът на Макларън.
Проблемът с настилката в Остин е проблем както за F1, така и за MotoGP. По-рано тази година редица пилоти от световния шампионат по мотоциклетизъм на ФИМ също се оплакаха от състоянието на COTA. Сред тях бяха световният шампион Франческо Баная и Алекс Маркес.
A dream start for Lando Norris 🤩#F1 #USGP pic.twitter.com/eoU1WuIPKH
— Formula 1 (@F1) October 23, 2023